2019-11-03, 00:23
Medlem
Hejsan Flashback sitter här på kvällskvisten och grubblar tillsammans med några vänner om en av livets stora frågor som om diväteoxid borde heta vätedioxid av denna enda anledning att det låter så mycket snyggare. Förstår att det bryter mot massa regler för kemi men tänker att det finns ju oregelbundna verb så då borde det väl kunna finnas oregelbundna keminamn.
2019-11-03, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurrosnurro
Hejsan Flashback sitter här på kvällskvisten och grubblar tillsammans med några vänner om en av livets stora frågor som om diväteoxid borde heta vätedioxid av denna enda anledning att det låter så mycket snyggare. Förstår att det bryter mot massa regler för kemi men tänker att det finns ju oregelbundna verb så då borde det väl kunna finnas oregelbundna keminamn.

Nej, diväteoxid är ju H2O, vanligt vatten. Om det fanns vätedioxid så skulle det ha formeln HO2.
2019-11-03, 00:29
Medlem
sommarlovs avatar
Diväte är 2 väte på 1 syre.
Disyre är 2 syre på 1 väte.

Det första är vatten och det andra finns inte tror jag.

H2O2 är väteperoxid, ett ämne som gärna släpper en O, som oxiderar nästan allt...

EDIT: 2a på bollen.
2019-11-03, 00:33
Medlem
Jag vet kemi reglerna och det men menar bara om man skiter i lagarna vad låter snyggst då
2019-11-03, 00:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag vet kemi reglerna och det men menar bara om man skiter i lagarna vad låter snyggst då
Kör på det i alla lägen. Tillslut kan ingen förstå vad du säger. Kanske kan du och dina vänner utveckla ett eget fikonspråk som bara ni förstår. Då kan ni tala med varandra.
2019-11-03, 00:53
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Diväte är 2 väte på 1 syre.
Disyre är 2 syre på 1 väte.

Det första är vatten och det andra finns inte tror jag.

H2O2 är väteperoxid, ett ämne som gärna släpper en O, som oxiderar nästan allt...

EDIT: 2a på bollen.

Den finns, HO2 alltså, och benämns hydroperoxyl men du lär inte finna några större mängder då den är väldigt reaktiv - reagerar rent av med sig själv.
Senast redigerad av NewsFlashs 2019-11-03 kl. 01:16.
2019-11-03, 09:06
Medlem
GalFisks avatar
Kalla det vätehydroxid istället. Det låter på samma sätt och är tekniskt mer korrekt.
2019-11-03, 09:45
Medlem
Citat:

Egentligen är det en principsak. Principen i språket att ha en liten ordpartikel framför själva huvudordet. Di som betyder två, ställs framför vätet, så man kan säga det är en språkvana (i vårat språk).
Du kan säga: två äpplen och ett päron. Men det är ju för att vi har den vanan här. Folk skulle väl begripa även om man vände på det: Äpplen två och Päron ett.

Till ex kan vi ju säga: Sångduo, där är ju antalet efterled. Kärlekspar. Språkligt sett skulle man ju då kunna säga Väteduooxid. Väteparoxid. Vilket inte är helt otänkbart som ord.

Sen är det ju en mix mella olika språk - Svenskan har ju ordet Syre när vi pratar om det grundämnet. Väte kallas ibland för hydro. Dihydrooxid.
2019-11-03, 12:41
Kan man inte kalla de typ "oxydihydrid?
2019-11-03, 14:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Tramstråd som lämpligtvis förklarar varför man inte kan göra som vill själv, om man inte vill bli förklarad som idiot.

"Jag brukar köra min bil på vänster sida av vägen för att ratten sitter där. Ser snyggare ut så."

Låst

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in