Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-15, 18:08
  #1
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jag blir knäpp på det här. Exakt hur tolkar man följande:

"1000:- inklusive frakt"

Innebär det tusen kronor plus fraktkostnad, eller innebär det tusen kronor, i vilka fraktkostnad är inkluderat?
Jag gissar på att det andra är korrekt innebörd, men ordet används så flitigt på alla möjliga konstiga sätt att jag inte längre är säker.
Citera
2006-03-15, 18:26
  #2
Medlem
Käg Malaxs avatar
Det betyder att fraktkostnaden redan är medräknad (inkluderad) i summan.

Där ser man. Jag har faktiskt haft planer på att starta en helt motsatt tråd om hur förvirrande jag tycker det är när folk säger plus istället för exklusive.

Såhär kan det ofta låta när man talar med hantverkare:

- Det blir tusen kronor.
- Är det med eller utan (inklusive eller exklusive) moms?
- Det är plus moms.

Det som gör mig så förvirrad, tror jag, är att det inte finns någon motsats: Inte skulle väl "det är minus moms" kunna betyda att momsen var inräknad?
Citera
2006-03-15, 18:58
  #3
Avstängd
DrMaZzs avatar
”Det är plus moms” tolkas väl som ’det (det fullständiga priset) = priset (exklusive moms) + moms’, alltså att ordet det är den slutliga summan (priset), är (lika med) ett likhetstecken, och moms bara en term i uträkningen. Eller så ser man helt enkelt plus som en synonym till med: ”Det är med moms.”

Lingvistik och matematik går ju ofta ihop, och nu när jag sitter här och förklarar det hela för mig själv enligt ovan låter det inte så dumt.
Citera
2006-03-15, 19:34
  #4
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
”Det är plus moms” tolkas väl som ’det (det fullständiga priset) = priset (exklusive moms) + moms’, alltså att ordet det är den slutliga summan (priset), är (lika med) ett likhetstecken, och moms bara en term i uträkningen. Eller så ser man helt enkelt plus som en synonym till med: ”Det är med moms.”
Nja, man kan väl inte ersätta det med ett enkelt "med" i alla fall. Det låter i alla fall i mina öron som "inklusive". Kanske bäst att utesluta "med" och "utan" till förmån för de tydligare "inklusive" och "exklusive". Ska man då hitta ett ersättningsord för "plus" måste det bli "exklusive". Problemet med det oanvändbara "minus" kvarstår.
Citera
2006-03-15, 21:22
  #5
Medlem
Egon3s avatar
I skoaffären:
-- Dom passar bra, vad kostar dom?
-- 795:-
-- Minus stamkundsrabatt då?
-- Det skall nog ordna sig. Är du stamkund?
-- Nej, stamkundsrabatt vill jag ha för att bli stamkund!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback