• 3
  • 4
2019-10-31, 21:49
Medlem
Ganska ny på flashback, så fattar ännu inte hur man citerar vissa saker, kopierar nu:

Citat:
Vid beräkning av förmån:
Lön: 35 000 kr
Bilförmån: 4000 kr
Skatt 30 %: (35 000 + 4000) x 0,3 = 11 700 kr
Nettolön: 35 000 – 11 700 = 23 300 kr
Arbetsgivaravgift 31,42%: (35 000 + 4000) x 0,3142 = 12 254 kr

Vid beräkning av nettolöneavdrag:
Lönen höjs med bilförmånen: 35 000 + 4000 = 39 000 kr
Skatt 30 %: 39 000 x 0,3 = 11 700 kr
Nettolöneavdrag för bilen: 4000 kr
Nettolön: 35 000 + 4000 – 11 700 – 4000 = 23 300 kr
Arbetsgivaravgift 31,42%: (35 000 + 4000) x 0,3142 = 12 254 kr

Mitt svar nedan:

Första uträkningen helt ok (siffrorna stämmer inte 100%, men förstår metodiken) sammanfattningsvis:
39.000kr brutto
23.300kr netto

Andra uträkning stämmer ej.

39.000kr brutto
23.300kr netto före nettoavdrag 4000kr

Riktig nettolön blir 23.300kr - 4000kr = 19.300kr netto.
Citera
2019-10-31, 22:19
Medlem
Svårt att hänga med när jag samtidigt ser på en bra film 🤪

Skall vara
Andra uträkning stämmer ej.

39.000kr brutto
27.300 netto före nettoavdrag 4000kr

Riktig nettolön blir 27. 300kr - 4000kr = 23.300kr netto.
Citera
2019-10-31, 22:24
Medlem
Så sammanfattningsvis (igen) allt är kostnadsneutralt sett till enbart lön (ej pension mm inräknat)

Dock betalar företaget för en leasingbil mm.

Totalkostnaden för bolaget blir högre om man räknar med alla bilkostnader kontra att enbart höja en bruttolön med ett förmånsvärde.

Ber om ursäkt att det blev rörigt, ser på film samtidigt...
Citera
2019-11-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Nedanstående exempel är från min länken i föregående inlägg där det blir samma peng för både arbetsgivare och arbetstagare oavsett vid betalning av förmånsskatt eller nettoavdrag. Därför ifrågasätter jag Feathereyes inlägg om att nettolöneavdrag prompt skulle vara att föredra då slutresultatet skattemässigt blir det samma för båda parter.

Det är inte en skattemässig fördel den anställda får genom att tillämpa nettolöneavdrag. Det handlar istället om att den anställde höjer SGI, semestergrundande inkomsten och underlaget för tjänstepensionen.
Citera
2019-11-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Skall se om jag hinner imorgon.

Hur mycket drivmedel i månaden kommer du snitta på?

Har du trängselskatt i din körning? Vilket belopp privat?

Räkna på 200mil i månaden
Var av 50mil är privata.
Bara som ett exempel.

Inga trängselskatter
Citera
2019-11-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NdL
Räkna på 200mil i månaden
Var av 50mil är privata.
Bara som ett exempel.

Inga trängselskatter

Till att börja med tycker jag fortfarande att det är konstigt system ni använder er av, till och med felaktigt.

Tex. Att förmånsvärdet på bilen ändras om du kör upptill 3000mil eller mer än 3000mil över 36månader. Varje bilmodell har ett specifikt värde som skatteverket bestämmer. Det förmånsvärdet gäller oavsett körsträcka.

Sedan att bilens värde skiftar efter 36månader beroende på körsträcka, det är en annan sak men har ingenting med din lön och förmånsvärde att göra. Det är restlösen, inventarievärde och avskrivningar som påverkas istället.

Anyway, tryckt in dina värden i löneprogrammet.

Grundförutsättningar:

*Bruttolön 40.000kr

*50mil privat, ponera bilden drar 0.6l/mil, blir 30liter, med ett pris av 16kr, vilket ger att du skall ha en drivmedelsförmån i månaden på 480kr.

*Skattesats 32.69% (min egen, orkar inte
ändra)

Resultat:

Utan förmåner, netto 29.258kr

Med bilförmån 4100kr, netto 27.072kr

Med bilförmån 5466kr, netto 26.316kr

Vill du lägga in ett nettolöneavdrag på 1292kr/mån, då drar du bort den summan från ovan netton.

Hoppas det här hjälper dig.
Citera
2019-11-01, 08:26
Medlem
Undrar om du blandar äpplen med päron gällande 3000mil.

Om du kör mer än 3000mil/år i tjänsten, då får du göra en nedsättning av förmånsvärdet på 25%. Men den skall göras under din privata deklaration, har inget med din lönespecifikation att göra.
Citera
2019-11-01, 11:18
Medlem
Citat:
*50mil privat, ponera bilden drar 0.6l/mil, blir 30liter, med ett pris av 16kr, vilket ger att du skall ha en drivmedelsförmån i månaden på 480kr.

Nej, drivmedelsförmånen blir i ovanstående exempel 576 kronor (varav 480 kr är underlag för arbetsavg)
Du tog inte med uppräkningen på 20% som används för att arbetsgivaren har avdragsrätt på den ingående momsen på drivmedelskostnaden.

Citat:
Om du kör mer än 3000mil/år i tjänsten, då får du göra en nedsättning av förmånsvärdet på 25%. Men den skall göras under din privata deklaration, har inget med din lönespecifikation att göra.

Utgångspunkten är att arbetsgivaren beslutar om ett reducerat förmånsvärde och följaktligen förändrar beskattningen därefter. Så, jo, det påverkar personens lönespecifikation. Skulle dock inte arbetsgivaren reducera förmånsvärdet trots de uppfyllda kriterierna, ja då kan personen yrka på avdrag i sin inkomstdeklaration med rätt underlag.

Du får skippa att se på film och skriva inlägg på flashback samtidigt.
Citera
2019-11-01, 12:52
Medlem
Nej, drivmedelsförmånen blir i ovanstående exempel 576 kronor (varav 480 kr är underlag för arbetsavg)
Du tog inte med uppräkningen på 20% som används för att arbetsgivaren har avdragsrätt på den ingående momsen på drivmedelskostnaden.

Uppräkningen är redan gjord i löneprogrammet, knappar man in drivmedelsförmånen skapas automatiskt en ny löneart, så nettot stämmer.

Utgångspunkten är att arbetsgivaren beslutar om ett reducerat förmånsvärde och följaktligen förändrar beskattningen därefter. Så, jo, det påverkar personens lönespecifikation. Skulle dock inte arbetsgivaren reducera förmånsvärdet trots de uppfyllda kriterierna, ja då kan personen yrka på avdrag i sin inkomstdeklaration med rätt underlag.

Det är ingen utgångspunkt, det är något arbetsgivaren själv kan välja, OM dom är säkra på att personen kommer köra så mycket. En person som precis skall få sin första förmånsbil kör sällan 3000mil per år i tjänsten.

Du får skippa att se på film och skriva inlägg på flashback samtidigt

Flashback är inte mitt liv precis...
Citera
2019-11-01, 14:17
Medlem
Citat:
. Uppräkningen är redan gjord i löneprogrammet, knappar man in drivmedelsförmånen skapas automatiskt en ny löneart, så nettot stämmer.

Hur ditt lönesystem hanterar förmånsberäkningen är i sammanhanget irrelevant. Du skrev tydligt till personen som frågade, att drivmedelsförmånen i exemplet skulle bli 480 kronor. Jag påvisade helt enkelt att detta var felaktigt och att det korrekta förmånsbeloppet för drivmedlet, under normala omständigheter, är 576 kronor. Hade jag inte besvarat dig, så hade personen antagit att drivmedelsförmånen var 480 kr, elller hur?

Citat:
Det är ingen utgångspunkt, det är något arbetsgivaren själv kan välja, OM dom är säkra på att personen kommer köra så mycket. En person som precis skall få sin första förmånsbil kör sällan 3000mil per år i tjänsten.

När jag skrev utgångspunkten åsyftade jag till vem som skall ta beslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Utgångspunkten är att arbetsgivaren beslutar om

Vi verkar vara enade om att ditt tidigare påstående där du hävdade bestämt att nedsättning av förmånsvärdet inte bara kan, utan skall göras via avdrag på inkomstdeklarationen inte stämmer. Om du inte fortfarande vidhåller den ståndpunkten, så är övrig diskussion överflödig.
Citera
2019-11-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Hur ditt lönesystem hanterar förmånsberäkningen är i sammanhanget irrelevant. Du skrev tydligt till personen som frågade, att drivmedelsförmånen i exemplet skulle bli 480 kronor. Jag påvisade helt enkelt att detta var felaktigt och att det korrekta förmånsbeloppet för drivmedlet, under normala omständigheter, är 576 kronor. Hade jag inte besvarat dig, så hade personen antagit att drivmedelsförmånen var 480 kr, elller hur?

När jag skrev utgångspunkten åsyftade jag till vem som skall ta beslutet.

Vi verkar vara enade om att ditt tidigare påstående där du hävdade bestämt att nedsättning av förmånsvärdet inte bara kan, utan skall göras via avdrag på inkomstdeklarationen inte stämmer. Om du inte fortfarande vidhåller den ståndpunkten, så är övrig diskussion överflödig.

Jag fattar inte hur man citerar i styckena...

1. I sak har du rätt, 576kr. I mitt huvud var det självklart så jag hoppade över det steget...

2. Ok

3. Vi är enade, dock är det inget system vi tillämpar. Sänks förmånsvärdet för bilen och personen ifråga inte uppfyller kraven, då kan det slå hårt om hela årets "sänkning" av förmånsvärdet behöver justeras i slutet av året. Övrig diskussion överflödig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in