2019-11-04, 13:15
Medlem
Ska inom kort ta en kik med banken ang ett mindre bostadslån, ca 500 000K (bor sedan innan i en hyresrätt).
Nu till min fråga:

Har sedan innan vissa smålån/krediter (ca 90K) som kostar lite väl mycket i ränta per månad.
Ska jag först ta ett samlingslån för att få ned månadskostnaderna på dessa innan jag söker bolån, eller ska jag söka bolånet först och i efterhand ansöka om ett samlingslån?

Jag ser ju fördelen med att inte få för många UC innan man söker bolånet, dock blir ju den ekonomiska sitsen bättre om jag fixar hopbakslånet innan..

Nån som har varit i samma sits eller har en vettig fundering?
Citera
2019-11-04, 13:28
Medlem
Katzyns avatar
Jag vet egentligen inte men banken kommer ju att se alla dina kassa smålån när de kör en UC på dig, och jag skulle ju tro att ett lån kommer se bättre ut på din UC en massvis med bajskrediter för 90 k.

Sen räknar ju banken på din månadskostnad för att se hur mycket de kan bevilja dig, och de lär vilja veta hur mycket du betalar på alla smålånen i månaden...
Citera
2019-11-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag vet egentligen inte men banken kommer ju att se alla dina kassa smålån när de kör en UC på dig, och jag skulle ju tro att ett lån kommer se bättre ut på din UC en massvis med bajskrediter för 90 k.

Sen räknar ju banken på din månadskostnad för att se hur mycket de kan bevilja dig, och de lär vilja veta hur mycket du betalar på alla smålånen i månaden...

Ungefär så jag själv resonerat. Nu är det förvisso inte "en massa" smålån, utan bara 2 stycken. Dock är det apdålig ränta på dom, så den totala månadskostnaden hade ju blivit lägre av att slå ihop dom på en annan bank.
Hade även funderingen om man skulle avvaktat och sett om man kunde samlat skiten i samband med bolånet men å andra sidan hade det varit skönt att ha fixat med allt innan man söker bolån.
Citera
2019-11-04, 13:43
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSockerdrickaTe
Ungefär så jag själv resonerat. Nu är det förvisso inte "en massa" smålån, utan bara 2 stycken. Dock är det apdålig ränta på dom, så den totala månadskostnaden hade ju blivit lägre av att slå ihop dom på en annan bank.
Hade även funderingen om man skulle avvaktat och sett om man kunde samlat skiten i samband med bolånet men å andra sidan hade det varit skönt att ha fixat med allt innan man söker bolån.

Men du tänkte alltså låna till kontantinsatsen eller? För annars borde du ju kunna betala bort dessa med den?
Citera
2019-11-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men du tänkte alltså låna till kontantinsatsen eller? För annars borde du ju kunna betala bort dessa med den?

Nope kontantinsatsen har jag till, dock inte mkt mer än så. Så i princip skulle jag kunna betala av dessa 90K istället. Men då kommer jag ju tomhänt till de kontanta medlen.. och jag vet inte om det är bättre eller sämre. Vad jag tidigare har hört är det "bättre" med ett par mindre avbetalningar på gamla lån +kontantinsats, än vice versa. summa summarum blir ju dock densamma. Dock kan jag ju då inte "visa upp" 15% kontantinsats för banken som vissa är extremt petiga med.
Citera
2019-11-04, 15:05
Medlem
Aigiss avatar
Tja du kan ju alltid kolla med banken angående ett hopbakslån samtidigt som du snackar bolån. För övrigt är det ju jävligt dumt att betala mer ränta än man behöver. Hur hög är apdålig ränta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in