Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-10-21, 17:19
Medlem
FHBKs avatar
Var nyss på en lokal ICA affär där min amerikanska tjej blir nekad av att använda hennes kreditkort som är i hennes namn. Eftersom hon inte har en kod på betalkortet så har det alltid varit så att vid köp så måste hon göra en signatur.
Personen på ICA säger sig det är en ny lag som genomfördes första september detta år.
Tjejen har använt sitt kreditkort utan problem i denna affär likadant i andra affärer, utan det är först nu som personal nekat att genomföra signaturköp.

Saken är att tjejen inte heller har så att hon kan ta ut kontanter med sitt kreditkort, så enda lösning som hon använder sina egna tillgångar (hennes familjs tillgångar, då de har kreditkort kopplat tillsammans) är köra via Western union, som blir onödigt dyrt enligt mig.
Har ni andra förslag annars?

Det jag även skulle vilja ha är information om just denna lag där de kan neka henne genomföra köpet. Enligt personalen behöver hon antingen svenskt personnummer eller en kod på sitt betalkort, som inget är möjligt att genomföra just nu.

[edit]
Sökte och fann lite information, bl.a nyhetsartikel som förklarar det lite kortfattat och tydligt enligt mig
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/ny-eu-lag-gor-det-svarare-att-betala-snabbt-med-kort

Men problemet kvarstår ju. Alla dessa turister utan kod, de kommer alltså vara helt körd? Jag har själv jobbat på en affär och haft en hel del kunder som inte har PIN kod och som verifierat sig med pass.

Att det inte ens finns någon tjänst eller liknande som EU kan bidra till turisterna för denna nya lag?
Senast redigerad av FHBK 2019-10-21 kl. 17:23.
Citera
2019-10-21, 17:24
Medlem
Ett svenskt personnr hjälper inte. En ny lag från EU har börjat gälla där ALLA signatur köp ej längre är tillåtna!

Utan det går att köra utan kod upp till 200kr genom att blippa kortet eller måste kod anges.

Så det Ica butiken säger stämmer!
Citera
2019-10-21, 17:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Var nyss på en lokal ICA affär där min amerikanska tjej blir nekad av att använda hennes kreditkort som är i hennes namn. Eftersom hon inte har en kod på betalkortet så har det alltid varit så att vid köp så måste hon göra en signatur.
Personen på ICA säger sig det är en ny lag som genomfördes första september detta år.
Tjejen har använt sitt kreditkort utan problem i denna affär likadant i andra affärer, utan det är först nu som personal nekat att genomföra signaturköp.

Saken är att tjejen inte heller har så att hon kan ta ut kontanter med sitt kreditkort, så enda lösning som hon använder sina egna tillgångar (hennes familjs tillgångar, då de har kreditkort kopplat tillsammans) är köra via Western union, som blir onödigt dyrt enligt mig.
Har ni andra förslag annars?

Det jag även skulle vilja ha är information om just denna lag där de kan neka henne genomföra köpet. Enligt personalen behöver hon antingen svenskt personnummer eller en kod på sitt betalkort, som inget är möjligt att genomföra just nu.
Du kan tacka EU, och PSD2
Citat:
Signaturköp är numera inte längre möjligt, och banken kan avslå kortköp med magnetremsa då tekniken anses vara osäker.

https://www.expressen.se/dinapengar/eu-infor-strangare-villkor-for-kortkop-det-har-galler-nu/

https://www.bambora.com/sv/se/artiklar/sa-paverkas-butikerna-av-den-nya-betaltjanstlagen-psd2/

Grymt det här med Google, första två träffarna på ’signaturköp kort’
Citera
2019-10-21, 17:32
Medlem
FHBKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Ett svenskt personnr hjälper inte. En ny lag från EU har börjat gälla där ALLA signatur köp ej längre är tillåtna!

Utan det går att köra utan kod upp till 200kr genom att blippa kortet eller måste kod anges.

Så det Ica butiken säger stämmer!
https://www.bambora.com/sv/se/artiklar/sa-paverkas-butikerna-av-den-nya-betaltjanstlagen-psd2/
Där nere står dock följande:

Citat:
Chip-and-go och signaturköp påverkas

Undantaget för kontaktlösa betalningar kommer däremot inte gälla för så kallade chip-and-go-lösningar, alltså lösningar där du sätter i chipet i terminalen men inte slår in din PIN-kod. Det betyder att chip-and-go kommer vara förbjudet efter 14 september. Enligt PSD2 räknas inte heller din signatur på kvitto som en av de tre SCA-faktorerna. Detta innebär att de kortutgivande bankerna kan välja att neka de signaturköp som görs med deras kort efter 14 september.

Även kortens magnetremsor riskerar att förpassas till historien den 14 september. Eftersom magnetremsorna anses vara för enkla att kopiera förväntas European Banking Authority göra bedömningen att magnetremsan inte räcker för att bevisa ”innehav” av kortet och därför inte kan användas som en av de tre faktorerna. Detta skulle i praktiken innebära att du inte längre kan använda kortets magnetremsa i kortterminalen.

Viktigt att påpeka är att dessa regler bara kommer gälla för kort utgivna i Europa. Kunder från andra delar av världen kommer alltså kunna fortsätta betala som tidigare med både magnetremsa och signatur. Om du har några frågor om PSD2 och hur det kommer påverka dig får du gärna kontakta vår support.

notera tjejen är amerikan och har ett Capital One kreditkort utfärdat i amerika. Denna text vill jag hitta i denna lag som underlag om detta stämmer.

[edit]
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du kan tacka EU, och PSD2

https://www.expressen.se/dinapengar/eu-infor-strangare-villkor-for-kortkop-det-har-galler-nu/

Grymt det här med Google, första två träffarna på ’signaturköp kort’
Tack, den andra länken där läste jag precis och citerade här ovanför. Men vart är riktiga lagtexten?
Står på Bambora att kontakta om man har frågor, men vore ju fint hitta hela lagen så jag kan läsa allt och se så detta stämmer av vad de skriver längst nere på sidan.
Citera
2019-10-21, 18:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Där nere står dock följande:

notera tjejen är amerikan och har ett Capital One kreditkort utfärdat i amerika. Denna text vill jag hitta i denna lag som underlag om detta stämmer.

[edit]

Tack, den andra länken där läste jag precis och citerade här ovanför. Men vart är riktiga lagtexten?
Står på Bambora att kontakta om man har frågor, men vore ju fint hitta hela lagen så jag kan läsa allt och se så detta stämmer av vad de skriver längst nere på sidan.
Det är väl ingen lag, utan ett EU-direktiv, som gäller som lag i Sverige.
Dvs om/när Riksdagen godkänner direktivet blir det lag i Sverige.
Citera
2019-10-21, 18:14
Medlem
FHBKs avatar
Citat:
Det är väl ingen lag, utan ett EU-direktiv, som gäller som lag i Sverige.
Dvs om/när Riksdagen godkänner direktivet blir det lag i Sverige.
Vart hittar jag det orginella EU-direktivet isåfall? Oavsett är det ju för EU, och Sverige är ju med i EU och måste ju följa det EU lägger ut?
I de artiklar jag läst, så gäller ju detta fr.o.m 14 September 2019 som nu har passerat.
Så även om kassörskan sa lag, så menade hon väl direktiv, som ändå bör följas?
Citera
2019-10-21, 18:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vart hittar jag det orginella EU-direktivet isåfall? Oavsett är det ju för EU, och Sverige är ju med i EU och måste ju följa det EU lägger ut?
I de artiklar jag läst, så gäller ju detta fr.o.m 14 September 2019 som nu har passerat.
Så även om kassörskan sa lag, så menade hon väl direktiv, som ändå bör följas?
Google to the rescue igen 🙂
https://www.fi.se/sv/bank/andra-betaltjanstdirektivet-psd-2/

Jag har inte orkat läsa igenom det, men litar på att t ex Bambora har gjort det.
Citera
2019-10-21, 18:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Skitsamma att hålla på att bråka om något EU-direktiv och storföretags implementering av det. Inse att det inte är hållbart som hon har det nu och tänk framåt.

Fixa ett svenskt konto eller konto i annat land med kort som fungerar här. Kolla annars på tjänster som Revolut eller Bynk.
Citera
2019-10-21, 18:25
Medlem
FHBKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Skitsamma att hålla på att bråka om något EU-direktiv och storföretags implementering av det. Inse att det inte är hållbart som hon har det nu och tänk framåt.

Fixa ett svenskt konto eller konto i annat land med kort som fungerar här. Kolla annars på tjänster som Revolut eller Bynk.

Svenskt konto så behöver hon först bli svensk, som ej går över en natt att bli, hon har ingen möjlighet öppna bankkonto eller dylikt. Revolut tar inte emot Amerikaner ännu, de sa snart, för typ över 1 år sedan, bynk gissar jag är likadant. Finns inte så bra prepaid alternativ i USA så som jag vet.

Oavsett om ej hållbart, möjligtvis kanske hon med sitt nuvarande kort kan fixa PIN-kod, de ska kollas upp. Men om det inte fungerar rakt av eller om det inte går denna gång.
Självklart jag gärna vill ha mer underlag angående detta EU-direktiv för att se om i stort sett 95%+ av alla de kassörer vi besökt gjort fel genom att låta henne genomföra signaturköp eller om den kassörskan vi mötte idag är helt pundad.

[€dit]
Citat:
Google to the rescue igen 🙂
https://www.fi.se/sv/bank/andra-betaltjanstdirektivet-psd-2/

Jag har inte orkat läsa igenom det, men litar på att t ex Bambora har gjort det.

tack
Citera
2019-10-21, 18:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Svenskt konto så behöver hon först bli svensk, som ej går över en natt att bli, hon har ingen möjlighet öppna bankkonto eller dylikt. Revolut tar inte emot Amerikaner ännu, de sa snart, för typ över 1 år sedan, bynk gissar jag är likadant. Finns inte så bra prepaid alternativ i USA så som jag vet.

Oavsett om ej hållbart, möjligtvis kanske hon med sitt nuvarande kort kan fixa PIN-kod, de ska kollas upp. Men om det inte fungerar rakt av eller om det inte går denna gång.
Självklart jag gärna vill ha mer underlag angående detta EU-direktiv för att se om i stort sett 95%+ av alla de kassörer vi besökt gjort fel genom att låta henne genomföra signaturköp eller om den kassörskan vi mötte idag är helt pundad.

[€dit]

tack

Du kan öppna svenskt bankkonto utan att vara medborgare. Dessutom kan man enkelt öppna bankkonto i Uk, Finland, Danmark, Tyskland eller Spanien med tillhörande kort, internetbank.

De gamla korten och deras lösningar från US är tyvärr lite obsolet i EU numera. Jag har släkt där, så jag är väl bekant med problemet.
Citera
2019-10-21, 18:31
Medlem
Citat:

Hur många icke-europeer med kort utan PIN tror du en genomsnittlig ICA-kassörska tröffar på? Om hon nu missat detta undsntag, behöver hon vara "helt pundad" för det?

Och vad menar du med att "bli svensk"?
Bor hon i Sverige har hon rätt att öppna konto i en bank.
Citera
2019-10-21, 18:40
Medlem
FHBKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur många icke-europeer med kort utan PIN tror du en genomsnittlig ICA-kassörska tröffar på? Om hon nu missat detta undsntag, behöver hon vara "helt pundad" för det?

Och vad menar du med att "bli svensk"?
Bor hon i Sverige har hon rätt att öppna konto i en bank.

Men när en affär implimerar information om detta så bör den person som informerar vara tillräckligt påläst och då nämna isåfall att detta direktiv enbart gäller betalkort utfärdad inom Europa, om det är det som stämmer.

Hon bor inte i Sverige, därav kan inte öppna bank i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in