2019-11-29, 15:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Tyvärr är det inte så enkelt.

Mustaschmannen har två identiteter, varav en identitet fick PUT och senare medborgarskap. Men eftersom medborgarskap aldrig kan återkallas i Sverige spelar det ingen roll, i praktiken har gubben nu alltså två juridiskt giltiga identiteter: Den svenska (som troligtvis är falsk från början) och den irakiska (försvarsministern).

Hade Sverige haft lagar liknande resten av världen hade ett medborgarskap som givits på falska grunder eller felaktiga uppgifter kunnat annulleras. Då hade mustaschmannen haft en riktig identitet och en falsk, men svensk lagstiftning har i allt väsentligt gjort hans falska identitet till en juridiskt riktig. Totalt tvärtemot all normal rättsuppfattning, men så ser det ut.

Det är klart det kan återkallas, det är bara att ändra lagen så att det blir möjligt.
Citera
2019-11-29, 15:50
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart det kan återkallas, det är bara att ändra lagen så att det blir möjligt.
Ja, men givetvis menar jag utifrån nuvarande grundlag. Motståndet från ett antal politiska partier (MP, V, C, L och iaf tidigare S) mot att ändra detta är sannolikt högt, vilket betyder att det krävs minst två riksdagsomröstningar med ett val emellan, om det alls går vägen.
Citera
2019-11-29, 15:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, men givetvis menar jag utifrån nuvarande grundlag. Motståndet från ett antal politiska partier (MP, V, C, L och iaf tidigare S) mot att ändra detta är sannolikt högt, vilket betyder att det krävs minst två riksdagsomröstningar med ett val emellan, om det alls går vägen.

Om majoriteten inte vill blir det förstås inte så men det går utmärkt om viljan finns som sagt. Det är politikerna som bestämmer detta.
Citera
2019-11-29, 15:55
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Om majoriteten inte vill blir det förstås inte så men det går utmärkt om viljan finns som sagt. Det är politikerna som bestämmer detta.
Vilket är själva grunden till problemet.
Citera
2019-11-29, 15:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Tyvärr är det inte så enkelt.

Mustaschmannen har två identiteter, varav en identitet fick PUT och senare medborgarskap. Men eftersom medborgarskap aldrig kan återkallas i Sverige spelar det ingen roll, i praktiken har gubben nu alltså två juridiskt giltiga identiteter: Den svenska (som troligtvis är falsk från början) och den irakiska (försvarsministern).

Hade Sverige haft lagar liknande resten av världen hade ett medborgarskap som givits på falska grunder eller felaktiga uppgifter kunnat annulleras. Då hade mustaschmannen haft en riktig identitet och en falsk, men svensk lagstiftning har i allt väsentligt gjort hans falska identitet till en juridiskt riktig. Totalt tvärtemot all normal rättsuppfattning, men så ser det ut.

Normalt sett är avtal som ingåtts på felaktiga grunder ogiltiga, och medborgarskap är de facto och de jure ett avtal mellan en stat och en individ. Man kan ju tycka att ett avtals rättsverkan borde påverka hur man ser på dess giltighet och hur allvarligt man bör se på bedrägligt ingångna avtal, då bör man enligt det synsättet se mycket strängt på medborgarskap som givits på felaktig grund. Men som vanligt gör Sverige precis tvärtom, här kan man lura sig in i ett av världens mest känsliga avtalsförhållande utan konsekvenser alls.

Just. Sverige gör som vanligt precis tvärtom. Är ganska övertygad om att det här fallet bidrar till att frågan om återkallande om medborgarskap inte bara avfärdas utan även diskuteras när den tas upp vid nästa tillfälle. Vi kommer sannolikt inte få ett till fall som så tydligt visar hur vår politik generar så helt fel utifrån hur den är utformad och presenterad.
Citera
2019-11-29, 16:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilket är själva grunden till problemet.

Du skrev: "Men eftersom medborgarskap aldrig kan återkallas i Sverige spelar det ingen roll", vilket jag säger är felaktigt. Det kan återkallas om vi vill det.
Citera
2019-11-29, 16:20
Medlem
wwrs avatar
Och ändrade regler lär knappast omfatta tidigare erhållna medborgarskap. Det verkar också rätt svårt att genomföra. Om en person fuskar med ansökan och de som känner till det vill hämnas kan de få familjen utkastad efter många skötsamma år i Sverige. (Fusk med bidrag räcker knappast. Gubben är inte tillräckligt kriminell.) Många säger bara upp sina ursprungliga medborgarskap.

Vi bjuder ju in alla. Är man så idiotisk att man tar emot 100.000+ varje år får man stå sitt kast. Det är inflödet som måste stoppas.
Senast redigerad av wwr 2019-11-29 kl. 16:27.
Citera
2019-11-29, 16:24
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Du skrev: "Men eftersom medborgarskap aldrig kan återkallas i Sverige spelar det ingen roll", vilket jag säger är felaktigt. Det kan återkallas om vi vill det.
Jaha.

Då får jag väl förtydliga med att medborgarskap inte på något sätt kan återkallas enligt nu gällande grundlag.

Bättre?
Citera
2019-11-29, 16:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Det här är en härva som säkert kommer leda till flera trådar (har t ex skrivit en ny text till I'm too sexy) men jag ville bara säga några ord om sonen, eller "sonen". Att han ansökte om färdtjänst (hehe). När man går med käpp eller rollator åker man färdtjänst i vanlig taxi. Det är alltså inget som signalerar att man åker som funktionshindrad, det vet bara föraren och notan går till oss. Jag har mött många äldre och även anhöriga som nekats färdtjänst som har varit i betydligt sämre skick än denna individ (i Sthlms landsting). Hans tveksamma medicinska skick med troligt psykosomatiskt inslag, som jag kunnat läsa mig till i länkade brottsmål.

Jag förutsätter därför att hela familjens ingång i allt som har med vistelsen i Sverige har att göra med att söka alla möjliga sökningsbara bidrag, att mjölka samhället på allt som går, på "allt man har rätt till". Förutom det är det väl glassigt att komma i taxi till olika ställen. Lite blatteglassigt alltså.
Citera
2019-11-29, 16:44
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/i...nister-avgar-1
Iraks premiärminister avgår
Citat:
Iraks premiärminister Adil Abd al-Mahdi kommer att lämna in sitt avgångsbesked till parlamentet. Det innebär att hela regeringen avgår, bekräftar SVT:s Mellanösternkorrespondent Stina Blomgren – inklusive försvarsministern Najad al-Shammari, som uppmärksammats för sitt svenska medborgarskap.
Citera
2019-11-29, 16:53
Medlem
Citat:
Och det är ju dessutom så att det inte är Iraks försvarsminister som är svensk medborgare utan en fiktiv person som han hittat på. Kan man inte dra in medborgarskapet för fiktiva personer så måste lagen definitivt ändras. Vi har varit naiva...
Citera
2019-11-29, 16:56
Medlem
Vilken institution återkallar ett utfärdat medborgarskap? Om det görs som ett beslut av ex. Migrationsverket, så får väl försvarsministern överklaga. Sen är väl tveksamt om han någonsin kommer till Sverige igen. Enligt uppgift har han medverkat till massaker på kurder. Även om det inte blir åtal. Hur många i Sverige önskar livet av honom av den anledningen? Måste ju finnas många kurder som kan tänkas gå från ord till handling. Bästa vore vi slapp ha med honom att göra och att han dukar under i Irak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in