• 1
  • 2
2019-11-26, 00:01
Medlem
Hej! jag fick höra av en vän att om jag skulle köpa en bil och den skulle tillhöra någon med skulder hos kronofogden så kan dom ta bilen ifrån mig efter att jag köpt den från den personen, stämmer verkligen det? Måste jag i så fall göra en kreditupplysning på personen jag köper en bil av?
Citera
2019-11-26, 01:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solochluft
Hej! jag fick höra av en vän att om jag skulle köpa en bil och den skulle tillhöra någon med skulder hos kronofogden så kan dom ta bilen ifrån mig efter att jag köpt den från den personen, stämmer verkligen det? Måste jag i så fall göra en kreditupplysning på personen jag köper en bil av?

Det låter inte rimligt. Jag ska inte påstå att jag vet, men det har jag inte hört talas om. Finns det skulder på bilen däremot, t ex trängselskatt eller p-bot, så följer det med bilen i köpet, så se till att reglera sådant.
Citera
2019-11-26, 01:17
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter inte rimligt. Jag ska inte påstå att jag vet, men det har jag inte hört talas om. Finns det skulder på bilen däremot, t ex trängselskatt eller p-bot, så följer det med bilen i köpet, så se till att reglera sådant.

Exakt sådär trodde jag det var också, men jag köpte en bil och det visade sig att den hade en skatteskuld på typ 500 spänn. Jag blev lite nervig, myndigheterna vill ju gärna springa till KF så fort det är minsta mankemang med betalningen, så jag ringde Transportstyrelsen och ville betala. De sa att de redan skickat kronkalle på förre ägaren, så jag behövde inte bry mig om det. Dock fick jag inte köra med bilen tills skulden var betald.

Känns jävligt udda. Nu är iaf skulden betald och allt är frid och fröjd.
Citera
2019-11-26, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Exakt sådär trodde jag det var också, men jag köpte en bil och det visade sig att den hade en skatteskuld på typ 500 spänn. Jag blev lite nervig, myndigheterna vill ju gärna springa till KF så fort det är minsta mankemang med betalningen, så jag ringde Transportstyrelsen och ville betala. De sa att de redan skickat kronkalle på förre ägaren, så jag behövde inte bry mig om det. Dock fick jag inte köra med bilen tills skulden var betald.

Känns jävligt udda. Nu är iaf skulden betald och allt är frid och fröjd.
Lite OT-fråga men behövde din nyinköpta bil vara avställd då? Eller fick du ha den påställd men som sagt inte köra i trafik? Tacksam för att du redogör för proceduren.
Citera
2019-11-26, 01:55
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Lite OT-fråga men behövde din nyinköpta bil vara avställd då? Eller fick du ha den påställd men som sagt inte köra i trafik? Tacksam för att du redogör för proceduren.
Om fordonsskatten inte är betald får fordonet körförbud.
Citera
2019-11-26, 01:59
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Jag förstår inte proceduren själv, om jag ska vara ärlig. Bilen var påställd, det var en slump att jag råkade få veta att den var behäftad med en skatteskuld. Jag ville ju betala av de där hundralapparna och få saken ur världen, men killen på Transportstyrelsen sa att jag inte kunde det, för att KF skulle driva in pengarna från förra ägaren. Tills det var gjort skulle jag inte få köra med bilen (vilket jag naturligtvis gjorde ändå). Det tog några veckor, och sedan var skulden betald.

Jag tycker att det hela låter jävligt underligt, men det var så det gick till.
Citera
2019-11-26, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag förstår inte proceduren själv, om jag ska vara ärlig. Bilen var påställd, det var en slump att jag råkade få veta att den var behäftad med en skatteskuld. Jag ville ju betala av de där hundralapparna och få saken ur världen, men killen på Transportstyrelsen sa att jag inte kunde det, för att KF skulle driva in pengarna från förra ägaren. Tills det var gjort skulle jag inte få köra med bilen (vilket jag naturligtvis gjorde ändå). Det tog några veckor, och sedan var skulden betald.

Jag tycker att det hela låter jävligt underligt, men det var så det gick till.
Vågar du köpa en bil på det här sättet igen efter den här traumatiska upplevelsen?
Citera
2019-11-26, 02:07
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Vågar du köpa en bil på det här sättet igen efter den här traumatiska upplevelsen?

Haha, nja... Det kommer nog inte hända igen. Min bil jag hade innan rasade, det var söndag och jag behövde en ny för att kunna ta mig till jobbet på måndagen. Hittade nån skitbil på Blocket, ringde killen och sa att han får 1000 spänn utöver vad han begärde om han kommer hem till mig och levererar den, jag köper den rätt upp och ned utan att sparka däck osv. Jag var rejält bakfull, som du kanske förstått.

Sagt och gjort, han kom över och det blev affär. Bortsett från det där med skatten är jag nöjd, men det är ju långt ifrån ett optimalt sätt att köpa bil.
Citera
2019-11-26, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solochluft

Inte skulder i allmånhet utan bara specifikt skulder kopplade till fordonet.
Citera
2019-11-26, 05:11
Medlem
Bbobis avatar
Beror på vad det är för skuld. Vissa följer med bilen, andra med ägaren. Är bilen säkerhet för lånet/skulden är det inte smart att köpa den iaf. Men det står när du kollar upp bilen hos trafikverket om den har en skuld på sig.
Citera
2019-11-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Om fordonsskatten inte är betald får fordonet körförbud.
Den får brukandeförbud, inte körförbud. Vid körförbud får viss körning ske, inte vid brukandeförbud.
Citera
2019-11-26, 09:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Har du en källa till det av mig fetade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in