• 1
  • 2
2019-10-01, 00:34
Medlem
Opiumtal18s avatar
Vad tror ni om tanken att ha ett norskt lag från företrädelsevis Oslo och ett danskt lag från företrädelsevis Köpenhamn?

Skulle de hålla rent nivåmässigt? De kanske skulle behöva några säsonger innan de blir tillräckligt bra att gå till slutspel. Men de kan nog i början klara sig ok genom att ta in många transatlanter.

Rent geografiskt skulle de hålla väl, Oslo är ju inte så långt från Karlstad och Köpenhamn är ju nära Malmö.

De skulle nog också öka intresset för hockey i de länderna nämnda vilket vore mycket positivt för sporten.

Man skulle väl kanske behöva ändra till Skandinaviska hockey ligan, men de e en smal sak.
Citera
2019-10-01, 01:07
Medlem
Score123s avatar
Folk vill se Leksand klä av Brynäs med 5-1 och inget annat. Annars blir det lite chl-stuk utav det hela.

Tanken är dock inte helt fel, det hade kunna gått vägen om vi snackar om 1-2 lag som verkligen berör folk, ett danskt/norskt Leksand helt enkelt.
Citera
2019-10-01, 06:58
Medlem
slagskotts avatar
Från Norge skulle det isf. vara Vålerenga, även om stavanger Oilers sitter med pengarna men rent geografiskt borde Oslo ha med ett lag. Problemet är att de skulle bli överkörda både på isen men också ekonomiskt
Citera
2019-10-01, 07:20
Medlem
Kongruensbojds avatar
Mm, men hur skulle man göra om dessa lag slutade sist och åkte ur? Skulle regeln vara att ett danskt och ett norskt lag alltid garanterades plats i SHL?

Jag hade gillat ett Scandinavian Hockey League med lag från Sverige, Norge och Finland. Hade kunnat delats upp i två konferenser. Världsrankingen hade kunnat bestämma antalet lag från respektive land. Ju bättre landslag desto fler lag i serien. Därmed hade Norge och Danmark haft klart färre lag än Sverige och Finland.
Citera
2019-10-06, 01:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Jag hade gillat ett Scandinavian Hockey League med lag från Sverige, Norge och Finland.

Varför dessa tre länder när Skandinavien är Sverige, Norge, Danmark?
Citera
2019-10-07, 09:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Varför dessa tre länder när Skandinavien är Sverige, Norge, Danmark?
Där kom den ja.

Tror jag haft den här diskussionen förr. Men för protokollet: Skandinavien är både en bestämd benämning – och ett mera luddigt begrepp. (Estland har t ex kallat sig Scandinavia with a twist och i utlandet har man sällan bra koll på vilka länder exakt som ingår.) Finland var svenskt i 700 år och det finns en svenskspråkig minoritet kvar i landet. Rent hockeymässigt är Lejonen närmast Sverige och Liiga och dess lag ljusår bättre än de norska och danska.

Skulle man ha en nordisk liga hade man ju inte gärna kallat den Nordic Hockey League. Redan existerande SHL hade man kunnat anta men såklart bytt ut ”Svenska” mot...

Allt gott
Citera
2019-10-07, 14:06
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
En gemensam liga för nordens länder skulle kunna gynna lagen ekonomiskt och hålla kvar många spelare som annars skulle dra till KHL. Att ta in ett norskt eller danskt lag känns onödigt. Ett koefficentsystem där länders framgångar styr hur många klubbar de får representeras av vore rimligt. Totalt 24 lag, 16 som går till slutspel. På sikt kunde man locka även baltiska lag till ligan.
Citera
2019-10-07, 21:54
Medlem
RonnyRasks avatar
Förutsättningarna för en "Nordic hockey league" finns inte, har aldrig funnits och kommer nog aldrig finnas. Stora skillnader mellan klubbarnas ekonomi, orimliga transportsträckor, svagt allmänt intresse överlag. För att inte tala om hur det skulle ta död på de inhemska ligorna.

Det är en kul idé i teorin, men det fungerar helt enkelt inte i praktiken.
Citera
2019-10-07, 23:18
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
En gemensam liga för nordens länder skulle kunna gynna lagen ekonomiskt.
Hur i helvete då? Dyrare resor, mindre rivalitet och garanterat mindre publik.
Citera
2019-10-07, 23:23
Bannlyst
Varför inte ha individuella ligor, men slutspels lagen är säg 2 från Sverige, 2 från Danmark, 2 Från Norge och även 2 Från Finland?

Vore även kul att ha något liknande inom fotbollen
Citera
2019-10-08, 19:42
Medlem
Nä fyfan vad fjolligt. Det ska vara länderna för sig. Däremot hoppas jag det blir ett CL som i fotbollen. Men då måste KHL gå med framigenom.
Citera
2019-10-08, 20:44
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Nä fyfan vad fjolligt. Det ska vara länderna för sig. Däremot hoppas jag det blir ett CL som i fotbollen. Men då måste KHL gå med framigenom.

Jag kan hålla med.

Jag vill inte se en liga där vi blandar svenska/norska/danska/finska lag. Jag vill ha en svensk hockeyliga, där man spelar om att bli svenska mästare.

Däremot ett liknande fotbollens CL, efter ordinarie säsongen, hade varit okej, om än inte nödvändigt.

CHL är väl något åt det hållet, men ska man ha något sådant tycker jag snarare att vinnaren (eller de två finallagen) från vardera liga skulle vara med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in