2019-11-02, 12:13
Medlem
Korva klara sig till finalen. Får hoppas på en bättre start än tidigare.
Citera
2019-11-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Finns det någon livetiming? Hittade ej på Fis-Ski.
http://live.time4results.com/hiihto/2020/vuokatti/
Citera
2019-11-02, 12:17
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Positivt kval av Tiia Olkkonen. Har sett en hel del sprinttalang i henne tidigare, men hon har haft ganska många tröga år nu. På gång igen nu kanske.

Tror Korva tog det lugnt i kvalet.
Bra heat av Olkkonen också.

Mia Kemppainen verkar ha fått viss utveckling av att ha varit Kyllönens sidekick under träningssäsongen. Var tydl 59 på samma distans ifjol.
Citera
2019-11-02, 12:34
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
http://live.time4results.com/hiihto/2020/vuokatti/
Tack!

Lite tufft läge för Finsk damsprint, svårt för unga lovande åkare att utvecklas om de inte kan mäta sig mot bättre äldre.
Citera
2019-11-02, 16:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag förstår inte riktigt varför man har så många tävlingar i november i Finland innan den officiella säsongspremiären. I andra nationer så ligger men på ett eller flera läger under denna period. Och är det är några finska åkare som formtoppar sig till dessa tidiga tävlingar?

Och jag vet inte om det var någon åkare som imponerade något vidare idag.
Citera
2019-11-02, 17:43
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag förstår inte riktigt varför man har så många tävlingar i november i Finland innan den officiella säsongspremiären. I andra nationer så ligger men på ett eller flera läger under denna period. Och är det är några finska åkare som formtoppar sig till dessa tidiga tävlingar?

Finska Cuppens täta schema i början har väl med att man vill hinna få ngra helger i TV-rutan utan konkurrens med världscuppen.

FIS tävlingarna är väl lite av lägertävlingar för snöjagande och uttagningstävlingar inför Rukas VC.
Citera
2019-11-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Finska Cuppens täta schema i början har väl med att man vill hinna få ngra helger i TV-rutan utan konkurrens med världscuppen.

FIS tävlingarna är väl lite av lägertävlingar för snöjagande och uttagningstävlingar inför Rukas VC.

Jag skulle säga att det finns 2 orsaker varför denna tävling arrangeras så tidigt. Den första orsaken är förstås tv-synlighet, det var säkert hundra tusentals finländare som tittade på tävlingen idag. Andra orsaken är helt enkelt att många åkare vill prioritera att träna på låglandet i stället för höjden eller har varit i höjden i oktober och vill nu göra lite tuffare träningar inför säsongen. Med tanke på det är Vuokatti definitivt den bästa platsen att träna i Finland i oktober på grund av flera orsaker (stödfunktioner, snöläget, etc.). För landslagsåkare är Vuokatti nästan som någon lägertävling eller en lite tyngre träningspass, resultaten spelar ingen roll (förutom pengaraspekten).

För åkare på nationella nivån är det en plats att få tävla mot andra åkare så att man har en bättre bild på var man ligger i jämförelse med andra finländare och t.ex. ifall man kan planera med att åka i skandinavisk cup eller om man ska endast satsa på nationella tävlingar. Då vet man exempelvis också om det behövs förändringar i träningsprogrammet.

Gällande tävlingar idag: man kan inte dra några andra slutsatser än att Mikkonens nivå verkar vara helt ok och Korva kommer att ha det svårt i år.
Citera
2019-11-02, 19:32
Medlem
Det är väl gött med tävlingar, hellre någon extra nu än under våren kan jag tycka. Svenskarna kör ju testtävlingar på läger istället denna perioden, så det är väl same same but different. Inte för att vi saknar riktiga tävlar heller, med två tjuvstartshelger före TV-premiären i antågande.
Citera
2019-11-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Är du bitter för att du inte vet hur det gick på svenska landslagets träningstävling i Idre där Stina åkte mot herrarna?
Citera
2019-11-03, 11:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Är du bitter för att du inte vet hur det gick på svenska landslagets träningstävling i Idre där Stina åkte mot herrarna?

Nej, jag är inte bitter. Jag undrade lite bara. Jag har fått några bra svar på min undring, dock inte från dig.

Jag tycker ändå man kan fundera lite på hur man använder de sista veckorna innan säsongspremiären.

Edit: Stina kom för övrigt inte ikapp Burman som startade före henne i den där träningstävlingen i Idre
Senast redigerad av Alkibiades 2019-11-03 kl. 11:25.
Citera
2019-11-03, 11:31
Medlem
JSM-GTOs avatar
Niskanen imponerade inte i fristil idag iaf.
Citera
2019-11-08, 23:37
Moderator
Hjv9s avatar
Startlistor för morgondagens supersprint:

https://langd.custompublish.com/getf...2019%20(1).pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem