2023-01-11, 22:40
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det är ändå kaffepengar i jämförelse med vad världens länder spenderar på militär teknologi.

Jo det är såklart svårt att jämföra.
Citera
2023-02-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://twitter.com/elonmusk/status/...514060289?s=20
Snart två år försenad uppskjutning av Starship.

Musk har twittrat och säger att uppskjutningen blir i mars.

Vi får hoppas, jag tippar på april.
Citera
2023-02-09, 19:56
Medlem
Jag hoppas att när de väl bygger en bas att de tänker långsiktigt till skillnad från ISS som inte ens kan rotera för att skapa artificiell gravitation. Nu går ju det inte på en månbas, men där finns ju åtminstone liiiite gravitation.
Jag vill se att de planerar för att den ska kunna utökas till en hel stad. Och inga jävla trånga utrymmen som ISS! Bygg STORT!

Sen så ber jag varje kväll att det rullar på med Starship, DET är framtiden!
Jag vill åka till Mars - nej det är inget jag just fått för mig, jag har läst sci-fi sen jag var 14 år, är över 40 nu längtar mer än nånsin!

Fan att allt ska gå så jävla långsamt!
Citera
2023-02-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioaktivPotatis
Tror dock att turism kan vara lönande på månen så småningom. .

Ja föreställ dig en stor "pressurised" kupol där man kan flyga som Ikaros med vingar fästa på armarna i den låga gravitationen.. 🤯 Möjligheten för nya typer av tävlingar och sporter i den låga gravitationen är oändliga..
När turismen väl kommer igång kommer det explodera! Det kommer bli en ny guldålder för turismen.
Citera
2023-03-16, 14:11
Medlem
Woke-fokus tydligen

När Trump var president var fokus på att snabbt sätta fart på månprogrammet, men då Biden tillträdde är fokus på att det ska vara en kvinna och en icke-vit man på månen.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...c957194d5&ei=9

I ovanstående länk visas prototypen för nya rymddräkter till månen som ska bäras av nya astronauter till månen där fokus ligger på att föra dit den första kvinnan och icke-vita mannen.
Citera
2023-04-03, 17:14
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vinna-pa-manen

Citat:
Nasa har 41 aktiva astronauter och alla kan bli utvalda till Artemis II. Men åtta har pekats ut som förhandstippade favoriter. En av dem är den svenskamerikanska astronauten Jessica Meir.

Jessica Meir, 45, är född i USA, men har en svensk mamma som är född i Västerås. Hon har dubbelt medborgarskap och beskriver sig som både svensk och amerikan. Hon har studerat svenska vid Stockholms universitet. Hon har redan varit uppe på den internationella rymdstationen ISS under sammanlagt 205 dagar under 2019–2020. Där berättade hon att hennes dröm är att åka till månen.
Citera
2023-07-30, 14:48
Medlem
Har läst att Nasa håller på att utveckla en atom driven raket...
NASA och DARPA, den amerikanska militärens forskningsgren, har dragit igång ett samarbete där de planerar att utveckla en atomdriven motor för rymdfarkoster. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och man hoppas kunna visa upp motorn någon gång runt 2027. Om dom lyckas, hur lång tid kommer att ta till Mars isåfall? Läste om en annan slags teknik "Solar Electric Propulsion" som ska ha hastighet runt 800000 km/s tror jag det var..... Kommer Så klart ta många år innan det blir klart...
Citera
2023-07-31, 00:02
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
NASA och DARPA, den amerikanska militärens forskningsgren, har dragit igång ett samarbete där de planerar att utveckla en atomdriven motor för rymdfarkoster. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och man hoppas kunna visa upp motorn någon gång runt 2027. Om dom lyckas, hur lång tid kommer att ta till Mars isåfall? Läste om en annan slags teknik "Solar Electric Propulsion" som ska ha hastighet runt 800000 km/s tror jag det var..... Kommer Så klart ta många år innan det blir klart...
Mer än dubbla ljushastigheten? Jag tror att du tror helt fel.
Citera
2023-07-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Mer än dubbla ljushastigheten? Jag tror att du tror helt fel.

Självklart inte,.Ska se om jag hittar artikeln...
Citera
2023-07-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
DRACO är mer lämpad för bemannade färder och kan ge bra acceleration. SEP är en jonmotor som ger låg acceleration men kan göra det under lång tid pga effektiv användning av reaktionsmassan. Bra för långa obemannade färder.
Citera
2023-07-31, 14:57
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungadifejat
Jag hoppas att när de väl bygger en bas att de tänker långsiktigt till skillnad från ISS som inte ens kan rotera för att skapa artificiell gravitation. Nu går ju det inte på en månbas, men där finns ju åtminstone liiiite gravitation.
Jag vill se att de planerar för att den ska kunna utökas till en hel stad. Och inga jävla trånga utrymmen som ISS! Bygg STORT!

Varför skall ISS, rotera? Hitintills så har ju grejen varit att experimentera i fritt fall, mikrogravitation.

Nu när vi börjar se på bemannade färder till månen och Mars så behöver vi förstås experimentera med artificiell gravitation, gärna över hela spektrumet, så vi vet effekterna.

Man kan även ha roterande rum, eller om man vill ha det i mindre skala så centrifuger, på månen.

Men visst är det en besvikelse att rymdutforskningen på den bemannade sidan gått så utomordentligt långsamt.
Citera
2023-07-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
DRACO är mer lämpad för bemannade färder och kan ge bra acceleration. SEP är en jonmotor som ger låg acceleration men kan göra det under lång tid pga effektiv användning av reaktionsmassan. Bra för långa obemannade färder.

Okej, hur funkar det med DRACO, hur funkar bränslet? Om det nu kärnkraft liknade, om ja har förstått det rätt... Ifall borde bränslet ta slut ?. K b
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback