Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Vad är fördelarna med att bygga en koloni på mars istället för på månen?.. Månen ligger ju mycket närmare, som sparar mycket pengar tid mm.. Ska finns is på månen även helium 3. ...

Det är en trevligare miljö på mars. 25 timmarsdygn och inte 16 dagar i totalt mörker som på månen, visst,ett svagt ljus reflekteras nog från jorden dagtid, men energiförsörjningen kräver nästan atomkraft på månen. Kan iofs finns ständigt solbelysta toppar vid Sydpolen. På mars är det sand mer som på jorden och inte livsfarligt måndamm av regolit.
Citera
2021-07-11, 06:44
Medlem
wwrs avatar
Northrop Grumman fick nära en miljard för att utveckla en rymdstation runt månen.
Citat:
Northrop Grumman Corp (NOC.N) won a NASA contract worth $935 million to develop living quarters for the U.S. space agency's planned outpost in lunar orbit, the weapons maker said on Friday.
https://www.reuters.com/lifestyle/sc...ct-2021-07-09/

Men hur går det med den närmaste målsättningen att landa på månen?

Är det fyra konsortier inblandade nu? Eller är Dynetics borta?
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 07:42.
Citera
2021-10-23, 15:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nasa announces uncrewed flights around the Moon to begin in February 2022
https://www.theguardian.com/science/...-february-2022

NASA/Orion/SLS glider upp som en outsider i rymdprogrammet. Det skrivs ju nästan bara om SpaceX så jag har inte helt hängt med här.

Enligt den ursprungliga planen från 2017 skulle man runda månen 2022, möjligen var det bemannat, jag är inte säker. Men Orionkapseln är med nu och kanske kan NASA skicka folk runt månen senare nästa år, om allt går bra. Rymdprogrammet är kanske inte helt urspårat.

Någon månlandare har man dock inte ännu. (Fast man har 4 på ritbordet och 2 i budgeten, grovt sett.)
Senast redigerad av wwr 2021-10-23 kl. 15:52.
Citera
2021-10-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det är en trevligare miljö på mars. 25 timmarsdygn och inte 16 dagar i totalt mörker som på månen, visst,ett svagt ljus reflekteras nog från jorden dagtid, men energiförsörjningen kräver nästan atomkraft på månen. Kan iofs finns ständigt solbelysta toppar vid Sydpolen. På mars är det sand mer som på jorden och inte livsfarligt måndamm av regolit.
"Trevlig miljö" skulle inte vara min karakteristik av Mars. Det som blåser omkring på Mars är inte sandkorn, utan dammkorn. Men annars håller jag med. Problemet med Mars är främst det enorma avståndet till Jorden där allt de behöver produceras. Problemet med Månens sydpol är att kineserna kommer dit före den avindustrialiserande västvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://www.theguardian.com/science/...-february-2022

NASA/Orion/SLS glider upp som en outsider i rymdprogrammet. Det skrivs ju nästan bara om SpaceX så jag har inte helt hängt med här.

Enligt den ursprungliga planen från 2017 skulle man runda månen 2022, möjligen var det bemannat, jag är inte säker. Men Orionkapseln är med nu och kanske kan NASA skicka folk runt månen senare nästa år, om allt går bra. Rymdprogrammet är kanske inte helt urspårat.
"The Guardian", snälla!
SLS/Orion är en outsider för att de är helt utanför det verkliga. SLS/Orion kommer aldrig att flyga människor! Det projektet var ju bara ett bedrägeri, en förskingring.

Citat:
Någon månlandare har man dock inte ännu. (Fast man har 4 på ritbordet och 2 i budgeten, grovt sett.)
NASA har anlitat SpaceX för att utveckla en månlandare, för NASA har inte $10 miljarder och 20 år på si gatt försöka göra det själva tillsammans med sitt korrumperade militärindustriella komplex. Och SpaceX kommer så klart att använda sitt Starship, som är väldigt mycket billigare och mer kapabelt. Och då försvinner Gateway eftersom det inte finns något behov av den när Starship kan flyga direkt från Jorden till Månen och tillbaka igen.

Byråkraterna i NASA gör det bästa de kan i denna konstiga politiska miljö, och skiftar gradvis över till den uppenbara lösningen på uppgiften: Starship. Det är bara en massa politisk korruption som står i vägen. SLS är irrelevant.
Citera
2021-10-23, 19:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
SLS är irrelevant.

Ja. Men nej, att ge pengarna till Musk är inte lösningen på problemet. NASA sitter fast i avtal med konglomerat, så en restart av den organisationen krävs. En som inte ger en eh profet nycklarna till solsystemet.

Starship har ännu att demonstrera att man kan landa ens från LEO; tidigare försök från 10km har ju resulterat i 1 lyckad landning och ett antal RUD's.

Ja, dom kan skicka upp Dragon - crew eller inte - till LEO, men det krävs lite mer för en resa till månen eller Mars.
Citera
2021-10-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ja. Men nej, att ge pengarna till Musk är inte lösningen på problemet. NASA sitter fast i avtal med konglomerat, så en restart av den organisationen krävs. En som inte ger en eh profet nycklarna till solsystemet.

Starship har ännu att demonstrera att man kan landa ens från LEO; tidigare försök från 10km har ju resulterat i 1 lyckad landning och ett antal RUD's.

Ja, dom kan skicka upp Dragon - crew eller inte - till LEO, men det krävs lite mer för en resa till månen eller Mars.
De som har gett sina pengar till (alltså frivilligt investerat sina egna pengar i) SpaceX är mycket nöjda, så lösning är det förvisso. Han är en problemlösare.

Vad har SLS åstadkommit? Den kommer att kunna skickas upp en gång vartannat år, om ingenting råkar gå fel. Och då till en kostnad om över en miljard dollar per gång. Det går inte att ha ett bemannat månprogram i den takten. Apollo skickade upp 7 besättningar till Månen under 3½ år. Efter 8 års utveckling sedan start från scratch. Det måste 50 år senare vara uppenbart för alla att SLS är ett politiskt bedrägeri med skattepengar helt utan avsikt att verkligen skjuta upp någon raket någonsin.

Och Orion. Den har kostat mer än Dragons hela utvecklingskostnad, konstruktion och operation. Och vad har Orion åstadkommit? Upptäckte man inte att ESA (som av politiskt korrumperade anledningar fick i uppdrag att bygga dess servicemodul) har en trasig strömfördelare? Och att den är så extremt snillrikt designad att man måste montera ned hela farkosten för att kunna byta ut den, så man kommer att låta den flyga (om den någonsin flyger) med den trasiga strömfördelaren, i hopp om att reserven kommer att hålla. För det skulle ta två år att byta ut den trasiga komponenten.

SpaceX testar till gränsen för vad grejerna håller för, så att man känner till det. Att bygga en eller några dussin raketer till är inget problem, för de gör det ju så extremt billigt och snabbt. Men när parasiterna (NASA-byråkraterna) snyltar av skattebetalarnas pengar i teaterspelet så blir varje föremål de trots allt lyckats konstruera efter 10 år så extremt rar att de inte vågar använda den. För det är ju det enda de har. Det finns en (1) SLS-prototyp. SLS skulle ha varit en quick and cheap variant av rymdfärjan utan rymdfärjan. Istället har den blivit dyrare än att fortsätta använda rymdfärjan. Fast med 10 års uppehåll utan bemannad rymdfart. Och mycket farligare för besättningen. Gudskelov att prototypen kommer att detonera obemannad på startplattan vid första försöket och förstöra sin hemska infrastruktur där!

Ett rekord kommer SLS åtminstone att slå!
https://youtu.be/gklVhRzkVqA?t=256
Citera
2021-10-23, 23:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
De som har gett sina pengar till (alltså frivilligt investerat sina egna pengar i) SpaceX är mycket nöjda, så lösning är det förvisso. Han är en problemlösare.

Du missförstår mig. När jag kommenterar HÄR har jag oftast hatten Kalle Medborgare på mig. Då vill jag ha mest rimlig utforskning för pengarna.

Privat må jag investera i SpaceX och får massor med pengar tebaks, mestadelen så kallat gratis regeringspengar, eller hur?

Som Kalle, är det helt ointressant hur mycket vinst SpaceX går med, det är inte varför skattepengar går dit, eller hur? Det handlar om att lösa ett problem för NASA så snabbt och så billigt det går, inte att göda miljardärer eller aktieägare.

Detta med att bära olika hattar beroende på diskussion kan vara ett svårt koncept, men med lite övning klarar du nog det du med. Och ja, SLS borde skrotats för över 10 år sedan.
Citera
2021-10-24, 00:03
Medlem
Citat:
Du missförstår mig. När jag kommenterar HÄR har jag oftast hatten Kalle Medborgare på mig. Då vill jag ha mest rimlig utforskning för pengarna.

Privat må jag investera i SpaceX och får massor med pengar tebaks, mestadelen så kallat gratis regeringspengar, eller hur?

Som Kalle, är det helt ointressant hur mycket vinst SpaceX går med, det är inte varför skattepengar går dit, eller hur? Det handlar om att lösa ett problem för NASA så snabbt och så billigt det går, inte att göda miljardärer eller aktieägare.

Detta med att bära olika hattar beroende på diskussion kan vara ett svårt koncept, men med lite övning klarar du nog det du med. Och ja, SLS borde skrotats för över 10 år sedan.
Nej, SpaceX får inga skattepengar, det är privata investerare som är desperata att få bjuda över varandra i de sällsynta aktieemissioner som SpaceX genomför. Den totala motsatsen till att de fattiga och arbetarna tvingas finansiera det bedrägeri som SLS/Orion-fiaskot är. Så du har totalt helt fel i det du ljugande påstår. Elon Musk har bestämt att han aldrig kommer att börsnotera SpaceX för att han ideellt vill använda det för att förverkliga sin vision om att själv flyga till Mars. Det är politikerna som är giriga och misslyckade, entreprenörerna som är ideella och framgångsrika.

Man verkligen hör hur du är sosse och totalt blundar för allting som finns i verkligheten och lever i dina inbillade hallucinationer. Tragiskt.
Citera
2021-10-24, 00:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Så du har totalt helt fel i det du ljugande påstår.

Citat:
Man verkligen hör hur du är sosse och totalt blundar för allting som finns i verkligheten och lever i dina inbillade hallucinationer. Tragiskt.

Du har verkligen inte många rätt.

För det första, så har spaceX kontrakt med staten på över 12 miljarder dollar. För de andra åtnjuter dom stora skattenedsättningar motsvarande nästan 5 miljarder (dollar).

För det andra så är det intressant att du kallar mig sosse. Nedsättande, lite klandervärt, men intressant. Detta måste vara första gången du växlat ord med mig. Råkade jag skriva nåt negativt om din stora idol, kanske?

I sådana fall måste jag nog tipsa dig om att det är bättre att leva i verkligheten, än i små rosa drömmar.
Citera
2021-10-24, 00:25
Medlem
Citat:
Du har verkligen inte många rätt.

För det första, så har spaceX kontrakt med staten på över 12 miljarder dollar. För de andra åtnjuter dom stora skattenedsättningar motsvarande nästan 5 miljarder (dollar).
Det är kontrakt som SpaceX har vunnit för att de levererar den billigaste och mest beprövade och säkra produkt som US Air Force och NASA efterfrågar. SLS/Orion har hittills kostat $50 miljarder utan att ha kunnat leverera någonting alls. Projektledare för ärliga NASA-projekt som t.ex. Europa Clipper, sonden till Jupiters måne, väljer SpaceX för att de är det i särklass bästa alternativet. Det som fungerar istället för att spela teater i ett ändlöst politiskt bedrägeri.
Citat:
För det andra så är det intressant att du kallar mig sosse. Nedsättande, lite klandervärt, men intressant. Detta måste vara första gången du växlat ord med mig. Råkade jag skriva nåt negativt om din stora idol, kanske?

I sådana fall måste jag nog tipsa dig om att det är bättre att leva i verkligheten, än i små rosa drömmar.
Du kanske är sosse utan att fatta att du är sosse? Det är ett vanligt psykfenomen bland borgare och SD:are. Noll förmåga att relatera till verkligheten. Har man fel så misslyckas man. Se SLS/Orion som spektakulärt exempel på detta. Och du klankar ned på världshistoriens mest framgångsrika rymdföretag, SpaceX. Sluta ljuga, det är bara du som är dum nog att gå på dina lögner, så du lurar bara dig själv.

Du hatar SpaceX bara för att de är privata. Du älskar SLS/Orion bara för att det är statligt. Du förnekar desperat allting som finns i verkligheten. Läs min signatur som sammanfattar det hela i en mening. Tragiskt.
Senast redigerad av BusyGuy 2021-10-24 kl. 00:28.
Citera
2021-10-26, 21:24
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du hatar SpaceX bara för att de är privata

Jag hatar inte SpaceX. Varifrån har du fått den villfarelsen? Jag tycker ändå inte att man inte ska lägga hela jordens rymdframtid i händerna på en profet med mars-impulser.

Citat:
Du älskar SLS/Orion bara för att det är statligt. Du förnekar desperat allting som finns i verkligheten. Läs min signatur som sammanfattar det hela i en mening. Tragiskt.

Jag har, tillsammans med nån, skrivit bland de mest negativa om SLS. Om du hade brytt dig om att läsa, snarare än att attackera nån random person som inte håller med dig.

Apropå sig, läs min, och ta en lång funderare på vem och varför du plötsligt attackerar folk.
Citera
2021-10-26, 22:40
Medlem
Citat:
Jag hatar inte SpaceX. Varifrån har du fått den villfarelsen? Jag tycker ändå inte att man inte ska lägga hela jordens rymdframtid i händerna på en profet med mars-impulser.
Det tycker jag låter som en fantastiskt bra idé!
Särskilt i händerna på en "profet" vin ur vatten och korgar med fisk eller hur Gamla Testamentet som du refererar till nu beskrev miraklen. It is happening! Vandrar på vattnet. För att han gör det som behöver göras för att nå sitt ändamål. Elon Musk kommer att gå till historien som en av de största människor som någonsin har växt. Och kanske som den första människan som vandrade på en annan planet. Medan dina planekonomiska byråkrater sitter och snattar av varandra.

Jesus med Mars-impulser, ta mig faen jag skulle bli kristen, för att det FUNKAR!
Senast redigerad av BusyGuy 2021-10-26 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in