• 2
  • 3
2019-10-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorisk
Varför ska jag ljuga? Förhandla kurser är en självklarhet och något alla uppmanas göra vid disken. Handlar inte om tur! Sitter du hos banken och drar ner byxorna också? För övrigt gäller god service.

Förhandlar du om mjölkpriset också i kassan i Ica, eller var du nu handlar? På Forex köper du valuta till den kurs som gäller för dagen. Punkt. Gäller det mycket stora belopp kanske saken kommer i annat ljus, men då står man knappast i Forex-kön som vilken semesterfirare som helst.
Men, som sagt, du kanske är en sällsynt lyckad typ som får osannolika erbjudanden bara du visar dig.
Nu drar vi streck i vår lilla diskussion eftersom vi uppenbarligen inte kommer någonvart.
Citera
2019-10-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Förhandlar du om mjölkpriset också i kassan i Ica, eller var du nu handlar? På Forex köper du valuta till den kurs som gäller för dagen. Punkt. Gäller det mycket stora belopp kanske saken kommer i annat ljus, men då står man knappast i Forex-kön som vilken semesterfirare som helst.
Men, som sagt, du kanske är en sällsynt lyckad typ som får osannolika erbjudanden bara du visar dig.
Nu drar vi streck i vår lilla diskussion eftersom vi uppenbarligen inte kommer någonvart.

Du har uppenbarligen mycket att lära dig. Var glad och ta detta som en lärdom tills nästa gång, istället för argumentera emot någonting jag uppenbarligen har mer erfaring och inte minst kunskap om än dig. Det handlar inte om tur, tror du på fullaste allvar försäljare/kassörer aktivt erbjuder reducerade priser eller bättre växlingskurser utan att du öppnar käften? Nej! Den som tror det är obotligt dum. Självklart hugger du till och tro mig, det fungerar lika bra på xxl sport som Forex. Försök själv! Punkt.
Citera
2019-10-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorisk
Varför ska jag ljuga? Förhandla kurser är en självklarhet och något alla uppmanas göra vid disken. Handlar inte om tur! Sitter du hos banken och drar ner byxorna också? För övrigt gäller god service.

-
Citera
2019-10-21, 11:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Jag har sett senaste tiden att man nu kan hämta ut de flera valutor i bankomat i stan.
Jag jämförde växlingskursen..

För 100 kr får du i Euro:
Hämta i bankomaten: 8,84€
Gå till Forex: 8,55€
Sist som jag försökte ta ut euro från en bankomat som skulle ha euro med mina kort utan valutapåslag så kom inte alternativet upp att ta ut i annat än SEK men det kom upp för en bekant som har kort från SEB så jag misstänker att det bara funkar med kort från vanliga svenska banker och då lägger den banken på valutaväxlingspåslag som brukar ligga runt 1,5%.
Citera
2019-10-21, 12:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Sist som jag försökte ta ut euro från en bankomat som skulle ha euro med mina kort utan valutapåslag så kom inte alternativet upp att ta ut i annat än SEK men det kom upp för en bekant som har kort från SEB så jag misstänker att det bara funkar med kort från vanliga svenska banker och då lägger den banken på valutaväxlingspåslag som brukar ligga runt 1,5%.

Euro (eller annan utländsk valuta) i bankomat i sverige kräver att kortutgivaren är medlem i bankomat så japp, funkar inte med exempelvis revolutkorten tyvärr. Kursen är angiven på bankomats hemsida, filtrerar du på ta ut euro så visas kursen. Idag verkar den vara 11.3163. Revolut har i appen: 10.74, Forex tar 11.4880.

Något billigare att ta ut i bankomat än att växla hos forex således. Revolut är egentligen bara ett gångbart alternativ väl på plats på resmålet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in