• 1
  • 2
2019-10-23, 14:18
Medlem
Tja! Fick igår natt en punktering på däcket i höger framaxel, vägassistans hjälpte till mig med att byta till nöd vinterdäcket som fanns i bakluckan. Fast nu så är det en dubbat vinterdäck på höger framaxeln med en svart fälg och resterande tre har standard sommardäck med Nissan fälgarna vilket är rätt olagligt att köra med.

Vad gör jag nu? Ska jag köpa ett däck med samma mönsterdjup som mina sommardäck och använda fälgen från punkterade däcken? Eller måste jag köpa en ny fälg också? Däcket är ju helt förstörd fast fälgen ser ändå okej ut.
Citera
2019-10-23, 14:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azmain164
Fast nu så är det en dubbat vinterdäck på höger framaxeln med en svart fälg och resterande tre har standard sommardäck...
Var nödhjulet dubbat?
Citera
2019-10-23, 14:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tja! Fick igår natt en punktering på däcket i höger framaxel, vägassistans hjälpte till mig med att byta till nöd vinterdäcket som fanns i bakluckan. Fast nu så är det en dubbat vinterdäck på höger framaxeln med en svart fälg och resterande tre har standard sommardäck med Nissan fälgarna vilket är rätt olagligt att köra med.

Vad gör jag nu? Ska jag köpa ett däck med samma mönsterdjup som mina sommardäck och använda fälgen från punkterade däcken? Eller måste jag köpa en ny fälg också? Däcket är ju helt förstörd fast fälgen ser ändå okej ut.
Körde du med punktering?
Citera
2019-10-23, 14:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Man kan ju alltid kolla med en däckverkstad.
Citera
2019-10-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var nödhjulet dubbat?

Yes dubbat.
Citera
2019-10-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Körde du med punktering?

Körde ut ur garaget, då märkte jag att det var något skumt på gång när bilen rullade ej och svängde skumt, stoppade bilen direkt efter och såg att däcket var punkterad.
Citera
2019-10-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man kan ju alltid kolla med en däckverkstad.

tänkte köra till en däckverkstad nu fast vill ju höra på bättre förslag från lite kunnigare folk utan att behöva betala så mycket.
Citera
2019-10-23, 14:32
Medlem
Citat:

Byt till vinterhjul och lös problemet efter det kanske?
Vissa bilar är känsliga för olika rullomkrets på hjulen andra är det inte, så det beror på vilken bilmodell du har (jag vet ingenting om Nissan).

Jag skulle monterat vinterhjulen på hela bilen förutsatt att du har sådana, sedan skulle jag utvärderat skicket på sommardäcken (mönsterdjup mm) och tagit beslut utifrån det om hur många däck som behöver bytas.
Citera
2019-10-23, 14:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Körde ut ur garaget, då märkte jag att det var något skumt på gång när bilen rullade ej och svängde skumt, stoppade bilen direkt efter och såg att däcket var punkterad.
Då kan fälgen klarat sej, även däcket så
åk till däckverkstad så ser dom om däcket går att rädda
Citera
2019-10-23, 14:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
tänkte köra till en däckverkstad nu fast vill ju höra på bättre förslag från lite kunnigare folk utan att behöva betala så mycket.

Jag skulle välja en etablerad verkstad, gärna en av kedjorna.
Citera
2019-10-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Byt till vinterhjul och lös problemet efter det kanske?
Vissa bilar är känsliga för olika rullomkrets på hjulen andra är det inte, så det beror på vilken bilmodell du har (jag vet ingenting om Nissan).

Jag skulle monterat vinterhjulen på hela bilen förutsatt att du har sådana, sedan skulle jag utvärderat skicket på sommardäcken (mönsterdjup mm) och tagit beslut utifrån det om hur många däck som behöver bytas.

Jag har fyra vinterdäck i källaren utan fälgar dock, tycker du jag bör montera alla fyra redan nu? Även om det inte är 1 december?

Mina resterande 3 däck är i ett helt okej skick, punkterade däcket är ju lite punkat såklart fast fälgen på den ser rätt okej ut.
Citera
2019-10-23, 15:01
Medlem
Citat:
Jag har fyra vinterdäck i källaren utan fälgar dock, tycker du jag bör montera alla fyra redan nu? Även om det inte är 1 december?

Mina resterande 3 däck är i ett helt okej skick, punkterade däcket är ju lite punkat såklart fast fälgen på den ser rätt okej ut.

Ja det tycker jag låter som en bra ide. Om det är dubbade vinterdäck så kan det ju vara lite jobbigt att åka med dom på barmark och kanske inte helt optimalt men det är inte olagligt.
Det är ju snart november så..

Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Fälgen är antagligen ok, men det ser ju däckverkstaden som monterar däcken åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in