Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Min erfarenhet är att i slutet på året så " vinstsäkrar " måga genom att sälja och ta hem vinsten för
att börja på ny kula nästa år. Samma fenomen fast mindre är även innan sommaren.
Om detta stämmer generellt vet jag ej men dom 10-25 som jag följer visar detta beteende.
Nu blir det lite off topic. Varför skulle någon vinstsäkrar en fond för att sedan köpa tillbaka den, och att detta sker just vid nyår? Finns inte direkt några skattemässiga fördelar då majoriteten har sina fonder i ISK.
Om du upplevt det på dina 10-25 fonder skulle jag tro att det är rena tillfälligheter, då alla vetenskapliga artiklar visar på motsatsen, att det inte finns några säsongsmönster.
En förenklad förklaring: Skulle det varit så, skulle folk börja ta position för det inför nyår för att tjäna pengar på det. Då skulle kursrörelsen flyttas till veckorna innan nyår. Året efter skulle folk ta position ännu tidigare för att inte missa kursändringen. Det skulle då flytta den till november, osv osv osv. Därför finns det inga statistiskt signifikanta säsongsmönster på det sättet vad jag känner till. Men hittar du någon vetenskaplig artikel om det får du gärna länka, jag har inte följt med i nya forskningen senaste åren direkt.
Edit: kollade lite, senaste 30 åren är januari den 5:e bästa börsmånaden. November är bäst, men även december är positiv, så med det sagt borde man väl investera direkt för att inte missa statistiska uppgångarna månaderna innan också?

Det verkar fortfarande finnas en viss signifikans i januari på väldigt små företag. Men tror det kan vara svårt att se någon effekt på fonder dock.