Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Förbudet mot att dra in ett medborgarskap kommer från Regeringsformen, 2 kap. 7 §

https://databas.infosoc.se/lag/686?k=2&p=3&r=

Då det handlar om en grundlag så står den över Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap. Så vad som behöver hända är att grundlagen ändras och för att det ska ske så måste det finnas politisk vilja.

Ja om den inte finns så måste det ju vara fel i huvudet på ett antal personer. Vem kan tycka det är rätt att ett annat lands försvarsminister är svensk medborgare och har rätt till svensk välfärd.
Men jag tror tyvärr att våra politiker är just så idiotiska som man kan bli. Detta har visats med all önskvärd tydlighet under de senaste decennierna och sjukdomen verkar bara förvärras.

Här är ett exempel på hur lagen tillåter att man bryter mot lagen och då handlar det naturligtvis om att hjälpa utlänningar som har kommit till Sverige. Människor som vistas olagligt i Sverige har rätt till precis samma sjukvård som vanliga svenskar. De har dessutom rätt till tolk. Men sjukvården har inte rätt att polisanmäla att de befinner sig i landet illegalt.

https://www.1177.se/Dalarna/sa-funge...tas-i-sverige/

Så visst kan man kringgå lagar om viljan finns.
Citera
2019-11-29, 11:06
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så visst kan man kringgå lagar om viljan finns.

Nu är jag ingen jurist men.. Det finns en viktigt rättsprincip som vuxit fram under dom senaste 2-3 hundra åren. Det handlar om att Staten är starkare än en medborgare. Våra nuvarande lagar har sakta vuxit fram med detta i åtanke. Av goda skäl så bygger dom numera på att individen måste skyddas från den starkare staten.

Så ja, lagar kringgås om viljan finns men dom kringgås oftast till individens fördel. Som exempel när det ska dömas i en tingsrätt. Om två av rättens ledamöter vill fälla och dom två andra vill fria då har du principen att den tilltalade ska frias.

Så missförstå mig rätt här. Jag vill gärna dra in bidragen och sparka ut skithögen ur detta land. Men jag vill göra det enligt rådande rättsprinciper och det involverar då en grundlagsändring först. Så man måste nog tyvärr vänta några år till tills Sd+M+KD kommer in och rensar upp.
Citera
2019-11-29, 11:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nu är jag ingen jurist men.. Det finns en viktigt rättsprincip som vuxit fram under dom senaste 2-3 hundra åren. Det handlar om att Staten är starkare än en medborgare. Våra nuvarande lagar har sakta vuxit fram med detta i åtanke. Av goda skäl så bygger dom numera på att individen måste skyddas från den starkare staten.

Så ja, lagar kringgås om viljan finns men dom kringgås oftast till individens fördel. Som exempel när det ska dömas i en tingsrätt. Om två av rättens ledamöter vill fälla och dom två andra vill fria då har du principen att den tilltalade ska frias.

Så missförstå mig rätt här. Jag vill gärna dra in bidragen och sparka ut skithögen ur detta land. Men jag vill göra det enligt rådande rättsprinciper och det involverar då en grundlagsändring först. Så man måste nog tyvärr vänta några år till tills Sd+M+KD kommer in och rensar upp.
Lagarna kring bidrag borde räcka. Men vi har inte fått reda på hela situationen av medier och myndigheter.

Han och frugan går på bidrag har poliskällor uppgivit. Om han då jobbar som försvarsminister så skall bidragen dras in och han skall betala tillbaka.

Dessutom är han visst sjukskriven fast han jobbar.

Jag antar att det också var ett grövre bidragsfusk eftersom polisen kopplats in.
Senast redigerad av wwr 2019-11-29 kl. 11:24.
Citera
2019-11-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wimbledun
Har vi en svensk man som försvarsminister i Irak?

Premiärministern har nu avgått, förmodligen lär väl försvarsministern gå samma väg. Eller kan det bli så att vi får en "svensk" premiärminister i Irak inom kort? . Nja, knappast troligt - frågan är om han söker sig tillbaka till Sverige.

svt.se: Iraks premiärminister avgår

Citat:
Iraks premiärminister Adil Abd al-Mahdi kommer att lämna in sitt avgångsbesked till parlamentet, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Citera
2019-11-29, 15:25
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nog får man Leslie-Nielsen-vibbar alltid!

Har man delat ut "krisgodis" på UD än?

Förmodligen sätter dom sig och fikar medan regeringen startar en utredning som ska stå stilla tills folket har glömt denna skandal, och glömd är den innan jul och några åtgärder mot det omfattande bidragsfusket som rensar det svenska välfärdssystemet lär det inte bli.
Citera
2019-11-29, 15:28
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med andra ord, Hultqvist är inte chef nog att kunna styra upp dem. Undrar om inte vår andra svenska försvarsminister är bättre på det.
Hultqvist är inte chef för UD, han vare sig kan eller får styra upp där.
Citera
2019-11-29, 15:31
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Premiärministern har nu avgått, förmodligen lär väl försvarsministern gå samma väg. Eller kan det bli så att vi får en "svensk" premiärminister i Irak inom kort? . Nja, knappast troligt - frågan är om han söker sig tillbaka till Sverige.

svt.se: Iraks premiärminister avgår

Att premiärministern skulle avgå rapporterades i oktober. Nu avgår hela regeringen, även Al-Shammari. Storayatollan vill ha ett annat ledarskap. (Storayatolla ger ingen felstavning.)

Det här är en fars. Ja, frågan är om han söker sig tillbaka. Men här utreds han för brott mot mänskligheten, folkbokförings- och bidragsbrott. Han är redan dömd till tre månaders fängelse om jag minns domen som postats tidigare. Hur det värderas mot väntande liv för avgående ministrar i Irak har jag förstås ingen aning om.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-11-29 kl. 15:34.
Citera
2019-11-29, 15:32
Medlem
Har kanske redan tagits upp, men då jag lider av kronisk lathet:

Sökte och fick han U.T. med falskt namn? Om så, borde man då inte kunna neka den faktiska personen detta U.T. när hans riktiga identitet blir känd?
Alltså typ, "Nä du Pelle, det är ju Lennart som har fått U.T. och du är ju Pelle - var så god och åk hem igen."

Fick han medborgarskap i riktiga namnet, baserat på att han hade U.T (eller t.om. PUT?) - som han hade i fiktivt namn!? Hur fan går det ihop i så fall?

(OBS! Pelle och Lennart heter förmodligen egentligen något annat.)
Citera
2019-11-29, 15:36
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/i...TsL9_2e0-SuFQY

Citat:
Därmed avgår även försvarsministern Najad al-Shammari

Jaha då är han väl på väg hem igen då, för att anmäla sig hos AF
Citera
2019-11-29, 15:39
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Hultqvist är inte chef för UD, han vare sig kan eller får styra upp där.

Om de har en skyldighet att informera honom har han ett ansvar att avkräva att de gör det. Något är fel om alla som ska hålla honom informerad inte gör det, kanske visar han att han inget vill veta för att på så sätt undslippa ansvar. Om inget annat hjälper får han helt enkelt gå till sin chef Stefan Löfven så att han kan ingripa.
Citera
2019-11-29, 15:41
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Har kanske redan tagits upp, men då jag lider av kronisk lathet:

Sökte och fick han U.T. med falskt namn? Om så, borde man då inte kunna neka den faktiska personen detta U.T. när hans riktiga identitet blir känd?
Alltså typ, "Nä du Pelle, det är ju Lennart som har fått U.T. och du är ju Pelle - var så god och åk hem igen."

Fick han medborgarskap i riktiga namnet, baserat på att han hade U.T (eller t.om. PUT?) - som han hade i fiktivt namn!? Hur fan går det ihop i så fall?

(OBS! Pelle och Lennart heter förmodligen egentligen något annat.)
Tyvärr är det inte så enkelt.

Mustaschmannen har två identiteter, varav en identitet fick PUT och senare medborgarskap. Men eftersom medborgarskap aldrig kan återkallas i Sverige spelar det ingen roll, i praktiken har gubben nu alltså två juridiskt giltiga identiteter: Den svenska (som troligtvis är falsk från början) och den irakiska (försvarsministern).

Hade Sverige haft lagar liknande resten av världen hade ett medborgarskap som givits på falska grunder eller felaktiga uppgifter kunnat annulleras. Då hade mustaschmannen haft en riktig identitet och en falsk, men svensk lagstiftning har i allt väsentligt gjort hans falska identitet till en juridiskt riktig. Totalt tvärtemot all normal rättsuppfattning, men så ser det ut.

Normalt sett är avtal som ingåtts på felaktiga grunder ogiltiga, och medborgarskap är de facto och de jure ett avtal mellan en stat och en individ. Man kan ju tycka att ett avtals rättsverkan borde påverka hur man ser på dess giltighet och hur allvarligt man bör se på bedrägligt ingångna avtal, då bör man enligt det synsättet se mycket strängt på medborgarskap som givits på felaktig grund. Men som vanligt gör Sverige precis tvärtom, här kan man lura sig in i ett av världens mest känsliga avtalsförhållande utan konsekvenser alls.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-11-29 kl. 15:46.
Citera
2019-11-29, 15:42
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/i...TsL9_2e0-SuFQY

Jaha då är han väl på väg hem igen då, för att anmäla sig hos AF

Han kan väl gå direkt till Löfven som byter ut klanten Hultqvist som aldrig har koll på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in