Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-17, 23:34
  #1285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Har varit och sytt ett antal gånger, men de räknade med de som inte behövts sy heller. De sa att det ingick pga min borderline-diagnos. (fick inget för själva diagnosen, men för ärren och sen pga oförmågan att arbeta en längre tid). Fick skicka in bilder först ett år efter jag varit självskadefri. De gick efter någon tabell och tror det var >25 cm så hade man rätt till maxbelopp vilket jag inte minns exakt men var över 100 000 :- iallafall

Hmmm, okej. Får se hur mitt fall blir då. Har varit självskadefri sen 2016, ingen diagnos dock mer än djup depression och har som sagt inte varit inne för enbart skadorna då jag lindade hemma, vad jag kommer ihåg. (Borde ha åkt in dock, men bodde ensam och ville inte att någon skulle få veta.) Skadorna finns dockumenterade i mina journaler från bup. I alla fall de tidigare. Men vet inte alls vad de går efter när de gör bedömningen. Hela underarmen är nästan bara ärrvävnad dock. Kollade på deras tabeller men vet inte vilken de använder med tanke på att jag varit korkad och inte åkt in pga skadorna utan ”bara” gått hos bup ett par år.
Citera
2023-10-18, 14:37
  #1286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonfae
Hmmm, okej. Får se hur mitt fall blir då. Har varit självskadefri sen 2016, ingen diagnos dock mer än djup depression och har som sagt inte varit inne för enbart skadorna då jag lindade hemma, vad jag kommer ihåg. (Borde ha åkt in dock, men bodde ensam och ville inte att någon skulle få veta.) Skadorna finns dockumenterade i mina journaler från bup. I alla fall de tidigare. Men vet inte alls vad de går efter när de gör bedömningen. Hela underarmen är nästan bara ärrvävnad dock. Kollade på deras tabeller men vet inte vilken de använder med tanke på att jag varit korkad och inte åkt in pga skadorna utan ”bara” gått hos bup ett par år.

Stod bl a såhär i mitt första försäkringsbrev.
”Om sjukdomet medfört läkarbehandling kan försäkringen ge ersättning för ärr. En förutsättning för ersättning är att ärret är synligt för annan person”

Tycker det borde vara möjligt i ditt fall då med eftersom du gått hos BUP och har journalhandlingar för detta. Tycker du borde testa att anmäla in för diagnosen djup depression och fråga vad de har för ersättningar för det.
Citera
2023-10-18, 15:03
  #1287
Medlem
Fick ~5000 kr för att jag skar mig på ett glas när jag diskade.
Fick 0 kr när jag behövde operera bort muskelvävnad från benet som skapade 10 cm ärr.

Olika saker tydligen.
Citera
2023-10-20, 23:27
  #1288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Stod bl a såhär i mitt första försäkringsbrev.
”Om sjukdomet medfört läkarbehandling kan försäkringen ge ersättning för ärr. En förutsättning för ersättning är att ärret är synligt för annan person”

Tycker det borde vara möjligt i ditt fall då med eftersom du gått hos BUP och har journalhandlingar för detta. Tycker du borde testa att anmäla in för diagnosen djup depression och fråga vad de har för ersättningar för det.

När jag ringde in för att anmäla ärren efter självskadorna så efterfrågade de diagnoser, sa att jag inte har något i stil med adhd eller liknande på papper men att djup depression finns i journalerna. Hon noterade det också, så tror inte jag behöver höra av mig igen om det. Skulle det va så att jag känner att jag behöver överklaga så kommer jag trycka på att jag bodde utan vuxen som omyndig och därmed inte heller åkte in till akuten utan plåstrade om själv hemma, för det gjorde jag alltid. Tejpade och lindande alltid hemma. Så får väl se hur domen lyder sen, men skäms ju som en åsna idag. Jobbar dessutom som ambassadör för högskolan jag studerar på så jobbar med ungdomar och vi ska egentligen ha kortärmat på oss när vi är ute på mässor etc men jag har fått dispans pga mina ärr.
Citera
2024-03-04, 18:55
  #1289
Medlem
Chill.Pills avatar
Det finns ärrtejp på Temu och SHEIN. Är de lika tjocka och bra som t ex Mepiform? Har opererat handen precis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback