• 1
  • 2
2019-10-29, 00:23
Medlem
Lian.Vendls avatar
Jag hade lätt kört bitcoin. Har man bara tid och tålamod kommer man alltid sluta rik.
Citera
2019-10-29, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Börja bygga upp en aktieportfölj med investmentbolag kanske? Investor, Kinnevik, Bure, Svolder och Lundbergföretagen är inte fel att ligga lång i.

Sen finns ju alltid spännande utländska enskilda aktier som har framtiden för sig.

Alphabet (Google), Tesla, Berkshire Hathaway (Warren Buffetts investmentbolag)

Skulle dock inte gå in med allt på en gång.

Dela upp investeringstilfällena till att börja med.
Låter intressant, tack för tipsen! Kommer nog gå in med lite åt gången.

Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du säger ingenting om vad du har för riskpreferens eller kunskap sedan tidigare, men antar att du kan tänka dig all in i aktier tex om det nu är långsiktigt? Skulle i så fall föreslå billiga, breda fonder. Själv sparar jag långsiktigt till ungar i bland annat avanza global, spiltan aktiefond investmentbolag och spiltan global invest. Relativt billiga fonder som sprider riskerna helt ok (kanske viss övervikt mot USA).

Det är alltid lite svettigt att gå in på börsen vid all time high, efter 3 veckor av uppgångar, så i det här läget kanske det kan vara bra att sprida ut köpen över tid. Detta för att inte riskera att köpa in sig på en topp, för att sedan ta 5-10 år att komma tillbaka. Se tex graf på Stockholmsbörsen från slutet av 90-talet och tänk om du gått all in 2001 eller 2007. Över tid skulle kunna vara 100-200k i månaden tex, beroende på hur riskvillig du är.

Hoppas det går bra
Ingen större kunskap sedan tidigare även om jag har haft några indexfonder under kortare perioder. Rätt hög riskpreferens skulle jag säga då jag har en bakgrund som sportbettare...

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att gå in med allt i fonder då jag ännu inte är alltför insatt i aktiemarknaden ännu. Att gå in med lite åt gången låter som en god idé, kommer nog göra så. Tackar!
Citera
2019-10-29, 14:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Med ditt givande resonemang borde han väl givetvis gå in innan nyår, om nu fonderna som du säger går upp då?
Kan kontra med ett lika givande råd: efter nyår så faller ett antal fonder rejält. Och ett antal rör sig inte alls.

Hoppas det går bra

Min erfarenhet är att i slutet på året så " vinstsäkrar " måga genom att sälja och ta hem vinsten för
att börja på ny kula nästa år. Samma fenomen fast mindre är även innan sommaren.

Om detta stämmer generellt vet jag ej men dom 10-25 som jag följer visar detta beteende.
Citera
2019-10-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Min erfarenhet är att i slutet på året så " vinstsäkrar " måga genom att sälja och ta hem vinsten för
att börja på ny kula nästa år. Samma fenomen fast mindre är även innan sommaren.

Om detta stämmer generellt vet jag ej men dom 10-25 som jag följer visar detta beteende.

Nu blir det lite off topic. Varför skulle någon vinstsäkrar en fond för att sedan köpa tillbaka den, och att detta sker just vid nyår? Finns inte direkt några skattemässiga fördelar då majoriteten har sina fonder i ISK.

Om du upplevt det på dina 10-25 fonder skulle jag tro att det är rena tillfälligheter, då alla vetenskapliga artiklar visar på motsatsen, att det inte finns några säsongsmönster.

En förenklad förklaring: Skulle det varit så, skulle folk börja ta position för det inför nyår för att tjäna pengar på det. Då skulle kursrörelsen flyttas till veckorna innan nyår. Året efter skulle folk ta position ännu tidigare för att inte missa kursändringen. Det skulle då flytta den till november, osv osv osv. Därför finns det inga statistiskt signifikanta säsongsmönster på det sättet vad jag känner till. Men hittar du någon vetenskaplig artikel om det får du gärna länka, jag har inte följt med i nya forskningen senaste åren direkt.

Edit: kollade lite, senaste 30 åren är januari den 5:e bästa börsmånaden. November är bäst, men även december är positiv, så med det sagt borde man väl investera direkt för att inte missa statistiska uppgångarna månaderna innan också? Det verkar fortfarande finnas en viss signifikans i januari på väldigt små företag. Men tror det kan vara svårt att se någon effekt på fonder dock.
Senast redigerad av MidgetMolester 2019-10-29 kl. 16:02.
Citera
2019-10-29, 15:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Nu blir det lite off topic. Varför skulle någon vinstsäkrar en fond för att sedan köpa tillbaka den, och att detta sker just vid nyår? Finns inte direkt några skattemässiga fördelar då majoriteten har sina fonder i ISK.

Om du upplevt det på dina 10-25 fonder skulle jag tro att det är rena tillfälligheter, då alla vetenskapliga artiklar visar på motsatsen, att det inte finns några säsongsmönster.

En förenklad förklaring: Skulle det varit så, skulle folk börja ta position för det inför nyår för att tjäna pengar på det. Då skulle kursrörelsen flyttas till veckorna innan nyår. Året efter skulle folk ta position ännu tidigare för att inte missa kursändringen. Det skulle då flytta den till november, osv osv osv. Därför finns det inga statistiskt signifikanta säsongsmönster på det sättet vad jag känner till. Men hittar du någon vetenskaplig artikel om det får du gärna länka, jag har inte följt med i nya forskningen senaste åren direkt.

Få småsparare köper nya andelar i negativ trend. Man väntar till det bottnat och börjar stiga.
En del väntar för länge och missar dom första 5-6 %

Jag är inte på " forskningsnivå" utan småsparare. Har ca 4 MSEK i fonder och 2-3 MSEK i utdelande aktier. Du är alldeles för teknokratisk i ditt synsätt på den stora massan sparare.

har man 1 MSEK i en fond och den gått upp 22 % från årets början så säljer många av och slappnar av under jul & nyår eller under sommar semestern. man orkar inte kolla 2-3 ggr om dagen året runt.
Man har ju ändå tjänat 220.000 kr och kanske bygger om köket , bygger ett garage eller pool !
Sen börjar man på ny kula när man orkar och har tid.

Jag har själv haft ett fantastiskt 2019, och har redan börjat sälja av inför December.
Citera
2019-10-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copinha
Jag har nu 1,2 miljoner dedikerade till investeringar och tar gärna emot tips på hur jag kan investera summan på bästa sätt! Jag är beredd att ligga långt då jag inte behöver pengarna på flera år.
Kan även tillägga att jag redan har lagt undan pengar till en kontantinsats för ett framtida lägenhetsköp.

köp plastpåsar innan skattepåslaget och sälj svart.....
Citera
2019-10-29, 22:55
Medlem
Bästa är nog att satsa i indexfonder, tipset på Lysa är bra (än så länge iaf). Ungefär 10% upp på Lysa i år (90/10 fördelning). Sätt upp en betalning så du pytsar in lite varje månad.

Sen kan fastighetsfonder vara bra, t ex Länsförsäkringar Fastighetsfond har gått upp 40% i år:
https://www.morningstar.se/Funds/Qui...fid=0P00000L2Q
Nollräntan ska ju fortsätta i 5 år så festen forsätter på bostadsmarknaden.

Bra alternativ till Lysa är Avanza Global. Jag kör bägge så får man se vilken som presterar bäst.

Sista tipset är ju att göra något kul för en del av pengarna. Res lite?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in