2019-10-02, 17:50
Medlem
Den ska främst vara till chili con carne och köttfärssås. Vilken hade ni valt?
Citera
2019-10-02, 18:02
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Jag hade valt ett mustigt rött vin, har aldrig användt vinäger i en gryta och har inga planer på att börja.
Citera
2019-10-02, 18:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Som standardvinäger brukar jag köra på äppelcidervinägern från Kung Markatta och tycker att den fungerar bra till det mesta. Har haft den i alla möjliga grytor, chilis, färsrätter, såser och röror.

https://www.kungmarkatta.se/produkte...er-ofiltrerad/

Vi har några olika sorter hemma, men den används oftare än övriga. Ibland är blir det bättre om man blandar olika sorter och till exempel igår gjorde jag pizzasallad och hade då 70% äppelcidervinäger och 30% vanlig vitvinsvinäger från Druvan.
Citera
2019-10-02, 19:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Har aldrig vinäger i en ragu eller CCC, men om jag skulle prova hade det blivit Zeta eller Paolos rödvinsvinäger. Den kör jag på mina sallader.
Citera
2019-10-02, 20:46
Bannlyst
Du behöver inte vinäger i någon av dom rätterna.
Vill du absolut ha vinäger så prova maltvinäger i Chili och en 36 mån balsamico i Bolognese.
Citera
2019-10-04, 13:04
Medlem
Använder vinäger främst i såser, men sällan i grytor. Beror ju på hur pretentiös du ska vara, men champagnevinäger är jäkligt gott att ha i sojasåser av olika slag. I tomatsåser har jag oftast rödvinsvinäger, och ska du göra egen bea så är dragonvinäger ett bra val. Om det gör någon märkbar skillnad är dock svårt att säga utan att verkligen ha blindtestat men vinäger blir ju inte gammalt så snabbt så köp några olika sorter och prova dig fram.

Till en köttgryta är det bättre att hämta syran från någon rödvin. Kvalitet på gör ingen större skillnad, men eftersom det är syran och till viss del djupet du är ute efter ska du välja ett syrligt och gärna lite djupare vin.
Citera
2019-10-06, 17:51
Medlem
Balsamico
Citera
2019-10-06, 18:26
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ingen vinäger!

Det är i princip härsket vin.
För sådana våldsamma tankar kan man lika gärna dunka i ättika.

Ett gott vin höjer smaken, får rätt syra och sötma.
Vilket vin du väljer ja det är efter smak.
Jag hade valt ett torrare rödvin med låg sötma.
För min del gillar jag Spanska rödviner, ja vita har man när man lagar fisk och skaldjur.
Även viner fån Chile gillar jag.

Rullkragen
Citera
2019-10-06, 23:04
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tycker allt att en kapsyl vinäger kan pigga upp diverse grytor, soppor och såser. Det är en annan typ av smaksättning än vin, ungefär som att pressa i lite citron. Rödvinsvinäger används oftast hos mig.
Citera
2019-10-07, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Ingen vinäger!

Det är i princip härsket vin.
För sådana våldsamma tankar kan man lika gärna dunka i ättika.

Ett gott vin höjer smaken, får rätt syra och sötma.
Vilket vin du väljer ja det är efter smak.
Jag hade valt ett torrare rödvin med låg sötma.
För min del gillar jag Spanska rödviner, ja vita har man när man lagar fisk och skaldjur.
Även viner fån Chile gillar jag.

Rullkragen

Härsket?
För att något ska kunna härskna krävs det fett, vin innehåller inget fett.
Varför inte vitt vin i en köttgryta? Har du hört talas om Osso Bucco?
Vidga dina vyer, och läs på om vinäger.

Vad är det förresten du gillar med Spanska och Chilenska viner jämfört med vin från andra delar av världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in