• 3
  • 4
2019-10-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Var nyss på en lokal ICA affär där min amerikanska tjej blir nekad av att använda hennes kreditkort som är i hennes namn. Eftersom hon inte har en kod på betalkortet så har det alltid varit så att vid köp så måste hon göra en signatur.
Personen på ICA säger sig det är en ny lag som genomfördes första september detta år.
Tjejen har använt sitt kreditkort utan problem i denna affär likadant i andra affärer, utan det är först nu som personal nekat att genomföra signaturköp.

Saken är att tjejen inte heller har så att hon kan ta ut kontanter med sitt kreditkort, så enda lösning som hon använder sina egna tillgångar (hennes familjs tillgångar, då de har kreditkort kopplat tillsammans) är köra via Western union, som blir onödigt dyrt enligt mig.
Har ni andra förslag annars?

Det jag även skulle vilja ha är information om just denna lag där de kan neka henne genomföra köpet. Enligt personalen behöver hon antingen svenskt personnummer eller en kod på sitt betalkort, som inget är möjligt att genomföra just nu.

[edit]
Sökte och fann lite information, bl.a nyhetsartikel som förklarar det lite kortfattat och tydligt enligt mig
https://www.expressen.se/dinapengar/...nabbt-med-kort

Men problemet kvarstår ju. Alla dessa turister utan kod, de kommer alltså vara helt körd? Jag har själv jobbat på en affär och haft en hel del kunder som inte har PIN kod och som verifierat sig med pass.

Att det inte ens finns någon tjänst eller liknande som EU kan bidra till turisterna för denna nya lag?

Väldigt enkelt att lösa.

Gör som i andra länder.
Ta ut kontanter INNAN (hom åker väl fram och tillbaks vad jag förstår) och betala med riktiga pengar vid köp.
Folk som kommer från många länder som turister till sverige har cash med sig.

Fördelen är att vi slipper höja priserna på varor eller att fler småbutiker går i konkurs då alltfler idioter betalar med kort.
Utländska kort har ännu högre avgifter.

Kordragningsavgifterna resulterar i höjda priser och mindre arbetstillfällen i sverige (alla som jobbar med kontanter och bankkontorspersonal blir arbetslösa i onödan vilket resulterar i höjda skatter)plus småbutiker som går i konkurs.

Åker hon till ett helt annat land utan cash så är det hennes eget fel.
Senast redigerad av Blatteman 2019-10-22 kl. 16:55.
Citera
2019-10-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Min sambo blev nekad att öppna konto på en viss bank och hon är en amerikanska också, anledning var att det krävs mycket pappersarbete och det blir komplicerat. Även om hon är folkbokförd i Sverige. Löjligt, dock så tror jag det berodde mest på en inkompetent lat kvinna till receptionist.
Japp, bor du lagligt i Sverige får du ett personnummer och sedan är det bara att öppna konto. Eller nekar de alla flyktingar också? Enda extrajobbet är väl att rapportera kontot till amerikanska myndigheter men det går ju via hemsidan nuförtiden.
Citera
2019-10-23, 15:09
Medlem
FHBKs avatar
Till de som nämnde att öppna bankkonto, så åter igen bor ej tjejen här.
Jag bodde ett tag utomlands och kommit själv hem, söker jobb och för att hon ska kunna påbörja processen för permanent uppehållstillstånd behövs det att jag först skaffar ett jobb som jag nu söker intensivt efter. För att senare kunna även fixa eget boende (hyra familje medlems bostad som nuvarande duger inte har jag läst).

När jag bodde i UK verkade företaget behöva skriva brev med bekräftelse att jag hade fast anställning innan vi besökte bank. Jag har kvar HSBC UK bankkonto/kort. Tror att jag inte skulle kunna öppna bankkonto innan dess? Vad skulle banken se för syfte för det?
Varför skulle Sverige vara olik?

Enligt tjejens moder så behöver även hon jobb i USA för öppna bankkonto, som däremot tjejen ej tror på, borde ej vara så åtminstone. Möjligtvis gäller det kredit men kan ju inte gälla vanligt debit kort på alla banker i USA.
Bör nog vara likadant som i Sverige och övriga länder där man kan skaffa bankkonto redan vid 15 års ålder eller dylikt?

Angående topic om problemet, så mötte vi chefen och prövade, signatur köp gick igenom. Så de var en specifik kassör som inte gjorde rätt.

Som sagt tycker jag tjejen ska skaffa eget bankkonto med debit kort och kod till nästa gång.
Citera
2019-10-26, 00:24
Medlem
FHBKs avatar
En uppdatering från trådstart så har fortfarande enbart en affär haft problem med neka signaturköp totalt. Alla andra (närmare 10 olika affärer) har inte alls haft problem eller nekat. Även efter första incident och kontakt med chef var två anställda fortfarande nekande, medans deras chef nu informerat alla sina anställda om problemet där han beskriver att de inte ska neka signaturköpen.

Är väl ändå chefen för deras affär som bestämmer. Som anställd bör man väl inte aktivt lägga sig i och neka. Finns inte någon som helst risk.

Angående pin kod så är det över en veckas process tydligen, eftersom de skickar pin kod på posten till hennes adress I USA.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in