• 1
  • 2
2019-10-26, 21:34
Medlem
Jag är en 22 år gammal man och har allvarliga hinder i mitt vardagsliv. Jag har Aspergers och en rad olika problem (troligen c-PTSD från mobbning, dödshändelse osv) som ljudkänslighet och socialt handikapp. Det som stör mig mest är ljudkänsligheten.

Jag har störande grannar som hela tiden hoppar, springer och skriker. Konstant, varje dag. Mitt psyke klarar inte av detta. Varje duns jag hör får något i mitt huvud att "klicka", det låter 10x högre. Om det fortsätter för länge tappar jag kontrollen helt och hållet och börjar skada mig själv och skrika.

Jag klarar inte av att vara hemma. Varje gång jag befinner mig utomhus mår jag bokstavligen illa av att tänka på att jag måste hem. Jag kan inte studera hemma. Jag kan inte vara produktiv eller göra något, jag tappar kontrollen av oljud.

Det känns som att det någon dag kommer eskalera. Jag känner att jag vill gå upp till grannarna och tysta dem för evigt. Jag har tidigare blivit jagad av poliser och helikoptrar (bokstavligen) efter att jag delat med mig dessa tankar med en kurator.

--------------

Jag har en allmän ljudkänslighet. Om någon tuggar tuggummi i min närhet vill jag bara ha ihjäl personen. Om någon andas för högt, vill jag kväva ihjäl denne. Mina grannar är inte något specialfall, bara värre eftersom jag lever nära dem.
Senast redigerad av Mitochondria 2019-10-26 kl. 21:36.
Citera
2019-10-26, 21:45
Medlem
Låter som att du bör försöka flytta till en villa.
Citera
2019-10-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Låter som att du bör försöka flytta till en villa.

Jag är en student, har inga planer att råna en bank för att köpa en villa.
Citera
2019-10-26, 21:48
Medlem
Mojokiis avatar
Du låter tyvärr tydligt sjuk och jag hoppas att mycket av det här kan bli bättre. Jag vet inte riktigt vad du vill få ut men det enda som slår mig är att du borde flytta till nåt ställe som är tydligt "utanför" och betydligt tystare. Känns som ett viktigt mål för dig att finna utifrån dagsläget.
Citera
2019-10-26, 21:50
Medlem
Eftersom du inte ställde någon fråga, så antar jag att du vill ha råd om vad du skall göra?

Det du i sådana fall kan göra, är att införskaffa högisolerande öronproppar. Det finns olika typer av öronproppar men de gjorda av mjukt skum är de bästa för hörselgångarna om du skall ha dem regelbundet.
Dessa kan du sedan ha dygnet runt, om du skulle känna för det, förutsatt att du till och från tar ut dem och rengör både dem och dina hörselgångar eftersom det annars blir väldigt ohygieniskt.

Jag vet inte hur de på apoteket är numera; de brukade vara mjuka och sköna men sedan ändrades något i materialet i dessa så att de blev obekvämare. Du kan då istället beställa från exempelvis Amazon.
Typen ser ut såhär: https://www.apotea.se/maximal-oronpr...xoCvSUQAvD_BwE

Du kan testa med dessa först, och om du skulle få ömma hörselgångar av dess så kan du som sagt testa på Amazon, där dylika finns men av andra märken.

Detta är ditt enda alternativ om du inte kan flytta.

Lycka till.
Senast redigerad av Genderbender 2019-10-26 kl. 21:54.
Citera
2019-10-26, 21:50
Medlem
Jofs avatar
Lyssna på låten. Hyreskasern.

Vi vägrar å bo i en hyreskasern,
vägrar å bo i en hyreskasern!
För mycket snicke snacke snack,
för mycket tissel tassel tassel
Grannarna skvallrar om allting vi gör,
hör dom ett knäpp säger dom att vi stör!
Å vi får inte leva vårt liv som vi vill,

Skaffa hörselskydd innan det är för sent! Öronproppar.
Citera
2019-10-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Jag är en student, har inga planer att råna en bank för att köpa en villa.
Tuff skit, men sådant är livet. Missförstå mig inte. Jag förstår att det är jobbigt. Du kan ju kanske försöka köpa en villa i en mindre ort där priserna är lägre?

Men testa öronproppar som någon föreslog ovan innan du börjar med drastiska flyttplaner.
Citera
2019-10-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Eftersom du inte ställde någon fråga, så antar jag att du vill ha råd om vad du skall göra?

Det du i sådana fall kan göra, är att införskaffa högisolerande öronproppar. Det finns olika typer av öronproppar men de gjorda av mjukt skum är de bästa för hörselgångarna om du skall ha dem regelbundet.
Dessa kan du sedan ha dygnet runt, om du skulle känna för det, förutsatt att du till och från tar ut dem och rengör både dem och dina hörselgångar eftersom det annars blir väldigt ohygieniskt.

Jag vet inte hur de på apoteket är numera; de brukade vara mjuka och sköna men sedan ändrades något i materialet i dessa så att de blev obekvämare. Du kan då istället beställa från exempelvis Amazon.
Typen ser ut såhär: https://www.apotea.se/maximal-oronpr...xoCvSUQAvD_BwE

Du kan testa med dessa först, och om du skulle få ömma hörselgångar av dess så kan du som sagt testa på Amazon, där dylika finns men av andra märken.

Detta är ditt enda alternativ om du inte kan flytta.

Lycka till.

Jag använder öronproppar när jag sover. De hjälper inte alls mot höga duns, ljud som utbreder sig i material.
Citera
2019-10-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Jag använder öronproppar när jag sover. De hjälper inte alls mot höga duns, ljud som utbreder sig i material.

Då är de antingen av en ej tillräckligt isolerande typ eller inte tillräckligt djupt insatta. Det stämmer att dunsar som fortplantar sig i materialen inte kan stängas ute, men majoriteten av ljuden kan isoleras med rätt typ av proppar och om dessa är tillräckligt djupt insatta.
Citera
2019-10-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Då är de antingen av en ej tillräckligt isolerande typ eller inte tillräckligt djupt insatta. Det stämmer att dunsar som fortplantar sig i materialen inte kan stängas ute, men majoriteten av ljuden kan isoleras med rätt typ av proppar och om dessa är tillräckligt djupt insatta.

Majoriteten kan jag få bort. Dunsande ljud är det största problemet hemma och förstör min vardag.
Citera
2019-10-26, 22:14
Medlem
Pungpuckels avatar
Du har asp, då hade kanske ett jobb hemifrån passat dig sen?
Något administrativt t.ex.

Då kan du bo isolerat lite utåt skogen, och njuta av den sköna tystnaden och få jobba ifred?
Jag levde så ganska länge, hur skönt som helst, även om jag inte har asp.

Du får gå klar skolan först, sätt upp det som mål, att äntligen få vara ifred!
Citera
2019-10-26, 23:03
Medlem
sommarlovs avatar
Du är högkänslig, det är ca 20% av befolkningen, de flesta utan att veta om det.
Det är ingen diagnos, utan ett karaktärsdrag.

Sök dig till FB-grupper som HSP-grupp för högkänsliga - personer med sensorisk bearbetningskänslighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in