• 1
  • 2
2019-11-01, 17:11
Medlem
vad är nyttigast (tänker att oljan kan vara bra om man bantar och inte kommer äta massa olika saker

hur många burkar i veckan kan man äta innan man får i sig för mycket kvicksilver o annat skit?
Citera
2019-11-01, 17:23
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
vad är nyttigast (tänker att oljan kan vara bra om man bantar och inte kommer äta massa olika saker

hur många burkar i veckan kan man äta innan man får i sig för mycket kvicksilver o annat skit?

Skulle säga att det är onödigt att äta mager fisk som ligger i olja. Varför inte äta fetare fisk som makrill eller lax i så fall.
Citera
2019-11-01, 17:48
Medlem
goin-xxxls avatar
Föredrar den i oljan.
Den i vatten känns torrt.
Nyttigt, det beror på mål och övrig diet?
Citera
2019-11-01, 17:57
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:

Tonfisk i vatten smakar inte så gott men det är väl en smaksak. Däremot bör man inte äta mer än 3-5 burkar i veckan just för att undvika att få i sig för mycket kvicksilver. Variera sorterna (kvicksilverhalten varierar mellan märkena) och köp MSC-märkt.
Citera
2019-11-01, 18:05
Medlem
Oljan är ofta någon billig äcklig olja. Därför är det bättre med vatten.
Citera
2019-11-01, 18:07
Medlem
Citat:
vad är nyttigast?

Den i vatten är nyttigast.
Citera
2019-11-01, 18:08
Medlem
Mangelinas avatar
Den i olja är att föredra då den är mycket godare. Den i vatten är alldeles för torr.
Men självklart; olja är fett, dvs kalorier. Så om du vill köra nån kalorisnål diet för att gå ner i vikt är tonfisk i vatten att föredra.
Ang. tonfisk skriver Livsmedelsverket följande: "Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver"
Citera
2019-11-01, 18:13
Medlem
Jag föredrar den i solrosolja medans min katt gillar den i vatten.

Olja är väl dålig om du har problem att hålla vikten dock.
Citera
2019-11-01, 18:14
Medlem
RiceNChickens avatar
Det är väl solrosolja?

Undvik.

Köp i vatten och häll på lite nyttig oliv- eller kokosolja hellre.
Citera
2019-11-01, 18:18
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Jag föredrar den i solrosolja medans min katt gillar den i vatten.
Våra katter älskar tonfisk, men läste följande: "En burk tonfisk kan verka som en enkel och bra lösning om kattmaten är slut, men olyckligtvis kan en diet på tonfisk beredd för människor göra katter sjuka. Vanligtvis får katten matsmältningsbesvär men i allvarliga fall kan tonfisken orsaka steatitis – inflammation i kattens kroppsfett, ett smärtsamt tillstånd" 😬...typiskt!
Citera
2019-11-01, 18:20
Medlem
Eftersom solrosolja är en olja man utvunnit genom att upphetta och pressa små frön samt att det inte är någonting man naturligt konsumerar i större kvantiteter är vatten att föredra.
Citera
2019-11-01, 18:21
Medlem
Det påminner mig om ett erbjudande jag fick ca 1990 - att köpa tonfisk i burk - med olja -

Priset skulle vara ca 10 öre/burk - och skulle avyttras för 3 kronor till inköparna i Europa - distributörerna/månglarna skulle sen sälja burkarna för 7-9 kronor. Sen la väl butiken på sin egen avans också..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in