Citat:
Ursprungligen postat av
Globalworker
Harry, tack for din input.
Jag kommer troligen att forlita mig mest pa min amerikanska pension pa samma satt som dig. Jag har nyligen skarpt till mig och atminstone sparar undan $17 k per ar for min 401K (ar under 50 fortfarande).
Vad ar en deferred compensation plan?
Jag tanker investera manatligen i vanguard fonder eller liknande. Inga $12 k per manad som du namner dock

. Du kanske menade per ar eller? Hursom mitt sparande ar pa ental $ K per manad.
Gallande social security: Jag trodde maxbeloppet var mycket mindre. Har fatt intrycket att man maxar ut den pa inkomst over 100 K arligen eller liknande, vilket sakerligen bada av oss uppfyller. Jag far lasa pa mer.
Har du nagra planer pa att sluta jobba typ vid 55 eller 60 eller kor du in i kaklet?
Synd att ingen annan verkar ha koll, för jag har verkligen inte stenkoll. Men i ditt fall låter det som att du kan få lite pengar från Sverige också. Jag vet faktiskt en äldre man som får pension i USA och från Sverige (han bor här USA och är ursprungligen svensk).
Deferred compensation plan är inte så vanligt. Om ditt företag hade det så hade de berättat om den, men den är hursomhelst precis som en 401k. Men dina besparingar i denna fond tillhör ditt företag sånom de går i konkurs så finns det en teoretisk risk att du förlorar dina pengar (men detta har tydligen aldrig hänt efter vad jag förstått - företagsledningen brukar även de spara i denna fond så om ekonomin går dåligt för företaget så ser de till att betala ut dessa pengar vid konkursen).
Sedan finns ju IRA också men jag tror inte att man kan lägga in oskattade pengar där om man tjänar mer än $120k per eller så.
Hursomhelst om du är under 50 och nu börjar maxa din 401k så borde det vara rätt lugnt för dig, särskilt om företaget dessutom matchar lite. Som du säger så brukar dessa planer växa genom åren och någon miljon dollar är inte ovanligt vid pensionen även för dem som inte maxat insättningarna. När man sedan pensionerar sig blir det ju i någon delstat utan inkomstskatt (finns ju ett tiotal sådana) och så får man se till att inte hamna i för hög federal tax bracket.
Jag vill helst pensionera mig vid 55 (är knappt 40 nu) men det kan nog bli 60 år ändå. Aldrig att jag jobbar en dag över 65 i alla fall. Det finns en del gamla stofiler runt 70 år på mitt jobb -silverryggar. Det känns väldigt ledsamt när jag ser dem. Om det var jag hade jag köpt en 60 fots båt och seglat runt i franska Polynesien istället.
En fuling jag tänker på ibland är om man borde dra till Europa som pensionär. Sjukvården är ju nästan gratis där. Iofs är den väl lite tredje världen-nivå men det är ju billigt i alla fall. Frankrike och Tyskland ska tydligen ha ok vård.