• 1
  • 2
2019-11-19, 21:55
Avstängd
Knivur-273s avatar
Nu provade jag att skiva en seg köttbit som kallas fransyska på ett för mig nytt sätt. Jag började med att skära 15mm tjocka skivor med en maskinkniv, lägga dem i buntar med passerad färsk ananas, dvs. icke värmebehandlad, i en timme, sedan banka ut dem med en taggig kötthammare så att de liknade lövbiff, ~7mm tjocka.

Jag använde som städ, en uppochnedvänd gjutjärnsstekpanna med en diameter av 280 mm, i knäet och med en handduk som skydd för kläderna.

Är man orolig för stänk, kan man lägga in köttskivan som i ett kuvert, av en uppsprättad plastpåse. Påsen klarar flera skivor.

Resultatet blev väldigt bra. Efter sköljning med kallt vatten och avtorkning, stekte jag skivorna och de var precis lika goda och möra som finaste lövbiff.

Jag stekte i smör/rapsolja vid en temperatur av 170°C, 2.5 minuter per sida.

Alla kommentarer är välkomna. (utom troll och hat)
Senast redigerad av Knivur-273 2019-11-19 kl. 22:06.
Citera
2019-11-19, 22:41
Medlem
Varför inte bara köpa lövbiff då?
Citera
2019-11-20, 00:25
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shure
Varför inte bara köpa lövbiff då?
Eftersom det har halva priset, men är ändå precis lika gott och mört.

På ett kilo kan man spara ~75 kr.
Citera
2019-11-20, 00:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nu provade jag att skiva en seg köttbit som kallas fransyska på ett för mig nytt sätt. Jag började med att skära 15mm tjocka skivor med en maskinkniv, lägga dem i buntar med passerad färsk ananas, dvs. icke värmebehandlad, i en timme, sedan banka ut dem med en taggig kötthammare så att de liknade lövbiff, ~7mm tjocka.

Jag använde som städ, en uppochnedvänd gjutjärnsstekpanna med en diameter av 280 mm, i knäet och med en handduk som skydd för kläderna.

Är man orolig för stänk, kan man lägga in köttskivan som i ett kuvert, av en uppsprättad plastpåse. Påsen klarar flera skivor.

Resultatet blev väldigt bra. Efter sköljning med kallt vatten och avtorkning, stekte jag skivorna och de var precis lika goda och möra som finaste lövbiff.

Om du ska göra lövbiff, då är mörningen onödig. Bara att skära tunt och banka ut ordentligt. Andra detaljer kan möras med papaya, ananas eller kiwi. Man kan även använda sk. mörsalt.

Finns trådar om att möra kött.
(FB) Hur ska jag få köttet mört?
(FB) Få segt kött att bli mört ? ? ?
Citera
2019-11-20, 19:30
Bannlyst
Citat:

Om du bankar ut fransyska så är det bortkastad tid med din ”mörning”.
Ditt tillvägagångsätt verkar dessutom extremt omständligt.
Har du ingen skärbräda?
Fransyska är i sig inte en ”seg” köttbit.
Citera
2019-11-20, 20:14
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du ingen skärbräda?

vad är du för en idiot till bitter typ? så många gånger du kommer med bittra inlägg och tro sig veta bättre än andra
Citera
2019-11-20, 21:01
Medlem
Mangelinas avatar
Inget konstig i att vilja ha ett kött ännu mörare...
Skulle laga oxfilé igår och läste att man bör salta det 15-20 minuter innan tillagning. Inget jag gjort tidigare eftersom jag trott att salt drar ur vätskan ur köttet , men herre jävlar vad det smälte i munnen!!! Blev verkligen supermört (läses: sous vide-ish), så det tänker jag fortsätta med
Citera
2019-11-21, 18:03
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Inget konstig i att vilja ha ett kött ännu mörare...
Skulle laga oxfilé igår och läste att man bör salta det 15-20 minuter innan tillagning. Inget jag gjort tidigare eftersom jag trott att salt drar ur vätskan ur köttet , men herre jävlar vad det smälte i munnen!!! Blev verkligen supermört (läses: sous vide-ish), så det tänker jag fortsätta med

testa att marinera med lite bikarbonat i, har för mig vissa kinarestauranger gör så, andra med majsstärkelse i
Citera
2019-11-21, 18:59
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du ingen skärbräda?
Jag har en skärbräda, den har jag provat att lägga ovanpå stekpannans undersida, det fungerar också, men det blir bara mer att diska på det sättet.

Fördelen med att banka i knäet med en tung stekpanna som städ, är att grannen som bor under, behöver inte bli förbannad, sedan svarar den tunga stekpannan långt bättre på slag än en vek fladdrig diskbänk.

Förvisso är fransyska känd för att vara väldigt seg, och även vid endast bankning med en kötthammare, känns den litet som en skosula i munnen, även om den blir bättre.

När man har ett tungt underlag, bör man vara försiktig när man slår med hammaren, annars krossas köttet, så att det inte längre är sammanhållna skivor, utan bitar av förstört "helt" kött som närmar sig köttfärsens konsistens.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-11-21 kl. 19:23.
Citera
2019-11-21, 19:59
Bannlyst
Citat:
Jag har en skärbräda, den har jag provat att lägga ovanpå stekpannans undersida, det fungerar också, men det blir bara mer att diska på det sättet.

Fördelen med att banka i knäet med en tung stekpanna som städ, är att grannen som bor under, behöver inte bli förbannad, sedan svarar den tunga stekpannan långt bättre på slag än en vek fladdrig diskbänk.

Förvisso är fransyska känd för att vara väldigt seg, och även vid endast bankning med en kötthammare, känns den litet som en skosula i munnen, även om den blir bättre.

När man har ett tungt underlag, bör man vara försiktig när man slår med hammaren, annars krossas köttet, så att det inte längre är sammanhållna skivor, utan bitar av förstört "helt" kött som närmar sig köttfärsens konsistens.

Om du ska banka fransyska till lövbiff så är det bästa att ha en tung stabil skärbräda eller huggkubbe och utgå från ”dubbelfjäril”.
Det är hammaren/plattjärnet som ska göra jobbet, inte musklerna.
Citera
2019-11-21, 20:17
Medlem
Lost.Villains avatar
Visst går det att möra med papain och bromelain, men bra fransyska brukar vara ätbar bara man skivar den riktigt tunnt. Antingen fryser man ner den i 1-2 timmar innan man skär tunnt, eller använder en skärmaskin.

Jag gör ofta wok på fransyska.
Citera
2019-11-21, 22:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
testa att marinera med lite bikarbonat i, har för mig vissa kinarestauranger gör så, andra med majsstärkelse i
Jag vet, men jag tycker det blir svampigt. Det gör de oftast på strimlade köttbitar, jag menade mer hela skivor, men tack för tipset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in