Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-15, 10:05
  #13
Medlem
Jag tycker fortfarande inte en laptop kan ersätta en stationär dator och inte hellre kan man basera sig på en mobil istället för dator.
Citera
2019-10-15, 10:14
  #14
Avstängd
konstapels avatar
För kreti och pleti kan mobilen ersätta datorn eftersom de inte behöver göra något som kräver något mer av enheten än att man kan skriva korta texter och slötitta på Netflix eller slölyssna på Spotify men för professionellt folk krävs det stora och bra skärmar och mycket datorkraft och där är inte mobila enheter i närheten av att kunna ersätta datorn.
Citera
2019-10-15, 10:25
  #15
Medlem
hippilis avatar
Ingen dator bara luren att klösa på och det funkar
Citera
2019-10-15, 10:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
För kreti och pleti kan mobilen ersätta datorn eftersom de inte behöver göra något som kräver något mer av enheten än att man kan skriva korta texter och slötitta på Netflix eller slölyssna på Spotify men för professionellt folk krävs det stora och bra skärmar och mycket datorkraft och där är inte mobila enheter i närheten av att kunna ersätta datorn.

Hur är du professionell privat?
På jobbet förstår jag om man behöver en fet dator, där är det väl knappast någon som klarar sig enbart på en lur?
Citera
2019-10-15, 11:18
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Hur många klarar sig helt utan andra datorer på sin fritid?
Gör du eller hade du ?

Motivera.

Klarar mig helt utan dator på fritiden. Äger ingen heller. Det räcker med att man sitter vid den åtta timmar per dag på arbetstid.

Hemma räcker surfplatta bra då det bara handlar om bankärenden, surf och streaming. Skönt att slippa ha ett kontor med 3 - 4 datorer som man hade för typ tjugo år sedan.
Citera
2019-10-15, 13:13
  #18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Enda gången jag använder en dator är om jag måste skriva ut ett dokument.

Jo, jag skulle ändra nåt autogiromedgivande på internetbanken för ett tag sedan, det verkade inte gå att göra med telefonen, så då använde jag datorn också.

Jag har alltid ogillat att hålla på med datorer, så jag tycker väldigt mycket om min smarta telefon.

Jag bävar inför den dagen då kroppen är utsliten så att jag måste börja jobba på nåt förbannat kontor och sitta vid en dator, det är något av en mardröm faktiskt.
Citera
2019-10-15, 16:30
  #19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Enda gången jag använder en dator är om jag måste skriva ut ett dokument.



Nya iPadOS gör datorn överflödig till det mesta, framförallt på en 12,9” iPad PRO.
Det är inte ofta jag startar datorn’ nuförtiden.

Skriva ut går utmärkt på paddan via AirPrint. Att skriva ut på jobbets kontorsskrivare är inte heller nått problem, bara ladda ner Ricohs skrivarapp.
Citera
2019-10-15, 16:47
  #20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Skriva ut går utmärkt på paddan via AirPrint. Att skriva ut på jobbets kontorsskrivare är inte heller nått problem, bara ladda ner Ricohs skrivarapp.

Tack för tipset! Jag TROR inte att jag har hårdvaran för det hela, men jag ska undersöka saken.

Jag kanske skriver ut dokument en gång i månaden, så jag vet inte om det är så akut.
Citera
2019-10-17, 16:03
  #21
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfettet
Hur är du professionell privat?
På jobbet förstår jag om man behöver en fet dator, där är det väl knappast någon som klarar sig enbart på en lur?

Jag är egenföretagare så i princip finns det inget privat för mig, nästan allt jag gör med datorenheter handlar om verksamheten.


Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nya iPadOS gör datorn överflödig till det mesta, framförallt på en 12,9” iPad PRO.
Det är inte ofta jag startar datorn’ nuförtiden.

Skriva ut går utmärkt på paddan via AirPrint. Att skriva ut på jobbets kontorsskrivare är inte heller nått problem, bara ladda ner Ricohs skrivarapp.

Så revolutionerande är inte iPadOS. Det handlar iaf initialt mer om en specialanpassning av iOS för plattor men fortfarande är det långt till att ersätta en riktig dator. Man kan tex inte köra IDE:s på den och multitasking är fortfarande väldigt rudimentär jämfört med Windows och macOS.
För att inte tala om tonvis med enterpriseprogram som inte finns för iOS/iPadOS.
Citera
2019-10-20, 21:14
  #22
Medlem
morkfromorks avatar
nä.

utan mus är det svårt producera dokument, iallafall för mig. Jag provade ett tag med en iPad men fick gå tillbaka till laptop.
Citera
2019-10-30, 15:40
  #23
Medlem
miikoss avatar
Beror ju på. Läsa/koppla till skärm fungerar ju. Men skriva är värre.

Finns förstås bibliotek och sådant, men

Beror på användning.
Citera
2019-10-30, 15:53
  #24
Medlem
Jag har inte haft dator på flera år, funkar utmärkt. Händer väl en gång per år eller så att det vore praktiskt att ha en men det går att lösa ändå och motiverar inte riktigt ett köp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback