2019-10-28, 08:39
Medlem
smoerreboms avatar
Allmänt puckad och troligen lite forcerad krönika.

Schulman är en charlatan, han vill leva ett liv med materiell lyxkonsumtion och så vill han bli författare, en del av kulturetablissemanget. Det handlar bara om det. Det här är en av hans inkomstkällor. Här skriver han saker där han intar olika positioner som hjälper honom med sina mål. Det är mkt vänsterklichéer eftersom det krävs för att bli uppskattad av kuturkollegorna. Ett annat mål är att få mkt klick, det har han troligen instinktivt i sitt väsen sedan han var 20 åring på yosthlm eller stureplan.se. För att få mkt klick måste man provocera men även vara först. Jag får intrycket att det är det som är det främsta syftet, han vill kunna säga sen att han sedan länge förutsett att SD skulle bli störst och då måste han även presentera någon slags orsak till det. Orsaken kan inte vara att de etablerade 7 partierna har vanstyrt landet till den milda grad att det inte finns ngt annat att rösta på för att få stopp på befolkningstillväxten med 120 000 per år till överbefolkade utanförskapsområden för det skulle ju vara ett erkännande av det uppenbara, samhällsutvecklingen beror på den politik han själv har stött. Därför har han hittat på detta krystade pseudo-argument att det är debattens fel. Det är tillräckligt genomtänkt för att han ska kunna säga på middagar och fester i kulturkretsar om fem år att han sagt detta hela tiden, han ska inte leva i det här iaf.

Som vanligt är det skamligt att de stora tidningarna låter människor som inte har någon kunskap att förmedla få utrymme.
Citera
2019-10-28, 09:37
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Han vill väl utmåla den mest horribla av dystopier och i hans lilla värld är det om Sd får makten. De flesta som läser det där tänker väl bara ”jaha”
Citera
2019-10-28, 11:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Han vill väl utmåla den mest horribla av dystopier och i hans lilla värld är det om Sd får makten. De flesta som läser det där tänker väl bara ”jaha”

Det är frågan det. Vad tänker dom. Kanske dom tänker: Ja, så är det nog?
Citera
2019-10-28, 12:49
Medlem
Denna krönikan hör till och man borde läsa den i anslutning.

https://www.expressen.se/kronikorer/...blev-folkligt/

Citat:
Jag skulle vilja uttrycka mig politiskt: jag tycker att SD är ett enfrågeparti som genom sin bild av invandrare inte kommer med några lösningar, utan bara polariserar Sverige, med en retorik som ökar hatet och rädslan och fördomarna i landet. De är inte ett parti som alla andra, och det är först när vi ser dem på det sättet, som ett parti som alla andra, som de kan få verklig, farlig makt. Jag tycker därför att det är bra att de hålls utanför samtalen.

Men det får man ju inte säga längre i det här landet.
Citera
2019-10-28, 13:52
Medlem
Jimmie blir inte statsminister, han kommer passa till Kristersson. Det är nog det enda sätter han får med sig M i koalitionen med KD. Han verkar inte ha ett stort behov utav uppmärksamhet.
Citera
2019-10-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I krönika idag i Expressen argumenterar Alex Schulman för att det enda rimliga är att Jimmie Åkesson blir vår nästa statsminister.
Han gör det på ett övertygande sätt också. Har det lite extra tyngd för att det kommer från en anti SD:are eller gör det att det framstår som ironiskt?https://www.expressen.se/kronikorer/...er-att-bli-sa/

Döm själva.
"Därför menar jag: Åkesson for statsminister! Han spelade väl, och han vann."

Kan man tolka honom som en som förlorat matchen och sportsligt gratulerar sin motståndare?

Alex S. är ju djupt förtalad och hatad här på FB. Men vad sägs om denna krönika?

Tror du missar hans sista rad i krönikan. Var god läs den igen.
Citera
2019-10-28, 17:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tror du missar hans sista rad i krönikan. Var god läs den igen.

Då tror du fel.
Nu startade jag en tråd och formulerade en frågeställning. Som ska finnas. Missade du det?
En del av den frågeställningen är att det kan vara ironi från hans sida.
Om jag ska behöva upprepa det jag skrev.

Vad jag sen personligen tror, har jag skrivit i inlägg.
Citera
2019-10-29, 22:08
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Spot on.

Jo,jo. Men nu gäller frågan om och hur detta kan påveraka anti SD:are att fatta att Jimmie har en poäng i det han säger.
Citera
2019-10-30, 08:55
Medlem
smoerreboms avatar
Det finns väl ett ganska tungt argument som talar mot att JÅ blir statsminister som jag ser det, nämligen om man tittar på hur det går till rent processuellt. Talmannen ger olika partiledare uppdrag att bilda regering och sen ska denne lyckas få partiledare för andra partier att bilda regering med hen. Att allianspartier som M, KD och ev L skulle gå med på det har jag svårt att se.

Jag har väldigt svårt att se att JÅ skulle kunna gå till Kristersson och förhandla i termer av att de får sitta i hans regering och de här ministerposterna och att de skulle gå med på det. Sen tror jag inte att JÅ vill/vågar heller. Det skulle troligen behövas ett partiledarbyte för det. UK skulle aldrig vilja gå till historien som en moderatledare som böjde sig fram för populisterna/fascisterna etc och han förstår nog att det skulle inte gå att snacka bort mot bakgrund av hur han har pratat om dem tidigare. Han har hög lön och behöver inte jobba särskilt mkt mer i livet och kan troligen fixa andra jobb, det finns inte att han skulle betala det sociala priset för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in