• 1
  • 2
2019-11-21, 17:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kommer de verkligen fram till hans konto med ett clearingnr 6000?
Han har själv gett mig det numret, får anta att det fungerar. Om inte det clearing-numret finns så borde pengarna rimligen inte dragits, eller ens gått att mata in via internetbanken. Det finns ju även ett kontonummer, och kombinationen "samma kontonummer och olika SHB-clearingnummer" borde inte existera? Så ingen okänd kan ha fått pengarna. Hur som helst ser han clearing på mitt kvitto och borde kunna reda ut det med SHB.
Citera
2019-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Låter som bra råd. Jag har betalat till clearing 6000 som han angett, vilket tydligen innebär "samtliga SHB-kontor" så det faller lite grann. Jag har gjort en "reklamation", eller åtminstone stället en fråga till swedbank, att betalningen inte kommit över. Det enda svar jag fick var att betala 100 kr för en spårning av betalningen. Jag gjorde detta och fick hem en lapp Kvitto med exakt draget belopp och till vilket konto.

Han kan mycket väl ha kronofogde-problem. Det skulle kunna vara lösningen. Om de drar pengar med automatik, ser man inte ens insättningen då? Annars borde han sett insättning och uttag.

Hmm skumt.

6000 använder man bara om man inte vet det riktiga clearingnummret.

Jag tror att KFM skulder inte ens kommer in på kontot.
Citera
2019-11-23, 10:22
Medlem
Pungterings avatar
Jag förstår inte problemet.

Du har betalat till rätt konto.
Du har extrakvitto på betalningen.

Vari ligger ditt bekymmer?
Citera
2019-11-23, 10:44
Medlem
Duerfs avatar
Det universella clearingnumret till alla SHB-konton är 1160 eller 6000. Alla SHB-konton har dock ett clearing som lyder 6xxx. SHB har också ett system som ändrar clearingnummer i kontoutdraget så det kan stå 6000 även om man inte angivit detta, vilket komplicerar frågan. Det låter dock som pengarna gått in på ett konto i SHB och om själva kontonumret är korrekt är sannolikheten att någon annan fått pengarna relativt liten. Pengarna kommer studsa tillbaka till ditt konto om mottagarkontot inte existerar.

Jag skulle be mottagaren att logga in på internetbanken/mobilbanken i din närvaro och visa att pengarna inte kommit in. Jag skulle inte lita på en printscreen från internetbanken då det är barnsligt enkelt att ta bort en rad där.
Citera
2019-11-23, 11:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det universella clearingnumret till alla SHB-konton är 1160 eller 6000. Alla SHB-konton har dock ett clearing som lyder 6xxx. SHB har också ett system som ändrar clearingnummer i kontoutdraget så det kan stå 6000 även om man inte angivit detta, vilket komplicerar frågan. Det låter dock som pengarna gått in på ett konto i SHB och om själva kontonumret är korrekt är sannolikheten att någon annan fått pengarna relativt liten. Pengarna kommer studsa tillbaka till ditt konto om mottagarkontot inte existerar.

Jag skulle be mottagaren att logga in på internetbanken/mobilbanken i din närvaro och visa att pengarna inte kommit in. Jag skulle inte lita på en printscreen från internetbanken då det är barnsligt enkelt att ta bort en rad där.
Jo, jag tror läget är så. Inga pengar har kommit tillbaka på 30 dagar. Han har mailat mig en screenshot från ett utdrag från sitt konto där insättningen inte finns. Men den är ganska lätt-fejkad. Dock är han inte en person som borde fejka. Jag har mailat honom frågan om han ligger hos kronofogden, och att de kan ta pengarna. Detta har han inte svarat på, och han brukar svara rätt fort. Det är inte säkert det är sista ordet, men det är iallafall min nuvarande bästa förklaring.

Anledningen till tråden är ren nyfikenhet, kan banker schabbla bort betalningar, det borde vara omöjligt. Naturligtvis kommer jag inte att betala honom igen, jag har kvitto på betalningen som jag kan visa upp för kronfogden som han hotat med. Då kommer de att lägga ner fallet och vi hänvisas till tingsrätten, där jag också kan visa kvittot. Och tingsrätten går 100% på dokument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in