• 1
  • 2
2019-10-07, 23:50
Medlem
Låter lätt som en plätt men eftersom jag aldrig hört det hända måste det finnas nått som stoppar detta, men skulle man inte kunna ta ut antingen ett stort lån eller många lite mindre från olika banker, ta ut i kontant och sen bara dra till typ Mexico som dom gör på filmer och leva där livet ut
Citera
2019-10-07, 23:53
Medlem
Inser att det kanske inte är en genialisk idé men det skulle väll funka? Såklart är det olagligt men inte hittar dom dig på en strand i Mexico
Citera
2019-10-07, 23:55
Medlem
Lazienkis avatar
Vad är stort för dig? 2-300k i blancolån kan nästan vem som helst dra på sig men du kan glömma belopp särskilt mycket större än detta med tanke på (vad jag gissar utifrån trådstarten) din kassa ekonomiska situation.
Citera
2019-10-07, 23:55
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engan99
Inser att det kanske inte är en genialisk idé men det skulle väll funka? Såklart är det olagligt men inte hittar dom dig på en strand i Mexico

Vad är det som skulle vara olagligt menar du?
Citera
2019-10-07, 23:59
Medlem
Att aldrig betala tillbaka
Citera
2019-10-08, 00:02
Medlem
Svenska ISIS krigare gjorde ju så.
Du bränner ju mer eller mindre alla broar till Sverige, men ja det är ju möjligt.
Kommer bli svårt att få jobb, bostad, osv om du vill återvända någon dag...
Plus att det antagligen kommer finnas rejält med inkassokrav (finns väl möjligen någon form av preskreberingstid?)
Citera
2019-10-08, 00:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
Vad är det som skulle vara olagligt menar du?

Det är bedrägeri.
Citera
2019-10-08, 00:08
Medlem
Det händer att folk inte betalar tillbaka lån. Det banken gör då är att den vänder sig till kronofogden som gör en utmätning och får därigenom tillbaka sina pengar.

Har du lån med säkerhet, som ett bolån, utmäts säkerheten i första hand. Täcker det inte skulden så utmäts andra egendomar. Är det ett lån utan säkerhet så är det ungefär samma visa, det resulterar i att kronofogden beslutar om utmätning.

Har du lyckats ta ett stort lån utan säkerhet så har du det redan ganska gott ställt ekonomiskt och är inte intresserad av din plan. Ovanpå det finns det dessutom gott om tillgångar att utmäta.

Ovanpå utmätning så har du med stor säkerhet gjort dig skyldig till bedrägeri med ditt upplägg.

Så när pengarna väl är slut, vilket händer, eftersom du som sagt inte kan ta ett särskilt stort lån, så står du helt utan tillgångar, är svartlistad av banker och har dessutom polisen efter dig.
Citera
2019-10-08, 00:17
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är bedrägeri.

Jag har svårt att se att en bank kan få någon dömd för bedrägeri om man lånat pengarna utan att ljuga i ansökan. Har man inkomst som täcker ett privatlån och man, om banken frågar, uppger att man ska ut och resa för pengarna så tror jag inte att banken kommer så långt med en polisanmälan.

Däremot är det ju inte kul för TS att komma tillbaka till Sverige om tio år. Men det faktum att banken till ha tillbaka sina pengar bör ju även den mest obegåvade förstå..
Citera
2019-10-08, 00:25
Medlem
Är det för att du är hjärtekrossad?

Du har startat fyra trådar om hur vilsen du är. Seriöst. Vad är du? 20 år? Livet går vidare jag LOVAR.
Citera
2019-10-08, 00:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
Jag har svårt att se att en bank kan få någon dömd för bedrägeri om man lånat pengarna utan att ljuga i ansökan. Har man inkomst som täcker ett privatlån och man, om banken frågar, uppger att man ska ut och resa för pengarna så tror jag inte att banken kommer så långt med en polisanmälan.

Däremot är det ju inte kul för TS att komma tillbaka till Sverige om tio år. Men det faktum att banken till ha tillbaka sina pengar bör ju även den mest obegåvade förstå..

Om intentionen är att aldrig betala tillbaka är det bedrägeri. Som du säger, så kan intentionen vara svår att bevisa. Men olagligt är det.
Citera
2019-10-08, 08:21
Medlem
yz44s avatar
Om du räknar med ett kort liv så kan det fungera, annars inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in