• 1
  • 2
2019-10-25, 10:46
Medlem
Basspyess avatar
Lite rörig rubrik men ville få in så mycket som möjligt!

Jag har en lägenhet i en storstad jag tänkte sälja, kommer få ut ungefär en miljon efter försäljning och efter vinstskatt, skulder och avgifter har jag ca 750-800.000 kvar (räknat på en låg försäljningssiffra).

Jag tänkte köpa ett litet hus ute på vishan och det kostar ca 450.000. Jag tänkte ta tjänstledigt ett år och fokusera på lite egna projekt och saker.

I min rena naivitet tänkte jag att inga problem, jag lägger in 200k direkt och tar ett lån på 250k, betalar den månadskostnaden för lån och hus(ränta amortering typ 500 spänn, boendekostnader typ 2.5) rakt upp och ned ett år framåt och sen behöver jag inte ens fundera på den månadskostnaden.

Min bank (en av de största) kunde inte bevilja detta eftersom jag ska vara tjänstledig och "de behöver se att jag kan betala". Jag frågade om jag kan betala ett år framåt direkt.

Hon svarade nej.

Jag frågade om inte nya villan, där jag ändå har en belåningsgrad på drygt 50%, agerar säkerhet men nej, det funkade inte det heller.

Jag är inte så sugen på att slänga in 450k och betala för hela huset direkt. Är det lönt att kolla med andra banker eller lär de säga samma sak så länge jag är tjänstledig?

Kan jag ljuga och säga att jag kommer jobba där (företaget finns över hela Sverige och har en anläggning några mil från där jag vill bo) fast jag tar tjänstledigt? Behöver banken veta att jag har tjänstledigt? Blir de misstänksamma när de ser att jag inte får lön varje månad? Borde dom bry sig så länge de får in sina 500kronor i ränta och amortering varje månad?
Senast redigerad av Basspyes 2019-10-25 kl. 10:50.
Citera
2019-10-25, 10:56
Medlem
Ljug! banker görsöjer bara kräma ur så mycket som möjligtvis ur dig och din plånbok
Citera
2019-10-25, 11:00
Medlem
warfighters avatar
Risken är att du får ett lånelöfte men inte själva lånet. Löftet beviljar de utifrån dina uppgifter men för att lånet ska gå igenom så kollar de upp det du uppgivit. Stämmer de inte så kan de neka dig lånet utan problem.
Citera
2019-10-25, 11:01
Medlem
Pungterings avatar
Är du tjänstledig eller tänker di ta tjänstledigt?
Citera
2019-10-25, 11:02
Medlem
Ljug. Om de klagar säger du bara att när du ingick i avtalet var intentionen att arbeta, senare ändrades förhållandena och du bestämde dig för att ta tjänstledigt.
Citera
2019-10-25, 11:14
Medlem
Basspyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggarjanne93
Ljug! banker försöker bara kräma ur så mycket som möjligtvis ur dig och din plånbok

Fast just i det här fallet ville de inte ha mina pengar alls...

Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Är du tjänstledig eller tänker di ta tjänstledigt?
Jag är inte tjänstledig, ÄN. Jag har hintat till min chef om det men inte fyllt i några papper eller så än.

Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Risken är att du får ett lånelöfte men inte själva lånet. Löftet beviljar de utifrån dina uppgifter men för att lånet ska gå igenom så kollar de upp det du uppgivit. Stämmer de inte så kan de neka dig lånet utan problem.

Det här svaret fick mig att stanna upp, och du har givetvis helt rätt. 666ten här under kom med en bra lösning på det

Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Ljug. Om de klagar säger du bara att när du ingick i avtalet var intentionen att arbeta, senare ändrades förhållandena och du bestämde dig för att ta tjänstledigt.

Jag gillar det här svaret, det känns precis lagom moraliskt rätt tycker jag. Och de har som sagt en station i ca en timmes körning från boendet. Jag har ju sagt i telefon till någon jag hade ett bokat telefonmöte med att planen är att ta tjänstledigt, och dum som jag var frågade jag tom om jag kunde ljuga om det varpå hon inte riktigt visste vad hon skulle säga... jaja, jag kanske kom på andra tanker och hade intentionen av att arbeta men senare ändrades mina förhållanden och jag bestämde mig för att ta tjänstledigt....

Kommer de inte kräva att jag sätter min nya arbetsplats adress på det slutgiltiga lånelöftet? För såna fall skull jag väl behöva uppvisa kontrakt att jag kommer börja jobba där?
Senast redigerad av Basspyes 2019-10-25 kl. 11:25.
Citera
2019-10-25, 11:43
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basspyes
Lite rörig rubrik men ville få in så mycket som möjligt!

Jag har en lägenhet i en storstad jag tänkte sälja, kommer få ut ungefär en miljon efter försäljning och efter vinstskatt, skulder och avgifter har jag ca 750-800.000 kvar (räknat på en låg försäljningssiffra).

Jag tänkte köpa ett litet hus ute på vishan och det kostar ca 450.000. Jag tänkte ta tjänstledigt ett år och fokusera på lite egna projekt och saker.

I min rena naivitet tänkte jag att inga problem, jag lägger in 200k direkt och tar ett lån på 250k, betalar den månadskostnaden för lån och hus(ränta amortering typ 500 spänn, boendekostnader typ 2.5) rakt upp och ned ett år framåt och sen behöver jag inte ens fundera på den månadskostnaden.

Min bank (en av de största) kunde inte bevilja detta eftersom jag ska vara tjänstledig och "de behöver se att jag kan betala". Jag frågade om jag kan betala ett år framåt direkt.

Hon svarade nej.

Jag frågade om inte nya villan, där jag ändå har en belåningsgrad på drygt 50%, agerar säkerhet men nej, det funkade inte det heller.

Jag är inte så sugen på att slänga in 450k och betala för hela huset direkt. Är det lönt att kolla med andra banker eller lär de säga samma sak så länge jag är tjänstledig?

Kan jag ljuga och säga att jag kommer jobba där (företaget finns över hela Sverige och har en anläggning några mil från där jag vill bo) fast jag tar tjänstledigt? Behöver banken veta att jag har tjänstledigt? Blir de misstänksamma när de ser att jag inte får lön varje månad? Borde dom bry sig så länge de får in sina 500kronor i ränta och amortering varje månad?
Man lär sig efterhand att inte prata för mycket. Det skapar bara problem. I övrigt gör du helt rätt, ha det fint i stugan. Elda i kaminen och klappa katten!
Citera
2019-10-25, 11:45
Medlem
Vänta med tjänstledighet och säg till banken att du pga deras krav skippar det.
Sen tar du tjänstledigt ett halvår eller mer efter istället när allt är klart.

Om detta är det du vill så kan nog ett halvår till på jobbet vara värt det ?
Citera
2019-10-25, 11:48
Medlem
Hamsterbolls avatar
En av anledningarna till att man vill ha en fast tjänst med bra lön är ju att kunna ta lån. Så när man tar lånet berättar man självklart inte att man tänkt ta tjänstledigt, plugga eller skaffa barn. Det är ju sånt som händer när man redan har fått lånet.
Citera
2019-10-25, 11:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du har jobb idag men tänker ta tjänstledigt. Du går till banken och säger bara att du har fast jobb då detta faktiskt är sant.

Jag har lån på mitt hus och om jag blir av med mitt jobb och vi klarar lånet ändå så skiter väl banken i det, så länge de får sina pengar.

Så ljug inte utan berätta bara inte om dina framtidsplaner. 😀
Testa en annan bank helt enkelt och be den gamla storbanken att dra dit pepparn växer. Bankerna kommer få det tufft och borde vara mer rädda om sina kunder.

Lycka till
Citera
2019-10-25, 12:13
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har jobb idag men tänker ta tjänstledigt. Du går till banken och säger bara att du har fast jobb då detta faktiskt är sant.

Jag har lån på mitt hus och om jag blir av med mitt jobb och vi klarar lånet ändå så skiter väl banken i det, så länge de får sina pengar.

Så ljug inte utan berätta bara inte om dina framtidsplaner. 😀
Testa en annan bank helt enkelt och be den gamla storbanken att dra dit pepparn växer. Bankerna kommer få det tufft och borde vara mer rädda om sina kunder.

Lycka till

Precis det han borde göra och inte berätta samma sak för den nya.
Citera
2019-10-25, 12:20
Medlem
Det är väl bara att höra runt.

Skiter det sig i sista sekund så kan du ju ändå casha. Och vill du ha tillbaka kontanterna sen är det ju bara att belåna det obelånade huset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in