Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-17, 15:04
Medlem
bombaccis avatar
Jag försöker undvika att umgås med folk som lider av svår rasism och andra åkommor men ibland stöter jag på folk där jag hör direkt att "aha personen lider av grov islamofobi". Ofta är det män som inte har någon vidare utbildning inom humaniora. Jag brukar ibland försöka visa personen att islam har en större betydligt mer mångfacetterad ideologi än vad han har läst i t ex Fria tider. Men ibland undrar jag om det där verkligen kan hjälpa personer som lider av grov islamofobi.

Hur bör en kunna göra för att bota personer som lider av detta?
Citera
2019-11-17, 15:09
Bannlyst
Ta med dom till Synagogan, där finns vänliga människor som förespråkar fred osv ...
Citera
2019-11-17, 15:25
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukKuksKlan
Ta med dom till Synagogan, där finns vänliga människor som förespråkar fred osv ...

Tror det kan bli svårt att ta med dem dit då dessa personer bara tjatar om att islam är dåligt. Sedan tror jag det blir mer produktivt att ta med dem till moskeen eftersom dessa mest tjatar om islam. Men visst finns många som lider av antisemitism med men i den här tråden tänkte jag mer på islamofobi. Verkar som ett ganska utbrett problem idag.
Citera
2019-11-17, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tror det kan bli svårt att ta med dem dit då dessa personer bara tjatar om att islam är dåligt. Sedan tror jag det blir mer produktivt att ta med dem till moskeen eftersom dessa mest tjatar om islam. Men visst finns många som lider av antisemitism med men i den här tråden tänkte jag mer på islamofobi. Verkar som ett ganska utbrett problem idag.

Du ger upp för lätt.
Citera
2019-11-17, 15:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Varför ska en sån person "botas"?
Det är en befogad rädsla, som att vara rädd för vithajar eller giftormar. Historien och inte minst det som står i Koranen och lärs ut av många imamer, mycket av det är det helt klart befogat att vara rädd för.
Islam lär ut att människans bästa vän hunden är smutsig och ond, och att svarta hundar är allierade med djävulen. Det säger det mesta tycker jag. Den enda varelsen som älskar sin människa mer än sig själv, den är ondskefull enligt islam.

Det är en sjukdom, precis som du och andra tycks lida av i någon omfattning. Sjukt att döma någon enbart pga deras tro eller etnicitet.

Tror vi måste skriva om vilka kännetecken och hur den generella personen har för bakgrund som tycks lida av grov islamofobi. Det är oftast en vit man, har ingen direkt utbildning i humaninora , röstar på sd eller något annat grovt rasistiskt parti, medelålders, småtjock osv.

Det vore intressant att se på likheter mellan dessa för att därifrån förstå för att till slut kunna bota.

Vi får inte underskatta den här psykiska sjukdomen då det kan leda till extrema våldsbrott, se bara på Brevik och andra som mördat hundratals.

Islamofobi leder även till konflikter där oseriösa politiker tar billiga poänger och attackerar andra grupper. Vi måste stoppa islamofobi innan det breder ut sig mer i samhället.
Citera
2019-11-17, 15:51
Medlem
Jofs avatar
Ja, nu tror jag du trollar.
Men KBT skulle kunna funka. Först träffa en liten islamist, sen en större och till slut lägga sig på bönemattan i en moské och delta i en hel ritual.
Citera
2019-11-17, 15:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ni får väl göra som ni gjorde i Sovjet. Sätta alla som inte håller med er på mentalsjukhus & ge dom elchocker.
Citera
2019-11-17, 18:18
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är en sjukdom, precis som du och andra tycks lida av i någon omfattning. Sjukt att döma någon enbart pga deras tro eller etnicitet.

Tror vi måste skriva om vilka kännetecken och hur den generella personen har för bakgrund som tycks lida av grov islamofobi. Det är oftast en vit man, har ingen direkt utbildning i humaninora , röstar på sd eller något annat grovt rasistiskt parti, medelålders, småtjock osv.

Det vore intressant att se på likheter mellan dessa för att därifrån förstå för att till slut kunna bota.

Vi får inte underskatta den här psykiska sjukdomen då det kan leda till extrema våldsbrott, se bara på Brevik och andra som mördat hundratals.

Islamofobi leder även till konflikter där oseriösa politiker tar billiga poänger och attackerar andra grupper. Vi måste stoppa islamofobi innan det breder ut sig mer i samhället.
Är du verkligen intresserad av att hjälpa dessa personer, eller vill du bara svartmåla dem?
Citera
evilhoneys avatar

Moderatormeddelande

Postat av evilhoney 2019-11-19, 06:35
Moderator
OBS, denna tråd ligger i Psykologi och här behandlar vi frågan i trådstarten: hur botar man någon med svår (islam)fobi. Religionen är alltså INTE huvudsaken här, den kan ni harva i andra forumsdelar.
Alla inlägg som går OT kommer ges varning.
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in