2006-03-13, 21:01
Medlem
ekishs avatar
Har en ide till min Opel Calibra 16v och jag vill veta om den går att genomföra.
Är som rubriken antyder sugen på att koppla in sidepipes på den, någon som vet att jag kommer få problem, eller att det helt enkelt inte kommer gå?
Skulle även uppskatta priser (runda slängar) på sidepipes, länkar går också bra
Citera
2006-03-13, 21:27
Medlem
klyks avatar
Vet inget ställe som säljer färdiga sidepipes som skulle passa på din bil. De som förmodligen finns att köpa som är "bolt on" passar nog bara vans och pickuper (d.v.s. några nummer för stora för din bil), så det blir nog till att fabricera själv.

Vet inte vilka problem du skulle kunna få, men ljudnivån SKULLE kunna vara ett om du inte bygger in någon form av ljuddämpare i rören.

Kolla upp reglerna för hur de ska utformas också. Förr var det helt olagligt med sidepipes, därför fanns det mycket bilar (läs: jänkare) som hade falska sidepipes. Nuförtiden är det lagligt (tack vare EU-regler tror jag), men det finns vissa regler som gäller utformningen. TROR det har att göra med vinkeln på utblåset kontra tröskeln, eller nå't så'nt.
Citera
2006-03-13, 22:06
Medlem
yeahgrrs avatar
utblåset måste sitta bakom kupen, därmed går sidepipes bort på allt utom pickuper eller vans/skåpbilar med skiljevägg mellan kupe och lastutrymme... så på din opel skulle det vara olagligt
Citera
2006-03-14, 09:41
Medlem
klyks avatar
Från SFRO:s bygghandbok:

"Tidigare har inga avgasutsläpp under karossen varit tillåtna eller sidoutsläpp framför bakhjulen, men nu kan vissa sådana dragningar godtagas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet."
Citera
2006-03-15, 05:57
Medlem
Har det inget att göra med att folk kan gå förbi och bränna sig på avgasröret? Det är ju en av anledningarna till varför ett bakre avgasrör ej får "gå utanför bilen"
Citera
2006-03-15, 13:00
Medlem
Enda reglerna jag vet om är att utlsläppet måste vara bakom sista öppningsbara dörren. Men sidepipes på en calibra? =)
Citera
2006-03-15, 13:46
Medlem
klyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Har det inget att göra med att folk kan gå förbi och bränna sig på avgasröret? Det är ju en av anledningarna till varför ett bakre avgasrör ej får "gå utanför bilen"

Finns det verkligen regler för det? Har haft bilar där avgasrören mynnat bakom bilens slut och besiktningen har inte brytt sig.

Kan säga att största risken att bränna sig på sidepipes inte är för folk som går förbi, utan för personer som kliver ur bilen. Pratar av egen erfarenhet.

Håller med Nurka ang. tveksamheten inför sidepipes på en Calibra, men smaken är ju som baken. Ev. kanske det skulle se OK ut om man löste det som på Viper där tröskeln är något utbyggd för att rymma avgasröret, och se'n mynnar det ut precis framför bakhjulet.

http://navygirl.fm.interia.pl/Dodge%20Viper.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in