[quote=Ruskigbuss]Det är den sk Drake Equation, som Dr Frank Drake formulerade i 1961.
N = RX * FP * NE * FL * FI * FC * L
Där N = antal civilisationer i vår galax vars elektromagnetiska strålning som vi kan upptäcka
	Citat:

Ursprungligen postat av Ruskigbuss

RX = Hur många procent av stjärnor som är lämpliga för utvecklingen av intelligent liv som uppstår per år

Inte riktigt vad som står på hemsidan. De menar ANTALET lämpliga stjärnor som bildas/år, inte procentuellt. Hur som helst, detta är en av de parametrar som vi skulle kunna forska fram, enbart genom observationer av universum. Jag har dock aldrig sett att forskarna varit eniga om detta tal.
	Citat:

FP = Hur många procent av solsystemen uppstår planeter i.

Kan vi också forska fram. Fast som det är idag har vi egentligen ingen aning. Vi har sett alldeles för få solsystem på nära håll. 
	Citat:

NE = Antalet planeter i solsystem med planeter där det kan uppstå liv

Nu börjar det bli flummigt. Vi vet inte vilka typer av planeter som kan ge upphov till liv. Men eftersom vi vet att liv har skapats, i alla fall en gång, på jorden så säger vi att vi liknar efter jordliknande planeter runt solliknande enkelstjärnor (vilket är vad som sägs på SETI-sidan). Återigen, har vi ingen aning om hur vanligt det är med bildandet av sådana planeter. De enda exempel på sådana planeter ligger i vårt eget solsystem, Jorden och ev. Mars. De planeter vi har hittat runt andra solar har varit gigantiska jätteplaneter och de har INTE legat på ett sådant sätt att jordliknande planeter är troliga kring de stjärnorna. Slutsats, vi har ingen aning om detta tal ännu. 
	Citat:

FL = Andelen i procent av dessa möjliga planeter där det kan uppstå liv som det verkligen gör det.

Detta blir en ren gissning. Eftersom vi bara hittat två, för tillfället, och en av dem har liv så säger vi 50% (

). Fast ärligt talat har vi inte några som helst bevis för att liv har uppstått på någon annan himlakropp så 0% är en lika bra gissning som någon annan. Rent vetenskapligt, kan vi inte sätta något annat än 0 här, eftersom alla andra värden är gissningar. 
	Citat:

FI = Andelen i procent av planeter med liv där som intelligent liv har uppstått

Hmmm! Återigen, en faktor vi inte har någon som helst aning om. Noll är den vetenskapliga gissningen, baserat på tillgänglig fakta (vi utesluter jorden)
	Citat:

FC = Andelen i procent där civilisationer som utvecklar en teknologi som ger ifrån sig signaler som kan upptäckas från rymden av de möjliga planterna.

=0, med tillgänglig data. Allt annat är gissningar.
	Citat:

L = Hur länge en sådan civilisation verkligen ger ifrån sig dessa signaler

Om jorden är en standardcivilisation säger vi minst 100 år. 
Som vetenskapsman kan man inte få något annat svar än noll, baserat på tillgänglig data, eftersom flera av dessa faktorer hittills visat sig vara noll. Jag säger inte att de verkligen är noll när universum väl är undersökt, men ur ren vetenskaplig synvinkel kan vi inte hitta på tal, bara för att få ett icke-noll-värde. Den som säger att han/hon, idag, har faktabaserade värden på FL, FI och FC ljuger. Även om vi skulle hitta civilisationer hos våra grannar, så att dessa tal blev icke-noll, skulle Drakes ekvation vara rätt meningslös eftersom vi måste undersöka miljontals jordliknande planeter innan vi ens närmar oss statistisk säkra värden. Ekvationer som dessa är enbart föda för fantasin, inget annat. 
	Citat:

Men - det är en stor galax. Min åsikt är - givetvis finns det andra planeter med liv i - i vårt stora universum.
Troligen finns det även i Vintergatan.
Också ganska optimistisk om att det finns intelligent liv även nära oss.
Får vi kontakt i min livstid - blir jag både otroligt lycklig och något överraskad.
Men - om vi överlever - så hoppas jag att vi lyckas sprida oss över flera planeter - och förr eller senare kommer vi att stöta på en annan civilisation bland stjärnorna.

Jag verkar kanske pessimistisk, men jag vill också att det skall finnas andra civilisationer, men viljan får inte få oss att tappa verklighetförankringen. Problemet med alla dessa beräkningar är att vi försöker räkna sannolikhet med okända värden.