2019-10-22, 14:33
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Inte bra om du ser till kolesterolhalt. Tror 4-5 i veckan är rekommenderat. Nyttigt är det i lagom dos.
Det där är en myt.
Citera
2019-10-22, 14:35
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Det där är en myt.

Minns när vi hade en kolestorolkoll på jobbet och en person hade högt. Hon fick frågan om hon hade ätit ägg till frukost.

Men hey... vetenskapen går ju framåt.

Jag äter 1-2 ägg om dan. Dör väl snart av äggförgiftning.
Citera
2019-10-22, 14:46
Medlem
Ägg är ganska gott men framför allt så mättar de riktigt bra. Kokta ägg är perfekt mat när man jobbar natt.

Jag har aldrig ätit råa ägg. Mättar de lika bra som kokta/stekta?
Citera
2019-10-22, 15:03
Medlem
Ägg är praktiskt, billigt och gott. Tröttnar dock rätt snabbt på smaken om man äter stora mängder regelbundet.
Är därför ganska långt periodare, då jag är inne i en perod blir det 2-3 om dagen i medeltal.
Brukar koka större mängder i taget och ha i kylskåpet. Gott med en äggmacka. Stekt ibland också. Aldrig ätit råa ägg.
Citera
2019-10-22, 15:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Omständigt att steka.
Kokta ägg sitter fast i skalet när man skalar dem.
Rätt gott och känns macho att knäcka äggen som Rocky Balboa.

Det sämsta sättet att äta ägg är att äta dom råa. Näst sämsta är att steka dom, likaså som att äta dom löskokta. Det bästa är att äggen är hårdkokta.

Om du har problem med att skala äggen så ger jag mig tusan på att du gör generalfelet nummer ett. Du har dom i kylskåpet?

Äter själv ca 2 ägg om dagen, 4-5 dagar i veckan. Både stekta och kokta. Aldrig råa då det är äckligt och inte ett dugg macho. Bara obegåvat.

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Inte bra om du ser till kolesterolhalt. Tror 4-5 i veckan är rekommenderat. Nyttigt är det i lagom dos.

Det där är ju bara trams från 70-80 talet. Lite som socialstyrelsens rekommendation om 6-8 skivor bröd per dag.
Citera
2019-10-22, 15:11
Medlem
tinybitss avatar
2st om dagen som frukost. Naturens multivitamin
Citera
2019-10-22, 15:15
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det sämsta sättet att äta ägg är att äta dom råa. Näst sämsta är att steka dom, likaså som att äta dom löskokta. Det bästa är att äggen är hårdkokta.

Om du har problem med att skala äggen så ger jag mig tusan på att du gör generalfelet nummer ett. Du har dom i kylskåpet?

Äter själv ca 2 ägg om dagen, 4-5 dagar i veckan. Både stekta och kokta. Aldrig råa då det är äckligt och inte ett dugg macho. Bara obegåvat.

Det där är ju bara trams från 70-80 talet. Lite som socialstyrelsens rekommendation om 6-8 skivor bröd per dag.
Tack för tipset!

Om man äter lite fler ägg så är det helt OK att hälla i mig dem råa.
Citera
2019-10-22, 15:49
Medlem
Doktorphils avatar
2-3 om dagen. Företrädesvis i form av äggröra på rostad macka

Gott , enkelt och går snabbt att göra
Citera
2019-10-22, 16:57
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
1-4 ägg om dagen. Kokta/stekta
Citera
2019-10-22, 17:06
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Brukade köra 4 ägg om dagen men har jag haft ett uppehåll ett tag. Man kan göra en del variationer med ägg så man tröttnar inte så snabbt heller. Har inte testat dricka ägg dock, tror jag skulle ha problem med det.
Citera
2019-10-22, 17:06
Medlem
elopis avatar
Men usch aldrig, det luktar ägg.
Citera
2019-10-22, 17:27
Medlem
Enzymes avatar
Jag är lite av en periodare när det gäller ägg. När jag väl äter ägg blir det ofta runt 6 stycken på en gång. Köper jag hem ägg tar det ofta snabbt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in