• 1
  • 2
2020-09-23, 22:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut.rumsren
Du vet att du är i det filosofiska rummet?

Det är en ganska kort tråd. Läste du något från ovan? Solidaritet, vad är innebörden av det?

Hmmm....
Aaah.. Dina små grå har för en gångs skull producerat en tanke, och därför tror du att det är filosofi.

Men du svarade inte på frågan: vad tycker du att Johansson borde ha kallat sin idé?
Citera
2020-09-23, 23:01
Moderator
HelgeBuks avatar
I grunden tror jag nog att solidaritet historiskt sett har avsett hjälpsamma handlingar utförda av fri vilja för att gynna någon annan än en själv (förutom rent emotionellt då, där den som utövar solidaritet ofta får en positiv känsla).

Med tiden har ordet, som så många andra ord, fått en mer eller mindre vriden innebörd tack vare politiker, författare, media osv. Idag verkar solidaritet = ge pengar till någon, varken mer eller mindre. Tvång eller frivillighet verkar helt betydelselöst så som jag oftast ser det användas nu för tiden. Kan även innebära nåt så irrelevant som att rösta på ett visst politiskt parti.

Jag vet inte om man bör använda den gamla betydelsen eller den nya, och det gäller många andra ord. Det är ju bra att bli förstådd idag, även om det kan tyckas sorgligt att så många gamla fina ord har bytt betydelse.
Citera
2020-09-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Man kan väl aldrig tvingas in i en gemenskap? Då är det väl ingen gemenskap.
Jo, man kan tvingas in i en gemenskap.
Det enda du behöver göra är att använda ordet "gemenskap" eller/och ordet "tvingas" innovativt.
Jag tycker att det ska införas dödsbelöning i Sverige.
Vilket då naturligtvis öppnar för medborgarlön.
Citera
2020-09-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är väl ganska klart vad hon menar med "tvingande solidaritet" i detta sammanhang?
Vad är detta sammanhang?
Citat:
Oavsett om detta är en bra eller dålig idé, verkar du tycka att hon använder fel ord för det.
Är det samma detta?
Citat:
Vad tycker du att idén borde kallas? Och är inte just det den minst viktiga aspekten av detta?
Är det fortfarande samma detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in