• 1
  • 2
2019-11-24, 16:36
Medlem
Hej! jag upptäckte idag att min Marshall JCM 800 sprakar när jag vrider på Treble och Middle. Bas delen verkar inte fungera heller. Någon som vet vad problemet är? någon som vet vad det kostar att fixa?
Citera
2019-11-24, 16:38
Bannlyst
Du kan borsta potentiometrarna med en tandborste och lite 5.56 och blåsa av med tryckluft.
Citera
2019-11-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Du kan borsta potentiometrarna med en tandborste och lite 5.56 och blåsa av med tryckluft.

5.56 vad är det för något?
Citera
2019-11-24, 16:42
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Hej! jag upptäckte idag att min Marshall JCM 800 sprakar när jag vrider på Treble och Middle. Bas delen verkar inte fungera heller. Någon som vet vad problemet är? någon som vet vad det kostar att fixa?

Det är bara potentiometrarna.. Själva den mekaniska delen av ratten du inte ser som fått in damm.. Det kan räcka att du vrider de fullt åt båda hållen 10-20 gånger för att det ska ordna sig.

Annars plockar man inte isär en sådan förstärkare om man inte VET vad man ger sig in på, ström nog att dö finns lagrat här o där i kretsar och komponenter.. Men det är lätt fixat iallafall. Men kolla youtube, amp pots cleaning
Citera
Medlem
snivlems avatar
Citat:

Rekommendera fan inte amatörer att skruva isär rörförstärkare jävla idiot

Och 5,56 är ett uruselt förslag.

I sånt här ska oljefri elektronikrengöring användas
Citera
Medlem
burialhexs avatar
Ganska enkelt - oftast bara pottarna som ska rengöras.

Jag använder en spray från Kjell för att rengöra mina pottar på mixers,stärkare o dylikt

https://www.kjell.com/se/produkter/h...-200-ml-p18025
Citera
2019-11-24, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
5.56 vad är det för något?

En korrosionslösande olja.
https://www.ssbilbehor.se/biltillbeh...gn=pricerunner
Citera
2019-11-24, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Rekommendera fan inte amatörer att skruva isär rörförstärkare jävla idiot

Och 5,56 är ett uruselt förslag.

I sånt här ska oljefri elektronikrengöring användas

Nej 5.56 är alldeles utmärkt för rengöringen, det är du som är urusel.
Citera
2019-11-24, 16:51
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Nej 5.56 är alldeles utmärkt för rengöringen, det är du som är urusel.

Alltså när du rekommenderar en uppenbar novis att skruva isär en rörförstärkare och dessutom rekommenderar 5;56 som faktiskt kan förstöra pottarna på en ca 30år gammal stärkare så är du rent ut sagt oansvarig.
Citera
2019-11-24, 16:53
Bannlyst
Citat:
Alltså när du rekommenderar en uppenbar novis att skruva isär en rörförstärkare och dessutom rekommenderar 5;56 som faktiskt kan förstöra pottarna på en ca 30år gammal stärkare så är du rent ut sagt oansvarig.

Du är ändå en aningens mer sansad nu inget "jävla idiot" bra där.
Jag står fast vid vad jag skrivit, har ett par elektronikrenoveringar på mitt CV.

Fixade en synt senast för en vecka sedan.
Senast redigerad av KneeTop 2019-11-24 kl. 16:56.
Citera
2019-11-24, 16:57
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Du är ändå en aningens mer sansad nu inget "jävla idiot" bra där.
Jag står fast vid vad jag skrivit, har ett par elektronikrenoveringar på mitt CV.

Isåfall vet du mycket väl att man inte rekommenderar en amatör att rota i en rörförstärkare... Eller uttalar du dig utan kunskap. Att renovera en tvspelskonsoll räknas inte. Eller en freestyle eller liknande.

Här snackar modell stora transformatorer och upp till 4 (100w modellen av jcm 800) FETA kondningar som släcker dig på en halv sekund om du har otur o petar på fel ställe
Citera
2019-11-24, 17:01
Bannlyst
Citat:
Isåfall vet du mycket väl att man inte rekommenderar en amatör att rota i en rörförstärkare... Eller uttalar du dig utan kunskap. Att renovera en tvspelskonsoll räknas inte. Eller en freestyle eller liknande.

Här snackar modell stora transformatorer och upp till 4 (100w modellen av jcm 800) FETA kondningar som släcker dig på en halv sekund om du har otur o petar på fel ställe

Har inte sagt att han ska vara och borsta på spolarna utan på potentiometrarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in