Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-14, 17:29
  #1
Medlem
talad13s avatar
Hej, jag läser en utbildning på universitetet och nu inser jag att jag har nästan helt glömt allting jag läste i gymnasiet.

Känner någon till någon offentlig källa som inte är skitdålig (fylld med reklam etc).

Läste matematik 2b i skolan, men skulle gärna vilja repetera 1c, 2c och eventuellt 3c lite kort innan jag påbörjar de nästa kurserna i mars/april.

Hade köpt böckerna, men de är så fruktansvärt dyra. Skulle behöva lägga cirka 1200 kronor.
Biblioteket här har böckerna, men man får max låna de i 1 vecka och de är oftast redan utlånade.

Vänliga hälsningar.
Citera
2019-11-14, 17:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej, jag läser en utbildning på universitetet och nu inser jag att jag har nästan helt glömt allting jag läste i gymnasiet.

Känner någon till någon offentlig källa som inte är skitdålig (fylld med reklam etc).

Läste matematik 2b i skolan, men skulle gärna vilja repetera 1c, 2c och eventuellt 3c lite kort innan jag påbörjar de nästa kurserna i mars/april.

Hade köpt böckerna, men de är så fruktansvärt dyra. Skulle behöva lägga cirka 1200 kronor.
Biblioteket här har böckerna, men man får max låna de i 1 vecka och de är oftast redan utlånade.

Vänliga hälsningar.

https://www.matteboken.se/

...och youtube?
Citera
2019-11-14, 17:50
  #3
Medlem
Sök på MOOC, Massive Open Online Courses, har testat några kurser på edx.org, verkar rätt så bra.
Citera
2019-11-14, 17:51
  #4
Medlem
En bra Youtube-källa är "Professor Leonard" han går igenom både algebra och calculus i olika nivåer
Citera
2019-11-14, 17:53
  #5
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
https://www.matteboken.se/

...och youtube?

Matteboken.se har så få övningar men beskrivningarna är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av CLBS
Sök på MOOC, Massive Open Online Courses, har testat några kurser på edx.org, verkar rätt så bra.

Ok ska testa, tackar.

Citat:
Ursprungligen postat av Busterscruggs
En bra Youtube-källa är "Professor Leonard" han går igenom både algebra och calculus i olika nivåer

Ska kika på det, tackar.
Citera
2019-11-14, 19:46
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej, jag läser en utbildning på universitetet och nu inser jag att jag har nästan helt glömt allting jag läste i gymnasiet.

Känner någon till någon offentlig källa som inte är skitdålig (fylld med reklam etc).

Läste matematik 2b i skolan, men skulle gärna vilja repetera 1c, 2c och eventuellt 3c lite kort innan jag påbörjar de nästa kurserna i mars/april.

Hade köpt böckerna, men de är så fruktansvärt dyra. Skulle behöva lägga cirka 1200 kronor.
Biblioteket här har böckerna, men man får max låna de i 1 vecka och de är oftast redan utlånade.

Vänliga hälsningar.
Khan Academy har mycket bra på nätet om i stort sett allt.
Citera
2019-11-14, 19:57
  #7
Medlem
På vissa orter finns mattecentrum. Det är en organisation där frivilliga hjälper med matteläxor och undervisning efter skoltid. i Karlstad kör vi måndag kl 16:15 - 18:15 Välkommen!
mattecentrum.se
Citera
2019-11-14, 22:57
  #8
Medlem
Fortran77s avatar
Hemma.
Citera
2019-11-14, 23:34
  #9
Medlem
Själv så är jag ett stort fan av Michel Van Biezen.
Han förklarar matematik och flera olika naturvetenskapliga ämnen på ett väldigt intuitivt sätt, och dessutom så är han jäkligt cool.
Här är ett random exempel på ett av hans Algebra-videoklipp:

https://www.youtube.com/watch?v=oknY...YB_9pd&index=1

Sen är en annan personlig favorit såklart också Professor Leonard:

https://www.youtube.com/watch?v=cC7n...9296DF81B9EF13
Citera
2019-11-16, 15:58
  #10
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej, jag läser en utbildning på universitetet och nu inser jag att jag har nästan helt glömt allting jag läste i gymnasiet.

Känner någon till någon offentlig källa som inte är skitdålig (fylld med reklam etc).

Läste matematik 2b i skolan, men skulle gärna vilja repetera 1c, 2c och eventuellt 3c lite kort innan jag påbörjar de nästa kurserna i mars/april.

Hade köpt böckerna, men de är så fruktansvärt dyra. Skulle behöva lägga cirka 1200 kronor.
Biblioteket här har böckerna, men man får max låna de i 1 vecka och de är oftast redan utlånade.

Vänliga hälsningar.

Om du vill ha beskrivningar och mer visualisering av matematiska teorier, rekommenderar jag starkt kanalen 3blue1brown på youtube. Han går igenom algrebra och analysen med visuellt roliga och lärande exempel.
Citera
2019-11-16, 16:09
  #11
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej, jag läser en utbildning på universitetet och nu inser jag att jag har nästan helt glömt allting jag läste i gymnasiet.

Känner någon till någon offentlig källa som inte är skitdålig (fylld med reklam etc).

Läste matematik 2b i skolan, men skulle gärna vilja repetera 1c, 2c och eventuellt 3c lite kort innan jag påbörjar de nästa kurserna i mars/april.

Hade köpt böckerna, men de är så fruktansvärt dyra. Skulle behöva lägga cirka 1200 kronor.
Biblioteket här har böckerna, men man får max låna de i 1 vecka och de är oftast redan utlånade.

Vänliga hälsningar.

Maila och be om att få den digitala versionen av kompendiumet, kommer som pdf.
Det borde inte vara särskilt omöjligt även om du kanske inte kommer att gå kursen.
http://www.matematiskavetenskaper.se/
Citera
2019-11-17, 02:58
  #12
Medlem
Jag använder matematikvideo.

Kostar 9 spänn och då får du tillgång till helt suveräna föreläsningar ända upp till matte 5.
Det finns även fysisk och högstadiematte..
Det är en del övningar med men inte så många som man kanske hoppas på.. Men det är ändå väldigt bra och jag får mycket av min kunskap därifrån

Sen finns det ju en del appar med som man la. Ladda ner.
Jag använder desmos, mathleaks och photomath.

Finns det inga begagnade böcker du kan köpa billigt på blocket??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback