• 1
  • 2
2019-10-27, 21:06
Medlem
Hej, jag och min mamma ska köpa en villa värd 2.3 mille.
SBAB beviljar lånet dock sa handläggaren på SBAB att om någon av er väljer flytta ut så ”tar banken huset”.
Sanningen är den att jag inom snar framtid kommer bli sambo med en från Spanien och hon kommer flytta hit och min mamma flytta ut.

Kan min mamma säga efter 3-4 månader att hon vill lämna huset som gåva? Vad ska man säga till banken om jag fortsatt vill ha kvar till huset?

Hjärtligt tacksam!!
Citera
2019-10-27, 21:07
Medlem
Ska tillägga att jag har fast anställning på 28000 kronor.
Citera
2019-10-27, 21:28
Medlem
Flytta kan hon ju göra som hon vill. Dock får hon kvarstå som delad ägare på bostaden och lånet. Om hon drar sig ur uppgörelsen genom att skriva över hela lånet till dig, ge sin andel av bostaden till dig eller liknande, ja då är du inte godkänd som låntagare för hela bostadslånet och då kan banken "ta tillbaka huset" som dom säger. Att det är din + din mammas inkomster som tillsammans utgör grund för att lånet ska beviljas är alltså en förutsättning för att behålla lånet. Din mamma är på så sätt en garant för att ni ska ha lånet. Försvinner hon ur bilden så gör lånet det likaså.

Det enda alternativet som jag ser det är om din mamma går i borgen för dig.
Citera
2019-10-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Flytta kan hon ju göra som hon vill. Dock får hon kvarstå som delad ägare på bostaden och lånet. Om hon drar sig ur uppgörelsen genom att skriva över hela lånet till dig, ge sin andel av bostaden till dig eller liknande, ja då är du inte godkänd som låntagare för hela bostadslånet och då kan banken "ta tillbaka huset" som dom säger. Att det är din + din mammas inkomster som tillsammans utgör grund för att lånet ska beviljas är alltså en förutsättning för att behålla lånet. Din mamma är på så sätt en garant för att ni ska ha lånet. Försvinner hon ur bilden så gör lånet det likaså.

Det enda alternativet som jag ser det är om din mamma går i borgen för dig.
Så länge man betalar amorteringar och ränta som man ska är det ytterst ovanligt att bli utslängd. Banken vill ju egentligen inte ha huset, de vill ju ha månadsbetalningarna.
Citera
2019-10-27, 22:49
Medlem
carlpetersen73s avatar
Rubrik ändrad från "Banklån".

Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2019-10-27, 23:44
Medlem
Hon kan nog skriva över hela fastigheten på dig. Däremot måste hon stå kvar som medlåntagare på bolånet, och det kanske hon inte är jättesugen på om hon inte äger någon del av fastigheten?

Hon blir "inlåst" i denna affären tills du kan bära hela lånet själv. Är det maxbelånat till 85% behöver du nog tjäna uppåt 40k/mån för att kalkylen ska gå ihop för det.
Citera
2019-10-28, 05:53
Medlem
Tack för era svar!! Ni är bara så bäst! En fråga påverkar det något lånet om jag bli sambo med någon från Spanien och hon kommer hit? Hon kommer ju inte hitta jobb direkt så att säga..
Citera
2019-10-28, 11:56
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel112209
Tack för era svar!! Ni är bara så bäst! En fråga påverkar det något lånet om jag bli sambo med någon från Spanien och hon kommer hit? Hon kommer ju inte hitta jobb direkt så att säga..

Ja, till det negativa eftersom din försörjningsbörda ökar och därmed minskar din förmåga att betala lånet för din del. Precis på samma sätt som att det är dyrare att ha 20 ungar jämfört med 2 att försörja.
Citera
2019-10-28, 13:25
Medlem
Hmm jag har lön på 28400, tror du banken kan ta huset då trots att min mamma kvarstår som medlånstagare men att hon flyttar ut?
Citera
2019-10-28, 18:12
Medlem
Citat:
Hmm jag har lön på 28400, tror du banken kan ta huset då trots att min mamma kvarstår som medlånstagare men att hon flyttar ut?
Haha nej, banken går inte runt och tar hus hursomhelst. Sköter du inbetalningarna och morsan står kvar på lånet är det lugnt. Spelar väldigt liten roll huruvida morsan bor med dig eller ej. Ta hit sambon och skicka ut mamma när lånet är utbetalt.
Citera
2019-10-28, 18:24
Medlem
Var ska din mamma bo? Tält i skogen?
Kommer hon sitta i snöyran på altanen och försöka värma sig med tändstickor på julafton när du och spanjorskan smörjer kråset inne i den goa värmen?
Citera
2019-10-28, 22:47
Medlem
Citat:

Nämn inget om din sambo för banken förrän hon har jobb! Så länge ni inte är gifta ser dom inget i UC:n, så då är det lugnt. Om ni är gifta är du rökt att ta några nya lån tills hon får jobb, då du har försörjningsplikt för din fru.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in