Citat:
Jag upplevde en (inte för att vara elak, men) vad jag påstår vara en Rikstönt av sällan skådat slag. Nämligen adjunkten Ylva Byrman (Hon är kvinna nr två i länken) Hon är expert i programmet "Språket". Emellertid är hon väldigt kompetent om än icke socialt kompetent.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1347816
Man ska inte kasta sten i glashus. Jag är ofta en tönt och har därför insiderinformation i ämnet.
Tönten bär sitt hem inom sig och trivs rätt bra med d. Utvecklar alltid egna "ways" allt från originellt språkbruk, gångstil, till unika lösningar på vardagsproblem. Jag tog mig ur OCD genom natt orientering. Tönten VET hur det är att vara cool för detta har varit jakten och oket så länge tönten erinra sig. Ofta känns det som något själsligt vattnas ur om man "överger" det töntiga för att bli cool.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1347816
Man ska inte kasta sten i glashus. Jag är ofta en tönt och har därför insiderinformation i ämnet.
Tönten bär sitt hem inom sig och trivs rätt bra med d. Utvecklar alltid egna "ways" allt från originellt språkbruk, gångstil, till unika lösningar på vardagsproblem. Jag tog mig ur OCD genom natt orientering. Tönten VET hur det är att vara cool för detta har varit jakten och oket så länge tönten erinra sig. Ofta känns det som något själsligt vattnas ur om man "överger" det töntiga för att bli cool.
Haha, ja det var ett bra svar och det låter som vi är ganska överens. Men den där Ylva gränsade nästan till nörd för mig, eftersom hennes fokus var ett smalt detaljområde som man har svårt att förstå hur mänskligheten skulle fortleva utan kännedom om.
Eller inte? Vem vet.
Fast detta kanske var vad ditt ord Rikstönt åsyftade.
Riktiga hardcorenördar har jag dock inte sett sen jag gick på gymnasiet. Såna med byxorna uppdragna till bröstkorgen som tuggar på sitt eget hår.
Den avgörande skillnaden mellan tönt och nörd är nog att tönten är medveten om sin egen perifera roll i helheten. Därav osäkerhet men också möjlighet till förändring och valfrihet. För nörden så ej och dom siktar därför in sig på områden där dom kan briljera med sin tvärsäkerhet om oväsentligheter.
Ok, detta blev kanske lite väl personligt.