2019-10-23, 09:46
Medlem
någon som kan rabla upp fördelarna alt nackdelarna?
Citera
2019-10-23, 09:59
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
någon som kan rabla upp fördelarna alt nackdelarna?

en fördel e ju att du kan ha lite cash på kortet som går till ditt visa o sen bara föra över när de börja sina så blir man inte bedragen på 100.000 tals kronor (om man nu har det)

nackdelen är väl att man får logga in o kolla båda kontona för veta hur mycket man har
Citera
2019-10-23, 10:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
en fördel e ju att du kan ha lite cash på kortet som går till ditt visa o sen bara föra över när de börja sina så blir man inte bedragen på 100.000 tals kronor (om man nu har det)

nackdelen är väl att man får logga in o kolla båda kontona för veta hur mycket man har

Precis, enda nackdelen är att man inte får allt sammanställt på ett ställe (personligen ser jag det som en fördel att ingen bank har insyn i hela min ekonomi men vi tänker alla olika )

Fördelar utöver skydd mot bedrägerier/rån är möjligheten att handla även om ena banken just då råkar ligga nere (fråga swedbankkunder vad de tycker om sin bank kring lönehelger..) Jag anser att alla vuxna människor bör ha minst två olika banker och två olika kort.
Citera
2019-10-23, 10:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis, enda nackdelen är att man inte får allt sammanställt på ett ställe (personligen ser jag det som en fördel att ingen bank har insyn i hela min ekonomi men vi tänker alla olika )

Fördelar utöver skydd mot bedrägerier/rån är möjligheten att handla även om ena banken just då råkar ligga nere (fråga swedbankkunder vad de tycker om sin bank kring lönehelger..) Jag anser att alla vuxna människor bör ha minst två olika banker och två olika kort.
Du behöver ju inte ha dina konton i olika banker. Har du t ex ett transaktionskonto, ett sparkonto, ett ISK och en depå i samma bank får du ju det sammanställt.
Citera
2019-10-23, 11:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du behöver ju inte ha dina konton i olika banker. Har du t ex ett transaktionskonto, ett sparkonto, ett ISK och en depå i samma bank får du ju det sammanställt.

Jepp men då tappar du redundansen i att ha två olika banker. Fråga som sagt swedbankkunder om de är nöjda kring den 25:e

Sedan ser jag ett värde i att ingen bank vet hela min ekonomi, varför skall de få den informationen gratis?
Citera
2019-10-23, 21:19
Medlem
Paddan1000s avatar
Risken är att den andra banken snott alla ens pengar när man väl behöver dem om man inte haft koll på extrakontot på några år, som när min gamla bank Sparbanken Öresund slogs ihop med Swedbank och 49 kr plötsligt drogs från mitt konto där varje månad i nyckelkundsavgift tills kontot var tomt.
Citera
2019-10-23, 21:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Risken är att den andra banken snott alla ens pengar när man väl behöver dem om man inte haft koll på extrakontot på några år, som när min gamla bank Sparbanken Öresund slogs ihop med Swedbank och 49 kr plötsligt drogs från mitt konto där varje månad i nyckelkundsavgift tills kontot var tomt.

Fast du lär ha fått info om detta faktum i samband med sammanslagningen. Att ha så dålig koll på egna ekonomin straffar sig helt enkelt..

Jag har 4 olika banker, 1 nätmäklare och en annan ISK-aktör. När marknaden uppdateras får man vara beredd att byta/göra ändringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in