Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-09, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
I denna tråd : folk utan självkontroll.

Mkt bra analys! Vad gör du här själv?
Citera
2019-11-09, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Försäkringskassan vid vård av barn. Går det ens logga in där utan bankid? Nån skrev om dosa (bankdosan?) på datorn. Förstår inte hur man gör dock då jag är tekniskt retarded nu får tiden.

Jag testade precis, det funkar alldeles utmärkt (nåja, statlig sida) att logga in där utan mobilt Bank-ID. Släng smartphonen nu!
Citera
2019-11-09, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Du är en man i min smak. Är själv IT-veteran men tycker att smartphones förstört webben med all long scroll-skit, så hatar dom därför. God design är död.

Infinite Scrolling - The End of the World as We Know It!
Citera
2019-11-09, 16:30
Medlem
tinybitss avatar
Beror ju helt på vad det är för Smartphone.
Jag avskyr också all jävla bloatware som kommer med iPhone, så jag köpte Oneplus.
Bara att installera Dissenter Browser och sen good to go.

Hur drygt är det inte att behöva köra med en mp3 spelare eller liknande då man ska träna, bara för att 3310 inte kan ta in den appen?
Citera
2019-11-09, 17:48
Medlem
Sjuntorparns avatar
Finns ju KaiOS (ägare Google) på en del nokia-dumphones. med ett del appar om man bara vill trappa ner lite från smartphones. Finns en KaiStore. Ryktet säger att spotify är på gång som app. kanske.
Förhoppningsvis är skärmen så trist att man inte vill använda facebookappen. Men messenger ska fungera i faceboookappen, så då behöver man inte "klippa kontakten" helt med folk.
Bankid finns inte tyvärr, än.

KaiOS verkar faktiskt rätt lagom. Användarantalet ska växa mest av alla operativsystem.

Åker nog och köper mig en Nokia 800 Tough imorrn när affären öppnar.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2019-11-09 kl. 17:57.
Citera
2019-11-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag sitter i samma båt. Hade smartphone till för ungefär ett år sedan då jag tröttnade på skiten och skaffade en dum jävla nokia. Jag har inte ångrat det en sekund. Jag har börjat tänka och reflektera istället för att stirra in i den där jävla helvetesmanicken varenda ledig sekund och jag har börjat läsa böcker igen. Jag fullkomligt plöjer igenom böcker, vilket jag inte gjort sedan jag gick i grundskolan och jag känner mig mindre stressad och lugnare i psyket.

Smartphones är så jävla destruktivt men de flesta fattar inte vad det gör med deras hjärnor (eller vill inte förstå). Tyvärr tror jag inte utvecklingen kommer vända i första taget eftersom all social media och skit triggar vår reptilhjärna.
Jag håller med dig i vad du skriver. Även jag bytte till en Nokia i våras, just för att hitta lugnet. Precis som du skriver är destruktivt och att många inte ens reflekterar över det här, eller vill reflektera över det. När jag väl hoppade av tåget blir det extra tydligt. Det finns flera personer i min omgivning som har förklarat att telefonen ger distans från dem själva och utan telefonen behöver personerna i fråga fronta sig själva. Det är en aning destruktivt.

Vad som intresserar mig är att avhållsamheten från en smartphone ofta leder till att kreativiteten flödar, jag har utvecklats som person, jag har rimligare perspektiv kring vad jag gör med min tid och jag får flera timmar över, dagligen.
Citera
2019-11-09, 18:03
Medlem
Jag hade önskat en kompromiss,

Älskade formatet på min Iphone 7, lagom stor, platt, smidig att hantera osv.

Skulle vilja ha en lite slimmare Smartphone, som kanske har lite mindre spec.
Exempelvis så är jag i snitt utanför "laddbart område" säkert hela 6 timmar på en vecka...
Citera
2019-11-09, 19:26
Medlem
Jag kör med en gammal telefon numera, efter att jag pajade min iphone. Finns dock saker jag saknar med smartphone. Tex musik, swish, kolla SL tider. Det som suger med nokias nyare dumbphones är att kaiOS ägs av google.
Citera
2019-11-09, 19:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jag har inte påstått att man blir smart av en smartphone, däremot är det osannolikt att en smart person har svårigheter att hantera tillgången till en smartphone. Teknik är vad som driver samhället framåt så m.a.o. lär det inte vara samhällets juveler som väljer bort den.
Säg inte det. Finns hur mycket forskning som helst som visar att smarta kan vara lika puckade som dumma. Bara att de är duktigare på att motivera varför de beter sig dumt.
Citera
2019-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Jag har testat många gånger att lägga iphonen i lådan och köpt mig en 400 kronors dumphone.
Det slutar alltid med att iphonen kommer fram igen.

Man behöver bankid till ett fungerande familjeliv.

Resten hade jag nog överlevt gott utan.

Jag har till och med hört rykten om att en del web-tjänster idag kräver att vi har just MOBILT bank-id. Det fungerar alltså inte alltid längre att göra inloggningar och ärenden på nätet med hjälp av det "gamla hederliga" bank-id som installeras i en vanlig PC på ditt skrivbord på jobbet eller hemma. Och de tvingar oss ibland att ha andra mobil-appar för att utföra vissa tjänster.

Den smarta mobilen är väl bra i vissa situationer i och med dess relativa portabilitet, t.ex. ett ganska bra universalverktyg om man har ett mycket rörligt jobb (den är lite som en avancerad fällkniv). Men samtidigt är smartphonen oergonomisk och för hårt kompromissad, begränsad av sitt format. En traditionell PC kan du välja att ha en stor bildskärm till. Och jag slipper det där urusla skärmtangentbordet på mobilen när jag använder en PC med riktigt tangetbord eller dumtelefon med nummerknappsats.

Helt vansinnigt är det om vi nu tvingas att alltid ha smart mobil istället för PC och dumbphone tycker jag. Medborgaren bör få välja själv om denne vill ha dum eller smart mobil.
Citera
2019-11-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag sitter i samma båt. Hade smartphone till för ungefär ett år sedan då jag tröttnade på skiten och skaffade en dum jävla nokia. Jag har inte ångrat det en sekund. Jag har börjat tänka och reflektera istället för att stirra in i den där jävla helvetesmanicken varenda ledig sekund och jag har börjat läsa böcker igen. Jag fullkomligt plöjer igenom böcker, vilket jag inte gjort sedan jag gick i grundskolan och jag känner mig mindre stressad och lugnare i psyket.

Smartphones är så jävla destruktivt men de flesta fattar inte vad det gör med deras hjärnor (eller vill inte förstå). Tyvärr tror jag inte utvecklingen kommer vända i första taget eftersom all social media och skit triggar vår reptilhjärna.

Sitter i samma tankar, tröttnat på att stirra in i skärmen. Har blivit ett beroende att ständigt kolla mejlen, nyheter, sociala medier. Märker att jag inte är ensam om det beteendet. Tänkte prova en period och se hur jag mår...
Citera
2019-11-09, 23:27
Medlem
Har inte läst hela tråden men om du vill ha en inte-smartphone som är jävligt bra så kolla in Samsung GTB2710 xcover

Gammal typ av lur med knappar, inge touch.

Samtal, sms och mms problemfritt, 1 vecka batteritid. stöt och vattentålig. Har hur många bra funktioner som helst. Typ 1-touch ficklampa, kompass, stegräknare m.m

Den har även internet, mail och fb app m.m. om man skulle vilja använda det någon enstaka gång.

Hade själv denna från typ 2011-2015 sen köpte jag en ny som jag fortfarande använder. När batteriet började bli lite dårligt förra året köpte jag nytt för 200 och den funkar kanon. Polisen använder denna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in