Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-04, 23:13
  #1
Medlem
Slog på tvn och möttes på ettan utav ett videoklipp som inte kan beskrivas med andra ord än propaganda för att motivera SVTs existensberättigande.

I filmen ser man ett imaginärt scenario där Sverigebilden blir attackerad utav främmande makt efter en skämtsam viralvideo spridits. Snabbt blinkande bilder med olika skräckinjagande låtsas nyhetsinslag, därefter kommer Putin upp i ett par sekunder med ett stort leende på sitt ansikte och sedan ett klipp med Trumps berömda citat "last night in Sweden".
Filmen avslutas med
"Om ingenting ifrågasätts kan vadsomhelst bli en sanning. Saklig journalistik har aldrig varit viktigare."


Ni kan själva se videoklippet här:
https://www.youtube.com/watch?v=2Iz5vZX9hH0



Detta klippet visar sig vara starten på en större kampanj SVT har tänkt att utföra i år enligt följande artikel
https://www.resume.se/nyheter/artikl...-skapa-debatt/

Citat:
i november kommer en kampanj om SVT:s barnutbud och kring jul kommer ett nytt tema med budskapet "Har aldrig varit viktigare". Kampanjen kommer att rulla sex veckor.

Redan under våren 2018 insåg SVT att företaget befinner sig i ett läge där de står inför många förändringar med en ny finansieringsform som träder i kraft 2019 och nytt sändningstillstånd 2020.

Det fanns ett behov att förklara SVT:s roll och uppdrag i spåren av digitaliseringen. Budskapet blev att ta göra ett tydligt ställningstagande kring den oberoende journalistikens betydelse i tider av desinformation och påverkanskampanjer. Filmen handlar om hur en trivial sak blir en världsnyhet, en höna av en fjäder. I scenerna ser vi hur en nyhet från Sverige förvrängs och används när den når ut i världen.

Citat:
Tidigare jobbade Radiotjänst med att förklara rollen för public service, det är ett filter som har försvunnit med den nya finansieringsformen. Det är viktigt att vi proaktivt förklarar varför SVT existerar. Den här kampanjen handlar inte bara om SVT, all seriös media bidrar. Vi behöver också ställa oss frågan om vem som är förövaren? Är Donald Trump ett offer? Alla har en del i det här och alla kan känna igen sig i den här samtidsberättelsen. För det händer här och nu, säger han till Resumé


Det jag reagerar mest på när det kommer till denna filmen är först att den verkar mer vara propaganda jag förväntar mig vanligtvis från exempelvis rysk stats-television och det andra är att filmen ser ut som att den inte varit särskilt billig att producera fram, vilket känns lite grann som ett slöseri utav skattebetalarnas genom att det finns både billigare och effektivare sätt att försvara public service existensberättigande och den så kallade sakliga journalistiken.
__________________
Senast redigerad av ingenhelg 2019-10-04 kl. 23:36.
Citera
2019-10-04, 23:33
  #2
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenhelg
Slog på tvn och möttes på ettan utav ett videoklipp som inte kan beskrivas med andra ord än propaganda för att motivera SVTs existensberättigande.

I filmen ser man ett imaginärt scenario där Sverigebilden blir attackerad utav främmande makt efter en skämtsam viralvideo spridits. Snabbt blinkande bilder med olika skräckinjagande låtsas nyhetsinslag, därefter kommer Putin upp i ett par sekunder med ett stort leende på sitt ansikte och därefter ett klipp med Trumpa berömda citat "last night in Sweden".
Filmen avslutas med
"Om ingenting ifrågasätts kan vadsomhelst bli en sanning. Saklig journalistik har aldrig varit viktigare."


Ni kan själva se videoklippet här:
https://www.youtube.com/watch?v=2Iz5vZX9hH0



Detta klippet visar sig vara starten på en större kampanj SVT har tänkt att utföra i år enligt följande artikel
https://www.resume.se/nyheter/artikl...-skapa-debatt/






Det jag reagerar mest på när det kommer till denna filmen är först att den verkar mer vara propaganda jag förväntar mig vanligtvis från exempelvis rysk stats-television och det andra är att filmen ser ut som att den inte varit särskilt billig att producera fram, vilket känns lite grann som ett slöseri utav skattebetalarnas genom att det finns både billigare och effektivare sätt att försvara public service existensberättigande och den så kallade sakliga journalistiken.

Man brukar säga.. De som väsnas högst, har mest att dölja. SVT faller rakt in i denna kategori.
Citera
2019-10-04, 23:36
  #3
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Dra åt helvete vad sjukt. Det är ju propaganda på riktigt. De verkligen förminskar alla problem vi vanliga medborgare handskas med. Som om allt vore fake news och allt är frid och fröjd. Jag och många andra jag känner har fått smaka på det 'nya sverige' har att erbjuda.
Citera
2019-10-04, 23:45
  #4
Moderator
yz44s avatar
Jag är tyvärr tvungen att betala för det men ingen kan tvinga mig att se på skiten.

Lägg ned svt/sr och starta ett nytt bolag med en tvkanal och en radiokanal.
Dessa ska sända opartiska nyheter utan propaganda samt svenska kulturprogram.
Allt annat kan de kommersiella kanalerna ta hand om.
Därmed bör skatten som tas ut kunna minskas med minst 75%.
Citera
2019-10-04, 23:45
  #5
Medlem
DDRTVs avatar
SVT attackerar andra länder som har statligt framförd media dvs propaganda, men vägrar inse att de är en statligt propaganda megafon själva. Nu kostar det ca 7–8 miljarder för Statlig propaganda i Sverige. Lägg ner statlig propaganda TV, dessa pengar kan vi lägga på sjuka och äldre.
Citera
2019-10-05, 02:29
  #6
Medlem
De är såklart nervösa, för de vet ju att sanningen är den motsatta. De har aldrig varit mer irrelevanta.
Citera
2019-10-05, 03:58
  #7
Medlem
FY FAN!!!! Fy fan vad SVT ljuger! Jag kokar, alltså.

Demonstration IRL mot SVT...? Vem är på? Jag har fått nog av denna DDR-stat!

Nu har SVT avslöjat för ALLA vilka som styr dem, btw (om ni inte redan visste)!
__________________
Senast redigerad av JacobAnders 2019-10-05 kl. 04:01.
Citera
2019-10-05, 06:32
  #8
Avstängd
Har inte sett det men förstår vad det handlar om. Vår nomenklatura skapar artificiella hotbildet tillsammans med den artificiella myndigheten MSB för att hunsa folket och kommer kontrollera folket om demokratin hotar deras makt. SVT/SR och Bonniers är med och planerar och styr. I korthet är det en inre statskupp ni bevittnar utförd av neomarxister.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2019-10-05, 07:23
  #9
Medlem
MrMarios avatar
SVT är väl största producenten av fake news näst efter DN, en tidning som märkligt nog blivit t.om. sämre än SVT senaste 5-6 åren. Antar det beror på den kutryggiga smilfinkens "ledarskap".
Citera
2019-10-05, 07:37
  #10
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Jag är tyvärr tvungen att betala för det men ingen kan tvinga mig att se på skiten.
Precis Så! De kan ljuga och bedra hur mycket de vill, men om ingen tittar på deras skit så är det till ingen nytta. De lurar endast sina egna.

Till TS, och alla andra som då och då bläddrar förbi svt eller går in på DN, Aftonbladet osv, sluta upp med det. Det är endast så som de har ett existensberättigande. Om ingen klickar på deras sidor eller tittat på deras kanaler så inser de snart att ingen bryr sig om deras skit. Så snälla, sluta upp med att ge dem klicks.
Citera
2019-10-05, 09:48
  #11
Medlem
estetiks avatar
Jag rekommenderar alla att kolla på dokumentären Hypernormalisation (2016) av den stora Adam Curtis. För att verkligen kunna förstå dagens informationssamhälle där etablissemanget i allra högsta grad är delaktig till sakernas tillstånd - vår fejk värld.

https://youtu.be/fh2cDKyFdyU

Jag ser på SVT klippet i TS som fejk news i sig självt. Dom framställer Putin och Trump som de onda i en (dåligt) fejkad historia som dom kokat ihop på nån kafferast.
__________________
Senast redigerad av estetik 2019-10-05 kl. 10:09.
Citera
2019-10-05, 10:17
  #12
Medlem
Problemet är djupare än att SVT och SR är propaganda maskiner, det börjar redan i skolan, journalisthögskolan är ju ett växthus för vänster och kommunism.
Så att starta om SVT med nya friska vänsterradikala vet jag inte om det blir så mycket bättre, det viktiga blir att följa nyheterna i andra kanaler också och försöka göra sig en egen bild, typ har jag läst Aftonbladet så måste jag också läsa Friatider, som exempel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback