Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-11-23, 20:36
  #25
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Protestanter, katoliker och judar. Keltiska, germanska, slaviska och judiska inslag. Låter inte så homogent i mina öron.
Tyskland är ett stort land med 82 miljoner invånare. Bara för att det finns massor med minoriteter innebär det inte att ett land kan vara homogent. Kan ju finnas 90 % germaner och då är ju landet homogent enligt mig. Vill man hitta ett helt homogent land så är Nordkorea det rätta, i övrigt finns inte länder som är helt homogena. Deal with it...
Citera
2019-11-23, 22:05
  #26
Avstängd
Tarkaszurrlos avatar
Västvärlden , med USA i spetsen, fullkomligen pumpade väl in pengar i landet, västra delen av det alltså. Som sedan införlivades med östra delen då muren föll?

Många som varit i Tyskland säger att man kan se stor skillnad på hur omgivningen ser ut när man passerar gränsen från väst till det som var öst.

Dessutom har väl Tyskland i princip inte alls fått ha någon arme sedan 1945? Samma sak med Japan fö( vars ekonomi också steg)
Citera
2019-12-14, 13:12
  #27
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszurrlo
Västvärlden , med USA i spetsen, fullkomligen pumpade väl in pengar i landet, västra delen av det alltså. Som sedan införlivades med östra delen då muren föll?

Många som varit i Tyskland säger att man kan se stor skillnad på hur omgivningen ser ut när man passerar gränsen från väst till det som var öst.

Dessutom har väl Tyskland i princip inte alls fått ha någon arme sedan 1945? Samma sak med Japan fö( vars ekonomi också steg)
(Min fetning)
Knappast! Östtyskland införlivades med Västtyskland, ingenting annat. Från Wikipedia:
Citat:
Inför återföreningen beslutades den 22 juli 1990 om att DDR:s 14 delområden, Bezirke, utanför Berlin, i samband med anslutningen till förbundsrepubliken i oktober, skulle bilda de 5 förbundsländerna Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Sachsen-Anhalt och Thüringen.
Citera
2019-12-14, 14:06
  #28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Emedan delvis av tyskt ursprung så är jag, som Macca sagt, "a bit biased and stuff, y´know".

Undervisat och konsulterat en hel del, och tyskar/tyskor har så gott som alltid hästarna hemma. Vet inte varför? Det går någon sorts "kulturell" (andra kanske hade kallat den "raslig" or whatever) gräns horisontellt genom Europa. Jämför Genoa och Milano med syditalien.... där går "gränsen" mitt i landet.

"Ordnung und redlichkeit" som min mormor sa... har dock inga svar på "varför"....
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback