Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-24, 10:54
Medlem
För det första hoppas jag att jag postar i lämpligt forum. Annars får Mod. omallokera mitt inlägg.

Är som så att jag undrar varför jäst är så billigt? Ett paket brukar kosta bara ett par kronor och har så gjort så länge jag kan minnas. Tacksam för svar.
Citera
2019-10-24, 10:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man kan ju inte bara se till antal kronor utan bl a också mängden.
Det blir lite som att säga att man inte påverkas av bensinpriset för man tankar bara för en hundring åt gången.

Och nej jästpriset har inte alltid legat på samma nivå.
Citera
2019-10-24, 11:55
Medlem
Varför skulle jäst vara dyrt? Är billigt att ta fram och har inga dyra ingridiensser
Citera
2019-10-24, 11:56
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
efterfråga utbud
Citera
2019-10-24, 12:21
Medlem
Eftersom brännvinet är så pass dyrt så är det ju bara rimligt att jästen är billig ...
tänk hembränning.
Citera
2019-10-24, 12:28
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggarjanne93
Varför skulle jäst vara dyrt? Är billigt att ta fram och har inga dyra ingridiensser

Varför är iphones så jävla dyra då?
Eller cigaretter? Eller vissa hundraser? Eller vissa märkeskläder?

- Billigt att ta fram och inga dyra(re) ingredienser. (de gör dem dyra) Precis som vad som helst.. Bara för produktionen är jävligt billig, betyder det inte att det kommer marknadsföras billigt..

Lite annorlunda jämförelse, men du förstår poängen.
Citera
2019-10-24, 12:29
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Eftersom brännvinet är så pass dyrt så är det ju bara rimligt att jästen är billig ...
tänk hembränning.

Det är ju dock inte ingredienserna till spriten eller tillverkningen som kostar särskilt mycket - att priset på en hela på Bolaget gör som den gör är på grund av skatter, skatter och åter skatter.

Att bränna egen sprit kostar i sammanhanget knappt någonting, oavsett om du köper de finaste kvalitetsingredienserna på marknaden eller överblivet krafs från närmsta bonde.
Citera
2019-10-31, 06:31
Medlem
Salt är också en sån där vara som är fånigt billig. 7 spänn för ett kilo eller vad är det? Och det räcker hur länge som helst. Tror knappast någons privatekonomi skulle påverkas om de tiofaldigade priset.

Jäst minns jag från när det kostade under en krona paketet. Nu ligger det väl på dryga två. Ekologisk dock, kostar typ 6-7 kr. Prisskillnaden gör att jag aldrig köper ekojästen trots att jag kanske borde....
Citera
2019-10-31, 22:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Salt är också en sån där vara som är fånigt billig. 7 spänn för ett kilo eller vad är det? Och det räcker hur länge som helst. Tror knappast någons privatekonomi skulle påverkas om de tiofaldigade priset.

Jäst minns jag från när det kostade under en krona paketet. Nu ligger det väl på dryga två. Ekologisk dock, kostar typ 6-7 kr. Prisskillnaden gör att jag aldrig köper ekojästen trots att jag kanske borde....

Nej du borde inte köpa ekologisk jäst!
Citera
2019-11-01, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej du borde inte köpa ekologisk jäst!
Tack för hjälpen! :-D
Citera
2019-11-01, 06:35
Medlem
Jag hittar att man kan köpa jäst (av samma art som Jästbolagets brödjäst) från Kina för ca 10000 kr/ton eller 10 kr kg. Jästen du köper för 2:50 i affären har ett kilopris på 50 kr. Det är god marginal alltså. Jag hade gärna hittat ett bättre marknadspris än Alibaba men alla rapporter måste man tydligen betala för.

Det finns konkurrens. Jäst är en enkel produkt att framställa. Tyskland och Frankrike är storproducenter, men ändå ser du Jästbolagets jäst i svenska affärer. Det kan ändras snabbt om de går upp för högt i pris.

Men det förklarar bara varför tillverkarens pris hålls nere. Butiken själv kan ju sätta sitt pris. Där är min gissning att man inte vill stöta sig med kunderna för att man tar ut överpriser på jäst. Hur mycket jäst kan en normal butik sälja? 20 om dagen? Dubblar de priset till 5 kr så tjänar de kanske 40 kr om dagen på det, förutsatt att de sälker lika mycket jäst. Blir en enda kund förbannad på högt pris och byter affär så var det inte värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in