Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-15, 08:00
  #1
Medlem
Midnightcamis avatar
Jag älskar en riktigt fyllig espresso eller en stark cappuccino med härligt skum på, undrar hur man åstadkommer detta hemma?
Måste man gå en baristakurs och skaffa en riktig espressomaskin?
Har testat nespressokapslar och tycker inte det har varit samma sak, kanske har testat fel sort.

Vill gärna ha tips från någon som vet!
Citera
2019-10-15, 08:08
  #2
Avstängd
Köp en sådan där maskin, jag gjorde det men tröttnade och gick tillbaka till vanligt bryggkaffe. Nu står den bara om samlar damm, funderar på att skänka bort den till någon som vill ha den.
Citera
2019-10-15, 12:15
  #3
Medlem
Köpte en riktig kaffemaskin a 6000, delonghi, den gör underbart kaffe med skum
Citera
2019-10-15, 13:25
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Jag älskar en riktigt fyllig espresso eller en stark cappuccino med härligt skum på, undrar hur man åstadkommer detta hemma?
Måste man gå en baristakurs och skaffa en riktig espressomaskin?
Har testat nespressokapslar och tycker inte det har varit samma sak, kanske har testat fel sort.

Vill gärna ha tips från någon som vet!

Du behöver ingen kurs, men en vettig espressomaskin är helt nödvändigt för att få ditt kaffe att smaka som på ett bättre café.
Delonghi har bra grejer för hemmabruk, maskinerna börjar på 6-7000 och är lätt värt investeringen.
En mindre kvarn behöver du också, om du inte köper en maskin med inbyggd kvarn.
Sedan är det bara börja experimentera med bönor, malningsgrad och vattentryck i maskinen.
Citera
2019-10-15, 16:10
  #5
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Jag älskar en riktigt fyllig espresso eller en stark cappuccino med härligt skum på, undrar hur man åstadkommer detta hemma?
Måste man gå en baristakurs och skaffa en riktig espressomaskin?
Har testat nespressokapslar och tycker inte det har varit samma sak, kanske har testat fel sort.

Vill gärna ha tips från någon som vet!

Ja, jag vet inte hur sugen du är på att verkligen göra mycket för ett fantastiskt ”Cafékaffe” hemma? Stålar?

Jag anser att om du vill investera för lång tid då finns inga genvägar. Tre saker går inte att fuska med;
-En riktigt bra maskin. Googla, fråga på caféer, läs på forum. DeLonghi är ju ett populärt märke bland många. Börja där.... kolla även beg kaffemaskin? Finns fynd ibland.

-Bra kaffe. Inget fusk. Och vad som är gott kaffe är trial and error för just dig. Men detta är en utgift. Inget att snåla in på. Och att kunna hantera det. Rosta? Mala? Olika karaktärer? Mm mm.

-Och för att summera punkt 1 o 2 så krävs det någon form av introduktion beroende på dina förkunskaper. Att från noll totalt börja lajja o prova alla olika moment, det tror jag inte på.
Någon form av Barista för Dummies eller en weekendkurs gör oändligt mycket gott.
Mycket fortare, billigare och roligare än att faila länge innan du har koll.
Kanske tröttnar du, kanske blir du dessutom ruinerad?

Gott kaffe på riktigt måste visas respekt.
Lycka till.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback