Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-22, 19:22
Medlem
Hej alla med bättre vetande!

Jo det är såhär att jag blivit kontaktad av mäklaren som är villig att sälja för utropspriset. Jag är dåligt insatt i allt som har med bygg och renovering och göra.

Vill ni titta på denna besiktningsprotokoll.

https://www.svenskfast.se/resurs/dok...sprotokoll.pdf

Går det att åtgärda problemet med avfuktare i huset och på krypgrunden/vinden? Vad säger egentligen besiktningsprotokollet?

Vänliga hälsningar
Citera
2019-10-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel112209

Jo det är såhär att jag blivit kontaktad av mäklaren som är villig att sälja för utropspriset. Jag är dåligt insatt i allt som har med bygg och renovering och göra.

Går det att åtgärda problemet med avfuktare i huset och på krypgrunden/vinden? Vad säger egentligen besiktningsprotokollet?

Vänliga hälsningar

Köp inget där du inte kan besikta grunden.
Kan vara rena tjernobyl därnere och du får börja med att riva kåken om det är illa. Grund o tak är sånt som är big No No om det inte går att inspektera. Skapligt renoveringsobjekt utöver det.

Edit. Dessutom utan värmesystem? Köp den för vad tomten är värd o slå omkull o bygg nytt.
Citera
2019-10-22, 21:09
Medlem
tnems avatar
Citat:

Vänliga hälsningar

Antar att det säljs med friskrivningklausul?

Är det inga andra som är intresserade så behöver du inte ge så mycket som utgångspriset, utan du kan lägga ett lägre bud.

Det går inte att kika in i grunden genom ventilationshålen?

Luftavfuktare skall du inte behövas på vinden, då är något fel.
Kan vara felaktigt isolerat, för dålig ventilation mm. Som kan ha orsakat skador i konstruktionen.

Läser man mellan raderna i besiktningsprotokollet så framstår det som att underhållet har varit eftersatt de senaste åren.
Med undantag för taket.

Lär vara en del att göra.

Gjutjärns golvbrunnar vet jag inte när man slutade använda, badrummet måste var över 30 år. Så det får du räkna med att göra om, och badrum kostar en del att renovera.
Senast redigerad av tnem 2019-10-22 kl. 21:13.
Citera
2019-10-22, 21:39
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Ser att det är ett dödsbo, säljs det med friskrivningsklausul?
Citera
2019-10-22, 21:47
Medlem
Nej det är inte med friskrivningsklausul. Men vad tror ni renovering av allt kan kosta?

Säg att krypgrunden är rent av åt helvete, vad pratar vi om för pris? Eller måste man riva skiten helt?

Jag vill bara liksom börja bo där och sedan längre fram fixa eventuella åtgärder.
Citera
2019-10-22, 22:30
Medlem
Citat:
Nej det är inte med friskrivningsklausul. Men vad tror ni renovering av allt kan kosta?

Säg att krypgrunden är rent av åt helvete, vad pratar vi om för pris? Eller måste man riva skiten helt?

Jag vill bara liksom börja bo där och sedan längre fram fixa eventuella åtgärder.

100 tkr per badrum brukar vara en bra startsiffra. 100-200 tkr för kök.
Ska du mögelsanera och kanske slå på med ny dränering är det 300-500 tkr till.

Då byter du avlopp o stam när du ändå är igång.

Allt beror ju på hur illa det är. Och du har ju inte kunnat besikta det??? Det är ju det som är hela grejen. Du kan inte få en uppskattning på priset då det inte går att besikta.

Är golvbjälklag genomangripet kan du ju inte ens sanera. Kanske krupit upp i väggar. Fuktskador i väggar betyder att det kan vara tak också som måste åtgärdas. Vinden gick inte att besikta heller såg jag. Vansinne att köpa för 2,3 mkr. Om nu inte det är pangläge?

Kostar kanske 300 tkr att riva. Är läget riktigt bra och tomter kostar +1mkr i området så bjud 1-1,5 mkr o släng dit ett nyckelfärdigt hus ist.
Citera
2019-10-22, 22:55
Medlem
Men golvbjälklaget är ju av lättbetong, Då borde väl det inte kunna bli mögel och svamp där nere?

Men vinden däremot där känna det som att det kan vara rena misären. Alltså området är ju fint, ligger i den ”fattigare delen av staden” den har dessutom varit ute på hemnet sedan juli.

Har du något förslag hur jag kan förminska priset till mäklaren? Skulle vara oerhört tacksamt
Citera
2019-10-23, 05:54
Medlem
Citat:
Men golvbjälklaget är ju av lättbetong, Då borde väl det inte kunna bli mögel och svamp där nere?

Men vinden däremot där känna det som att det kan vara rena misären. Alltså området är ju fint, ligger i den ”fattigare delen av staden” den har dessutom varit ute på hemnet sedan juli.

Har du något förslag hur jag kan förminska priset till mäklaren? Skulle vara oerhört tacksamt

Har aldrig sett ett golvbjälklag i lättbetong.
Det du far efter är att det står att stomme är i lättbetong. IOM krypgrund så är det förmodligen Albabalkar eller liknande som ligger tvärs över sen är det reglar som vilket vanligt golvbjälklag som helst. Om de ens har albabalkarna.

Säg att det låter gruvligt osäkert att vind och grund inte kan besiktas och förmodligen ska det dräneras om. Det kostar säkert bortåt 1,5mkr att renovera allt. Om du lejer bort. Sen ska det fixas ute lite o osv så kanske 2 mkr.

Men du får ju själv avgöra hur mycket det är värt för ett pyttelitet hus i ett halvbra område som i princip kan behöva rivas?
Om du utgår från att du måste riva det. Och bygga nytt. Eller om det redan var rivet. Vad skulle du betala för det då? 1mkr leker vi. Sen är det 1,5 mkr för ett nyckelfärdigt Älvsbyhus att ställa dit. Modell liten då. 2mkr för modell lite större. Varför försöker du inte göra så ist?
Det kan i värsta fall bli ung samma peng. Fast mindre jobb o riva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in