2019-11-04, 20:58
Medlem
tjenare alla kemister! håller på och forskar lite i material till lite delar men det har satt stopp så tänkte om någon vettig här inne har några bra förslag. tanken är att göra lite delar i glasfiber och sen göra en form av det och fylla med något liknande silikon/gummi. kommer ha det till lite allt möjligt vill ju självklart att det ska se riktigt bra ut och vara väldigt flexibel och stryktålig men ändå rätt så hård så att säga. tänker mig något material liknande gummit som används till tex cykelhandtag/gummiskrapor osv. helst svart men går ju alltid att blanda i något färgmedel.

har kollat silikon och gummi vilket blir väldigt dyrt om man ska göra stora grejjer. tänkte bland annat göra en läpp till bilen (ej sån på bild, men så ni förstår vad jag vill ha för typ av material).

alltså något som man kan göra en sån här läpp av med hjälp av en glasfiberform. vill självklart inte göra sånt här i glasfiber då det kommer spricka och grejjer så fort det tar i något på vägen. så det ska hålla formen men ändå vara flexibelt och stryktåligt.

bifogar en bild på något liknande jag är ute efter att tillverka. tänker att det blir väldigt dyrt med silicon så man skulle ju vilja ha något billigare så att säga.

http://www.absmotorsport.co.uk/wp-co...photo-4-sm.jpg
Citera
2019-11-04, 21:21
Medlem
Sugru, kan beställas online eller hobbybutiker
Citera
2019-11-04, 22:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratPK
tjenare alla kemister! håller på och forskar lite i material till lite delar men det har satt stopp så tänkte om någon vettig här inne har några bra förslag. tanken är att göra lite delar i glasfiber och sen göra en form av det och fylla med något liknande silikon/gummi. kommer ha det till lite allt möjligt vill ju självklart att det ska se riktigt bra ut och vara väldigt flexibel och stryktålig men ändå rätt så hård så att säga. tänker mig något material liknande gummit som används till tex cykelhandtag/gummiskrapor osv. helst svart men går ju alltid att blanda i något färgmedel.

har kollat silikon och gummi vilket blir väldigt dyrt om man ska göra stora grejjer. tänkte bland annat göra en läpp till bilen (ej sån på bild, men så ni förstår vad jag vill ha för typ av material).

alltså något som man kan göra en sån här läpp av med hjälp av en glasfiberform. vill självklart inte göra sånt här i glasfiber då det kommer spricka och grejjer så fort det tar i något på vägen. så det ska hålla formen men ändå vara flexibelt och stryktåligt.

bifogar en bild på något liknande jag är ute efter att tillverka. tänker att det blir väldigt dyrt med silicon så man skulle ju vilja ha något billigare så att säga.

http://www.absmotorsport.co.uk/wp-co...photo-4-sm.jpg
Öh, du vill väl ändå inte göra en sådan spoiler i elastiskt material, den kommer ju att böja sig av fartvinden om man kör fort. Annars är det gjutsilikon eller polyuretan som gäller om man vill ha det lite gummiaktigt. Båda typerna finns i olika hårdhet så det kanske finns någon sort som är lagom hård för ändamålet. Här är en sort 600 spänn för 2 kg fast den var visst tillfälligt slut i den butiken: https://www.wsochcompany.se/gjutmate...g-226-elantas/

Alternativt denna: https://www.kinn.com/product.html/polyuretanharts

Jag har ingen känsla för shoreskalan för hårdhet, det bör du fördjupa dig i så du väljer lagom hårt material.

Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Sugru, kan beställas online eller hobbybutiker
Det kostar ju för satan 100 kr för 15 gram! Det kan ju vara ok om man ska göra någon pyttemojäng men du måste inse att det är ett uselt förslag för TS:s behov.
Citera
2019-11-05, 08:55
Medlem
yz44s avatar
Finns material till 3D-skrivare som är flexibelt.
Citera
2019-11-05, 14:33
Medlem
GalFisks avatar
Men att 3D-skriva en sån bit som TS vill ha kommer att ta en massa tid och måste göras i flera stycken. Att gjuta är nog en bättre idé, och polyuretan känns som ett vettigt material.

Vill man 3D-skriva kan man iofs spara material och vikt utan att förlora styrka med rätt infill-teknik. ABS-filament kan fås för under 250 kr/kg, och är antagligen ett mer passande material än de flexibla. ABS är samma plast som används i bland annat lego och kåpor till elverktyg. Det är dock trixigt att skriva ut med, då det krymper. Bitarna kan limmas med ABS upplöst i aceton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in