Glöm inte bort att det numera tydligen finns lagrum för att få ut ip-adressser med namn på abbonenter ifrån Telia och andra internetleverantörer. Detta diskuteras i tråden nedan och gäller bla ett domstolsföreläggande där Telia var tvungen att lämna ut namn på samliga ägare till de ipnummer som förekom i ärendet.
(FB) Har fått brev från Innerstans Advokatbyrå
I förlängningen öppnar denna dom upp för att all anonymitet på internet inom en snar framtid är helt borta eftersom lagrummen kring digitala medier uppdateras hela tiden numera så var försiktiga med vad ni skriver i sociala medier.
Vad gäller den specifika frågan i just den här tråden vet vi inte vad som har hänt och får utredas vidare av admin mfl.
Jag vill bara visa på att lagrummen kring de digitala medierna uppdateras kontinuterligt och kommer att alltmer begränsa yttrandefrihet och den friare användning av internet som vi är vana vid, pga domar som den här.
OBS att GDPR-lagen kräver att registreringsdatabaser/loggar förstörs direkt efter de har använts vad jag har förstått och denna dom går därmed emot och upphäver bla GDPR och försvagar därmed också anonymiteten vilket gör att domen är farlig för framtiden, vilket är det jag vill påvisa.
Här är domstolsprotokollet i det ärendet
https://docplayer.se/148548901-Proto...ollforare.html
Citat:
Telia Sverige AB (Telia) är bl.a. verksamt som internetleverantör och ger sina kunder tillgång till internet.Telia tilldelar kunderna en specifik IP-adress.
Sökanden yrkade att domstolen vid vite skulle förelägga Telia att ge sökanden information om namn och adress till ett antal av Telias användare. Sökanden yrkade vidare att domstolen, för tiden till dess ärendet hade avgjorts, vid vite skulle förbjuda Telia att förstöra den information som omfattades av yrkandet om informationsföreläggande. Patent-och marknadsdomstolen biföll genom beslut den 20 respektive 24 juli 2018 yrkandet om säkerhetsåtgärd i dess helhet.