2019-11-24, 20:41
Medlem
Jag är i den åldern att man borde ha funderat på pension för länge sen.
Alla pratar om att man måste jobba längre och spara för att få en skaplig pension så jag loggade in på minpension och blev överaskad över resultat
Prognosen visade på att jag skulle få närmare 85% av min slutlön första 5 åren om jag pensionerade mig vid 65, 80% om jag tog ut samma summa resten av livet. Jobbar jag kvar till 67 skulle jag kunna få ut ca 5% mer dvs. Ca 85 % av min nuvarande lön.
Jag har jobbat heltid från 16års ålder(började direkt efter 9an ) förutom 2 år lumpen och 1 år på högskolan sen 3 år halvtid första året och 2år då jag pluggade på högskolan.
Sen har jag ett mindre privat pensionssparande(ca 200000).
Stämmer prognosen så känns det extremt lungt då jag idag sparar mer en jag tappar i inkomst, men kan man lita på prognosen? Någon som har någon insikt i hur trovärdig sidan är? Jag har 12-15år kvar till pension beroende på när jag tänker pensionera mig.
Senast redigerad av SkogsSaab 2019-11-24 kl. 21:02.
Citera
2019-11-24, 20:58
Medlem
Prognoserna är så bra en prognos kan vara. Du pratar om 80 % och 85 %.... av vad ? Troligen menar du av din lön i dag. Den allmänna pensionen (oranga kuvertet) betalas ut hela livet. För dig runt 50 år gammal kommer du att kunna ta den allmänna tidigast 64 år. En del av din tjp kan vara förmånsbestämd: dvs den utbetalas hela livet. De flesta tjp är premiebestämda ; dvs en summa som betalas ut i kortast tid 5 år. Mitt bästa råd till dig är att vända dig till en Rådgivare på ett försäkringsbolag eller bank. De hjälper dig att få ihop det hela !
Citera
2019-11-25, 10:04
Medlem
tnems avatar
Tar deras kalkyl hänsyn till inflationen.
85% av dagens lön, om 20 år motsvarar 1 krona 0.7kr av dagens krona.
Om de inte ta hänsyn till inflationen så kommer du få den ekonomiska styrkan av din pension vara 57% av den du har i dag.
Citera
2019-11-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tar deras kalkyl hänsyn till inflationen.
85% av dagens lön, om 20 år motsvarar 1 krona 0.7kr av dagens krona.
Om de inte ta hänsyn till inflationen så kommer du få den ekonomiska styrkan av din pension vara 57% av den du har i dag.

Enligt informationen skall den göra det: Dvs den skall visa den köpkraft du får:

Men vad jag skulle vilja diskutera om någon har någon insikt hur bra prognosen är och om det är en rel glädjekalkyl eller inte.
Jag har precis börjat titta och fått information om att prognosen är att folk får väldigt lite i pension.
För min del om prognosen stämmer tjänst rätt OK: Har idag en lön på lite drygt 50 K per månad brutto och 80% av det skulle innebära lite drygt 40 Brutto(Vilket ger ca 5000 mindre i plånboken netto, vilket jag inte skulle ha några problem at leva på.
Så jag undrar om någon annan har gjort samma iaktagelse eller har fått ett annat resultat?
Citera
2019-11-25, 10:52
Medlem
3 saker påverkar hur tillförlitlig prognosen är.

1: Prognosen är bättre ju närmare pensionen du är (då data är mer faktiska pengar och mindre gissning).

2: Har du ett "bra jobb" så är prognosen också mer tillförlitligt. Bra jobb motsvarar då att du har hög lön (dvs kring/över brytpunkten på ca 40k/månaden) och tjänstepension.

3: vilka inställningar du själv gör. Alltså om du ställer in en extrem löneökning så blir den mindre tillförlitlig (Eller om du byter jobb/ blir arbetslös).

Värt att tänka på är att "sista" arbetsåret innan pension har stor effekt då du brukar ha högre lön då. Dessutom kan skatten på ditt pensionsuttag vara högre om du går i pension tidigt (iaf tidigare innan 66).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in