Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-11-14, 22:07
Medlem
har aldrig ätit tryffel.
hur smakar det?
varför är det så dyrt?
är det värt pengarna?
är det nyttigt?
Citera
2019-11-14, 22:12
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag tycker det smakar rätt illa.
Vet inte mer.
Citera
2019-11-14, 22:17
Medlem
Svårt att beskriva, smaken är så unikt i sitt slag. Men dina smaklökar bokstavligen talat bombas med smaker.

Som jag förstått det så är det dyrt för att det inte går att odla.

Det är värt att pröva åtminstone en gång.

Skulle inte säga att det är nyttigt eller onyttigt.
Citera
2019-11-14, 22:18
Medlem
snivlems avatar
det har blivit trend ... allt ska ha tryffelsmak.

det är en speciell smak soom kan passa bra, men du tröttnar också ganska fort på den.
Citera
2019-11-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Svårt att beskriva, smaken är så unikt i sitt slag. Men dina smaklökar bokstavligen talat bombas med smaker.

Som jag förstått det så är det dyrt för att det inte går att odla.

Det är värt att pröva åtminstone en gång.

Skulle inte säga att det är nyttigt eller onyttigt.
ja en gång vill jag nog prova. har sett pasta som de toppar med tryffel så som man gör med ost. det kanske är gott
Citera
2019-11-14, 22:33
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Jag tycker det smakar rätt illa.
Tydligen finns det undersökningar där:
40% inte gillar lukten av tryffel
25% känner ingen lukt
35% gillar lukten

Tyvärr tillhör jag också de där 40% som inte klarar av tryffel.. Rätt jobbigt just nu när det ska hällas tryffel i precis allt. Men det kanske går att vänja sig?
Citera
2019-11-14, 22:38
Medlem
megacoolmans avatar
Tryffel smakar otroligt illa. Bästa beskrivningen jag kan ge är att det smakar parfym, liksom syntetiskt.
Begriper inte varför folk betalar dyra pengar för tryffel.

Jag är inte kräsen med mat, och gillar många "vuxna" smaker, men jag kan fan inte klara av tryffel.
Citera
2019-11-14, 23:20
Medlem
a.e.gs avatar
Färsk tryffel är himmelskt gott.

Bästa beskrivningen jag hört kom från en engelsk kock som sa "I'ts a mixture between sex and socks".

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2019-11-14, 23:22
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Tydligen finns det undersökningar där:
40% inte gillar lukten av tryffel
25% känner ingen lukt
35% gillar lukten

Tyvärr tillhör jag också de där 40% som inte klarar av tryffel.. Rätt jobbigt just nu när det ska hällas tryffel i precis allt. Men det kanske går att vänja sig?
Alltså det är lite blandade känslor. Jag åt en god tryffelrisotto.
Den har nåt förföriskt härligt över sig tryffeln ändå, så jag hoppas få undersöka den vidare. I andra konstellationer.
Jag känner inte honom tillräckligt ännu.
Så jag säger inget.
Citera
2019-11-14, 23:24
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Färsk tryffel är himmelskt gott.

Bästa beskrivningen jag hört kom från en engelsk kock som sa "I'ts a mixture between sex and socks".

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
*ler* härlig beskrivning. Kan hålla med av det lilla jag upplevt.
Citera
2019-11-14, 23:25
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
ja en gång vill jag nog prova. har sett pasta som de toppar med tryffel så som man gör med ost. det kanske är gott
Det är gott. Och inte.
Citera
2019-11-14, 23:32
Medlem
mjukmjukares avatar
För det första måste vi enas om riktig tryffel.
Det finns massor av tryffelsmaksatta livsmedel som aldrig får nämnas i min tråd. Skit och bluff.
Med ett par undantag. Finns hos seriösa handlare.

Tryffelsvamp växer under jord. Gärna under ekar.
Det krävs hund och i undantag tryffelsvin för att hitta tryffel åt människan. Men det finns även tryffelodlingar som är på gång att utvecklas för att bli riktigt bra.

Tryffel delas upp i främst tre sorter:
-Svart sommartryffel. Den mildaste av tryffel både i doft och smak.
-Svart tryffel. Kommer tidig höst och har en helt annan smak och doft. Riktig tryffelarom.
-Den vita Albatryffeln som kommer sent på året och nästan uteslutande ifrån Alba i Piemonte i Italien. Hög smak, doft och arom. Lyxtryffeln.

Tryffel är svamp men främst en hög smaksättare som trollar med den enklaste rätt till att bli riktig Gourmetmat pga av sin höga Umami och sin unikt läckra smak, svår att beskriva, genom att den kan förvandla råvaror som är både mycket dyra men också enkla rätter som äggrätter, pasta etc till helt unik mat.

Tryffel köps som en skrynklig liten klump I liten glasburk och hyvlas sedan mycket tunt över maten. En tryffelsvamp är därför dryg och räcker långt.

OBS! Se upp för falsk tryffelsvamp som ser exakt likadan ut men är helt doft och smaklös. Säljs även den i bättre butiker dyrt ibland. Kräv att få dofta noga innan köp!!

Tre produkter utöver färsk tryffel kan varmt rekommenderas.
-Tryffelsmör. En smörlik massa som har tillsatt tryffelarom och passar utmärkt i en risotto, till att smörja in pasta eller annat du tycker om att smaksätta.
-Finhackad tryffelsvamp med aromer i glasburk.
Underbar i goda såser, på kött e.d.
-Riktig tryffelolja i liten flaska då aromen inte håller länge. Lyfter vilken dressing, såsbas eller pasta utan annan sås till höga höjder. (man kan få träna på denna innan man hittar helt rätt)
OBS! Varning för falsk smaklös tryffelolja!

Vi har i Sverige ätit tryffel i över 100 år och det är på topp femlistan över riktiga delikatesser.
Ät tryffel. Men ät tryffel rätt.
Inget fusk. Det blir ingen förtjust i så spara hellre till riktig tryffel en gång och förstå det stora i denna delikatess än att snika en genväg och bestäm dig för att det var inget för dig.

Det kan du ju inte veta nu. Men.
Du vet när det är rätt. Oförglömligt.

Nyfiken snabbt?
Tryffelsmör och hackad tryffel i oljearom av tryffel är inte en dum början. (mercatino.se)
Laga maten med omsorg bara och kom ihåg det viktigaste;
-Tryffel tål ALDRIG för höga temperaturer.
Kan absolut aldrig koka med i en sås eller något för varmt från spis o ugn. Låt svalna något. Tillsätt sedan.
Annars dör smaken totalt i svampen.

Smaklig spis nu.

Senast redigerad av mjukmjukare 2019-11-15 kl. 00:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in