Citat:
Var nyss på en lokal ICA affär där min amerikanska tjej blir nekad av att använda hennes kreditkort som är i hennes namn. Eftersom hon inte har en kod på betalkortet så har det alltid varit så att vid köp så måste hon göra en signatur.
Personen på ICA säger sig det är en ny lag som genomfördes första september detta år.
Tjejen har använt sitt kreditkort utan problem i denna affär likadant i andra affärer, utan det är först nu som personal nekat att genomföra signaturköp.
Saken är att tjejen inte heller har så att hon kan ta ut kontanter med sitt kreditkort, så enda lösning som hon använder sina egna tillgångar (hennes familjs tillgångar, då de har kreditkort kopplat tillsammans) är köra via Western union, som blir onödigt dyrt enligt mig.
Har ni andra förslag annars?
Det jag även skulle vilja ha är information om just denna lag där de kan neka henne genomföra köpet. Enligt personalen behöver hon antingen svenskt personnummer eller en kod på sitt betalkort, som inget är möjligt att genomföra just nu.
[edit]
Sökte och fann lite information, bl.a nyhetsartikel som förklarar det lite kortfattat och tydligt enligt mig
https://www.expressen.se/dinapengar/...nabbt-med-kort
Men problemet kvarstår ju. Alla dessa turister utan kod, de kommer alltså vara helt körd? Jag har själv jobbat på en affär och haft en hel del kunder som inte har PIN kod och som verifierat sig med pass.
Att det inte ens finns någon tjänst eller liknande som EU kan bidra till turisterna för denna nya lag?
Personen på ICA säger sig det är en ny lag som genomfördes första september detta år.
Tjejen har använt sitt kreditkort utan problem i denna affär likadant i andra affärer, utan det är först nu som personal nekat att genomföra signaturköp.
Saken är att tjejen inte heller har så att hon kan ta ut kontanter med sitt kreditkort, så enda lösning som hon använder sina egna tillgångar (hennes familjs tillgångar, då de har kreditkort kopplat tillsammans) är köra via Western union, som blir onödigt dyrt enligt mig.
Har ni andra förslag annars?
Det jag även skulle vilja ha är information om just denna lag där de kan neka henne genomföra köpet. Enligt personalen behöver hon antingen svenskt personnummer eller en kod på sitt betalkort, som inget är möjligt att genomföra just nu.
[edit]
Sökte och fann lite information, bl.a nyhetsartikel som förklarar det lite kortfattat och tydligt enligt mig
https://www.expressen.se/dinapengar/...nabbt-med-kort
Men problemet kvarstår ju. Alla dessa turister utan kod, de kommer alltså vara helt körd? Jag har själv jobbat på en affär och haft en hel del kunder som inte har PIN kod och som verifierat sig med pass.
Att det inte ens finns någon tjänst eller liknande som EU kan bidra till turisterna för denna nya lag?
Väldigt enkelt att lösa.
Gör som i andra länder.
Ta ut kontanter INNAN (hom åker väl fram och tillbaks vad jag förstår) och betala med riktiga pengar vid köp.
Folk som kommer från många länder som turister till sverige har cash med sig.
Fördelen är att vi slipper höja priserna på varor eller att fler småbutiker går i konkurs då alltfler idioter betalar med kort.
Utländska kort har ännu högre avgifter.
Kordragningsavgifterna resulterar i höjda priser och mindre arbetstillfällen i sverige (alla som jobbar med kontanter och bankkontorspersonal blir arbetslösa i onödan vilket resulterar i höjda skatter)plus småbutiker som går i konkurs.
Åker hon till ett helt annat land utan cash så är det hennes eget fel.
Senast redigerad av Blatteman 2019-10-22 kl. 16:55.
Senast redigerad av Blatteman 2019-10-22 kl. 16:55.