Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-08-12, 18:13
  #85
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Stadskärnornas värde finns i att folk pendlar in till dem, närheten till pendlingen är A&O. Faktum är att det är en utflyttning ur exempelvis Stockholm numera.

De stora vinnarna är de orter som man kan pendla från, särskilt nu när många kan arbeta deltid hemifrån. Pendlingsorterna i Västra Götaland är de som växer snabbast.
Dock är det befolkningsökning i Stockholm. Inte så liten heller. Ca 38% av Rikets befolkningsökning.
Där största bidraget är från Stockholms kommun. De tämligen centrala solna och sumpan har också stora plus.

Det har också gjorts estimat på kvm-pris för bostäder per T-banestation. Och de är i stort sett monotont fallande från T-centralen.

På något sätt visar detta att folk gärna bor centralt.

Något finns i centrum som lockar.

En sak som hänt på senare tid är att man kan köpa det mesta på nätet. Behovet av butik har nästan försvunnit. Det som finns kvar är väl att kvinnor vill gå i klädesbutiker och titta.
Behovet av närhet till butiker har därmed klinga av drastiskt.

Men det verkar inte inverka.

En annan sak som också nämnts i tråden är att personliga besök hos div myndigheter, bankkontor mm har försvunnit. Men det verkar inte heller inverka.

Men vad är det då som gör att folk föredrar en stenskrubb i centrala Stockholm?
* Tillgång till restauranger. Verkar komma högt upp.
* Nära till nöjen.
* Status

Verkar vara det som gäller. Kanske är det så att det är de mest sällskapssjuka som vill bo centralt?

Det med arbetsplats är bara sant för de som har centrala arbetsplatser.
Och på senare tid har det minskat ned. Nu jobbar många iaf hemifrån minst 50%. Det är en faktor som driver åt motsatt håll. Man behöver mer kvm. Och det driver folk från centrum.

Detta med att det är poppis att bo i stora städer är inte unikt för Sverige. Man kan t ex se gråt i Sydkorea över att folk inte har råd att bo i Seoul. Men alla kan ju inte bo där. Och i centrala NY är hyrorna på ca 95% av medianinkomst (före skatt).

En sak som driver in folk till stora städer är arbete. Men det betyder i sgi inte att man måste bo centralt. Företag som Samsung behöver en stor kritisk massa. Dom kan bara existera vid stora ansamlingar av kompetent folk. Det finns bara på några få ställen i världen.
Det kommer göra att det på sikt kommer finns några storstäder. Där det finns kritisk massa med olika profiler. Dvs olika städer kan ha olika profil på sin kompetens, vilket lockar olika typer av företag.

Göteborg och väst-Sverige kan överleva på kompetens inom självkörande fordon. (Om dom nu lyckas etablera det). Iaf en tid innan någon mer konkurrenskraftig stad i världen tar över.
Citera
2022-08-14, 05:23
  #86
Medlem
Butiker på 1950-talet kunde vara 45 kvm stora. Idag byggs det butiker på 4500kvm. Om Biltema, Lager157 eller Netonnet vill etablera sig i en ny stad så bygger de helt nytt - de lokaler som finns i centrum duger helt enkelt inte till - och de bygger inte i centrum.

I någon mening tror jag att utvecklingen har passerat en point-of-no-return. De flesta har anpassat sig efter det nya sättet att bygga städer. Personligen besöker jag aldrig stadskärnan längre - varför skulle jag vilja göra det? Dagligvaruhandeln finns nära bostadsområden och allt annat köps på nätet.
Citera
2022-08-19, 11:05
  #87
Medlem
Smithsonians avatar
De kommer att finnas kvar. Tomma butik och kontorsytor görs om till bostäder. Folk vill bo centralt då det är nära till allt.
Citera
2022-08-20, 18:55
  #88
Medlem
Fast ett centrum som bara har bostäder är väl knappast ett centrum, bara ett till bostadsområde.
Jag tycker till viss del att stadskärnorna har sig själv att skylla. Befinner mig på en mindre ort med en centrumgata med ett antal butiker. På helgen har de öppet 10-14 på lördag, stängt i övrigt. Hur ska jag hinna handla där? Bättre öppettider så ökar ju chansen för köp. Ta ledigt måndag/tisdag istället.
Citera
2022-08-20, 19:17
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
De kommer att finnas kvar. Tomma butik och kontorsytor görs om till bostäder. Folk vill bo centralt då det är nära till allt.
Nära till andra som bor där. Sedan finns det inget mer. Centrumdöden brer ut sig alltefter. Kan man inte parkera bilen plus biltullar, så dör restauranger och butiker. Då kan Helldén cykla omkring i sin heldöda stad.
Citera
2022-09-01, 21:48
  #90
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogostad
Fast ett centrum som bara har bostäder är väl knappast ett centrum, bara ett till bostadsområde.
Jag tycker till viss del att stadskärnorna har sig själv att skylla. Befinner mig på en mindre ort med en centrumgata med ett antal butiker. På helgen har de öppet 10-14 på lördag, stängt i övrigt. Hur ska jag hinna handla där? Bättre öppettider så ökar ju chansen för köp. Ta ledigt måndag/tisdag istället.
Det har nog att göra med att arkitekturen, gatorna och parkerna är mycket tevligare. Man mår bättre av den stadbilden än de sovjetliknande 60 tals byggnaderna eller de nya modulhusen som mest känns plastiga och ofärdiga. De gamla stadskärnorna i sverige har en själ och ibland till och med puls. Men jag håller om med om att butikerna i sverige har de konstigaste öppettiderna. Öppet när folk inte kan handla och stänga på kvällar och helger.
Citera
2022-09-05, 15:36
  #91
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogostad
Befinner mig på en mindre ort med en centrumgata med ett antal butiker. På helgen har de öppet 10-14 på lördag, stängt i övrigt. Hur ska jag hinna handla där? Bättre öppettider så ökar ju chansen för köp. Ta ledigt måndag/tisdag istället.

Exakt! Av de 8 timmar som butikerna har öppet på vardagar så kan jag utnyttja maximalt en halvtimme-fyrtiofem minuter. Och då gäller det att skynda sig från jobbet och sen leta upp en parkering i stan. När man väl kommer till butiken så är man stressad och ser till att bara uträtta sitt ärende så snabbt som möjligt. Inget utrymme för spontanköp...
Citera
2023-02-21, 08:58
  #92
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det blir väl mest bostäder och kontor? Smidigt att bo i staden om man har nära till jobbet men annars blir det allt mer meningslöst att bo nära centrum, åtminstone i mellanstora städer.
Citera
2023-02-21, 11:41
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Om vi tar avstamp i t.ex. 50-talets Sverige så fanns det fortfarande många hemmafruar som hade tid att uträtta ärenden i städernas centrum under dagtid. Butikernas öppettider var anpassade för detta. De flesta bodde också antingen i centrum eller i dess omedelbara närhet, de stora villaområden hade ännu inte byggts. Och några alternativ till centrumhandeln fanns i princip inte. Alla ärenden och allt man behövde köpa fanns i centrum och ingen annan stans. (med undantag för postorder som förr dock var betydligt krångligare och långsammare än dagens e-handel. Minns att det kunde ta flera veckor ibland när man hade beställt något från Hobbex på 80-talet.)

Nu i slutet av 2010-talet är i stort sett alla nödvändiga besök till stadskärnan bortrationaliserade. Bankärenden görs via nätet, posten har flyttat ut i ICA-butikerna, om det förr fanns ett apotek i en normal småstad så finns det idag minst fem utspridda över hela stan. Försäkringskassan, arbetsförmedlingen, skatteverket osv, allt sköts över telefon eller internet. De butiker som finns kvar har fortfarande öppettider anpassade för hemmafruar men har idag konkurrens från söndagsöppna köpcenter, dit man lätt tar sig med bil, och dygnet runt-öppna e-handelsbutiker.

Lokalpolitikerna försöker desperat vända utvecklingen genom att göra det det mysigt i centrum. Man begränsar biltrafiken, placerar ut bänkar och planterar blommor... Men hjälper detta? Knappast.
Tänk dig istället att kommunen äger en simhall. Man tömmer (av någon anledning...) ut allt vatten ur bassängen och undrar sen varför folk slutar besöka simhallen. För att locka folk tillbaka öppnar man en kiosk och gör lite smärre kosmetiska förändringar i miljön intill den nu tomma bassängen. Dödsdömt givetvis.

Går våra stadskärnor samma öde till mötes som den hypotetiska simhallen ovan? Går det att vända utvecklingen eller är stadskärnorna som vi känner dem idag dödsdömda?

Jag bor i en småstad, och här ligger det mesta i stadskärnan:
ICA
Hemköp
Coop
Erikshjälpen
Systembolaget
En leksaksbutik
Två blombutiker
Två apotek
Tre kiosker
Några klädbutiker
Några restauranger och caféer
Några frisersalonger
Gott om parkeringsplatser för bilar

I omkringliggande stadsdelar finns mest bostadshus. Vad jag kan komma på så är det Mekonomen, Dollarstore och några mackar och verkstäder som ligger i utkanten av stan.
Citera
2023-02-24, 11:15
  #94
Medlem
Om man inte totalförbjuder butiksägare med varor kunderna handlar över disk på platsen, som valt att säga upp kontrakten och i stället satsa på OnLine som lämnar efter sig tomma lokaler som får andra att fly området när dom ser tomma, övergivna, nerklottrade och sönderslagna lokaler i rad. Det rimmar dåligt med ett levande samhälle när citykärnorna ser ut som ett utbombat Beirut som allt fler flyr ifrån utom kriminella som tar över ett tomt köpcentrum.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback