Citat:
Ursprungligen postat av
Sjuntorparn
Jag har testat många gånger att lägga iphonen i lådan och köpt mig en 400 kronors dumphone.
Det slutar alltid med att iphonen kommer fram igen.
Man behöver bankid till ett fungerande familjeliv.
Resten hade jag nog överlevt gott utan.
Jag har till och med hört rykten om att en del web-tjänster idag kräver att vi har just
MOBILT bank-id. Det fungerar alltså inte alltid längre att göra inloggningar och ärenden på nätet med hjälp av det "gamla hederliga" bank-id som installeras i en vanlig PC på ditt skrivbord på jobbet eller hemma. Och de tvingar oss ibland att ha andra mobil-appar för att utföra vissa tjänster.
Den smarta mobilen är väl bra i vissa situationer i och med dess relativa portabilitet, t.ex. ett ganska bra universalverktyg om man har ett mycket rörligt jobb (den är lite som en avancerad fällkniv). Men samtidigt är smartphonen oergonomisk och för hårt kompromissad, begränsad av sitt format. En traditionell PC kan du välja att ha en stor bildskärm till. Och jag slipper det där urusla skärmtangentbordet på mobilen när jag använder en PC med riktigt tangetbord eller dumtelefon med nummerknappsats.
Helt vansinnigt är det om vi nu
tvingas att alltid ha smart mobil istället för PC och dumbphone tycker jag. Medborgaren bör få välja själv om denne vill ha dum eller smart mobil.