• 1
  • 2
2019-10-23, 03:26
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Om det är sant så är du för god för denna världen. Tyvärr är världen full av arslen som kommer att dra nytta av dig och påstå att det är dig det är fel på, så du måste nog lära dig att säga nej till grejer.
Bästa svaret på länge!
Jag har börjat att säga nej till andra. Detta gör jag väldigt sällan. I början mådde jag otroligt dåligt. Ibland kunde vissa kalla mig för snål?? Efter allt jag har gjort för dem! Jag såg detta som något positivt eftersom jag kunde se vilka som var äkta/falska.
Citera
2019-10-23, 03:32
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Det låter som att du kompenserar för något. Känner dina vänner ingen tacksamhetsskuld som gör att de vill bjuda tillbaka? Om de inte gör det är de inga riktiga vänner.

Att vara fullfjädrad egoist och att vara extremt generös är två ytterligheter. Försök hitta en balans.
Du har nog rätt! Förutom välmåendet jag får av att vara generös så blir jag även omtyckt av andra. Att vara populär och omtyckt är något jag strävar efter hela tiden! Vissa är äkta medan andra är falska aka utnyttjare.
Citera
2019-10-23, 03:44
Medlem
Sensivs avatar
Nu kommer det låta konstigt men jag är även generös mot andra skapelser! Alltså djur och växter. Jag äger en katt som jag skämmer bort en hel del. Tror att jag spenderar minst en tusenlapp varje månad på honom (Det är en hane). Det låter inte så mycket men tänk på min situation! Jag är bara en 20 åring student. Ingen företagare eller något sånt. Katten jag har idag var min räddning eftersom innan jag fick honom så brukade jag mata hemlösa katter. Då spenderade man löjliga summor. Farsan tyckte att jag var löjlig så han gav mig iden om att skaffa en katt. Bästa lösningen på länge! Nu är det säkert många som funderar på växterna. Det är inte så att jag kramar/pussar växter utan jag visar empati och känsla mot växtriket. Ser jag någon hugga träd så blir jag förbannad. Har det inte regnat på ett tag så brukar jag ställa upp och vattna trädgården med omnejd!
Citera
2019-10-23, 06:18
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Jag skulle anse mig själv som en snäll och god person. Har aldrig haft någon slags attityd mot andra/myndigheter. Är en ärlig person som gärna ställer upp för andra utan att vilja tjäna en krona! Jag mår otroligt dåligt när jag begår dessa små brott. Jag har även åkt dit någon gång och erkänt allting! Ibland får jag så mycket skit för saker andra gör som t.ex. när polisen stoppade mig och frågade om jag kände person X. Den personen var misstänkt för ett brott och några vittnen hade sett oss umgås tillsammans vid ett tillfälle. Jag hade inget att göra med brottet men jag valde ändå att inte avslöja hens namn. Då beslagtog man min telefon och blev förhörd i några timmar. Efter några månader så torskade person X på cannabis och då nämnde han mitt namn. Vilken skitstövel! Jag var ändå ganska förlåtande och förstod hans situation. Något som andra har svårigheter med!

Ett tips att bryta med sådana vanor helt (du slipper då må dåligt) och framförallt bryta med missbrukande personer (du slipper parasiter och personer som blåser dig). Skaffa dig ett riktigt hederligt jobb och du kommer må så mycket bättre. Och framförallt, du kommer lära dig värdet av pengar, eftersom det alltid är roligare att slösa pengar som inte är ens egna.
Citera
2019-10-23, 06:47
Medlem
Att dina vänner ens låter dig bjuda så mycket som du gör är ett tecken på att de inte är riktiga vänner.

En äkta vän hade sagt att nej nu är det min tur att bjuda dig. Du köpte maten sist, osv.

Att låta sig bli utnyttjad är inte att vara generös.
Citera
2019-10-23, 07:53
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Du har nog rätt! Förutom välmåendet jag får av att vara generös så blir jag även omtyckt av andra. Att vara populär och omtyckt är något jag strävar efter hela tiden! Vissa är äkta medan andra är falska aka utnyttjare.
Varför är det så viktigt för dig att vara populär?
Missförstå mig inte alla gillar det men det känns som ditt behov för det minskar om du hittar din inre glädje. En stabilare glädje som utgår från dig och inte efter hur generös du är mot dina vänner.

Försök hitta en balans. Lycka till.
Citera
2019-10-23, 13:49
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Min analys var klockren. Och bara för att dina föräldrar hatar dig så behöver du inte spy galla över andra. Antar att du också är en dekadent knarkare och kände dig utpekad. Jag tycker synd om dig också!

Din ''analys'' var precis som en nybörjarklassare för 9or, som aldrig rört nån drog i hela sitt liv.
Jag tycker lite synd om din pessimistiska trångsynta sätt att se på saker o ting. Men! Preach his own !

Om nu TS knarkar eller inte, vad har det med dig att göra? Eller om jag nu var det. Varför vara den äckliga lurken som lägger sig i andras business?
Lev ditt egna liv och sluta bry dig om andras. Kan tänka mig att du är en skittråkig person att umgås med.

- Själv pundas det inte på det viset, men skulle aldrig bry mig om någon i min närhet gjorde det. Kanske kan jag säga till som en vän. Men utöver det, you do you. Om det inte är hårs då.

Prata inte om saker du inte har nån aning om. Det är en helt främmande värld för dig, då har du inget att säga till om. Det är som att jag ska prata om astronomi och rymdfart men har egentligen aldrig varit insatt i det. Hur fan ska jag då kunna yttra mig om det?

Du är precis en sån där sliskig typ som blivit hjärntvättad av media eller dina gamla föräldrar som förmodligen också är hjärntvättade. Lättlurad skitunge. Lär dig se saker från eget perspektiv.
Senast redigerad av Yahnoovas 2019-10-23 kl. 13:51.
Citera
2019-10-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Din ''analys'' var precis som en nybörjarklassare för 9or, som aldrig rört nån drog i hela sitt liv.
Jag tycker lite synd om din pessimistiska trångsynta sätt att se på saker o ting. Men! Preach his own !

Om nu TS knarkar eller inte, vad har det med dig att göra? Eller om jag nu var det. Varför vara den äckliga lurken som lägger sig i andras business?
Lev ditt egna liv och sluta bry dig om andras. Kan tänka mig att du är en skittråkig person att umgås med.

- Själv pundas det inte på det viset, men skulle aldrig bry mig om någon i min närhet gjorde det. Kanske kan jag säga till som en vän. Men utöver det, you do you. Om det inte är hårs då.

Prata inte om saker du inte har nån aning om. Det är en helt främmande värld för dig, då har du inget att säga till om. Det är som att jag ska prata om astronomi och rymdfart men har egentligen aldrig varit insatt i det. Hur fan ska jag då kunna yttra mig om det?

Du är precis en sån där sliskig typ som blivit hjärntvättad av media eller dina gamla föräldrar som förmodligen också är hjärntvättade. Lättlurad skitunge. Lär dig se saker från eget perspektiv.
Då är vi ense om att vi är oense om analysen.
Att TS är knarkare framgår av det faktum att han skrev att han var det, så den delen av analysen var rätt klar.

Du har dock rätt i att jag inte är knarkare, men jag behöver inte testa droger för att se att det ofta leder till problem för brukaren.

Varför lägger jag mig i andras problem? Kanske för att de ställer en öppen fråga på flashback och hoppas få kommentarer från andra användare.

Beklagar om min analys inte föll dig i smaken, men jag riktade den som hjälp till TS inte till dig.

Ha det bra och lycka till livet!
Citera
2019-10-23, 21:38
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Då är vi ense om att vi är oense om analysen.
Att TS är knarkare framgår av det faktum att han skrev att han var det, så den delen av analysen var rätt klar.

Du har dock rätt i att jag inte är knarkare, men jag behöver inte testa droger för att se att det ofta leder till problem för brukaren.

Varför lägger jag mig i andras problem? Kanske för att de ställer en öppen fråga på flashback och hoppas få kommentarer från andra användare.

Beklagar om min analys inte föll dig i smaken, men jag riktade den som hjälp till TS inte till dig.

Ha det bra och lycka till livet!

Orkar inte ens gå vidare med detta. Detta blir mitt sista svar till dig.
Din ''analys'' och hjälpsvar till TS var alltså kort och gott -
''Sök in på nått rehabställe och be om hjälp med din tvångsmässiga generositet!''

Bra hjälp. Åsna
Citera
2019-10-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Orkar inte ens gå vidare med detta. Detta blir mitt sista svar till dig.
Din ''analys'' och hjälpsvar till TS var alltså kort och gott -
''Sök in på nått rehabställe och be om hjälp med din tvångsmässiga generositet!''

Bra hjälp. Åsna
Ja, det lika bra råd som att säga till en person med HIV att han borde söka läkarvård. För mig känns det rätt, men andra kanske ser andra lösningar - att han kan börja knarka och glömma sina problem...men jag tycker det är fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in