Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-29, 23:33
Medlem
om man sätter in 15k/månad varje månad via insättningsautomat. banken kmr vid ett senare tillfälle förmodlingen fråga om pengarnas ursprung.

om man då påstår att man har "rika vänner" eller "vänner" som donerar pengar till en, goodwill. hur kmr banken då att reagera?

kan dem kräva vänners personnummer eller transaktioner som bevis på detta? eller ett intyg från dessa vänner som skriver under påståendet att man donerar pengar till en? hur långt går banken så att säga?
Citera
2019-09-29, 23:35
Medlem
Zer0Shits avatar
Varför måste du tvunget sätta in pengarna? Lev för dom svarts och spar din lön.

z
Citera
2019-09-29, 23:59
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr
om man då påstår att man har "rika vänner" eller "vänner" som donerar pengar till en, goodwill. hur kmr banken då att reagera?
De kommer gå på det till 100%, har aldrig hört om något liknande så förstår inte varför det inte skulle funka.

Citat:
kan dem kräva vänners personnummer eller transaktioner som bevis på detta? eller ett intyg från dessa vänner som skriver under påståendet att man donerar pengar till en? hur långt går banken så att säga?
Varför skulle dem? Din historia är ju väldigt legit.

Skämt åsido, såvida du inte har bra manipulativa förmågor och har tränat på din historia många gånger så kommer banken väldigt snabbt syna din lögn och du kommer sitta i en dålig sits. De kommer be om att få höra historien, samt bevis / kvittering / vittne etc så det skiter sig nog. Det finns bättre sätt att göra detta igenom och komma undan, t.ex. säga att man spelar poker på cosmopolen eller att man har en rik farfar som alltid ger än pengar (och fejkar ihop lite bevis)
Citera
2019-09-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Skämt åsido, såvida du inte har bra manipulativa förmågor och har tränat på din historia många gånger så kommer banken väldigt snabbt syna din lögn och du kommer sitta i en dålig sits. De kommer be om att få höra historien, samt bevis / kvittering / vittne etc så det skiter sig nog. Det finns bättre sätt att göra detta igenom och komma undan, t.ex. säga att man spelar poker på cosmopolen eller att man har en rik farfar som alltid ger än pengar (och fejkar ihop lite bevis)
så banken har rätt att kräva bevis / kvittering / vittne osv?
Citera
2019-09-30, 00:51
Medlem
Citat:
så banken har rätt att kräva bevis / kvittering / vittne osv?

Ja självklart, för när du skapar ett konto så går du med på att bevisa vart pengarna går, därav att dina ”kompisar” har en plikt för att visa det!
Citera
2019-09-30, 01:03
Medlem
Citat:
om man sätter in 15k/månad varje månad via insättningsautomat. banken kmr vid ett senare tillfälle förmodlingen fråga om pengarnas ursprung.

Ja är de noga så frågar de var du fått pengarna och varför och från vem osv. Kan du inte svara så de är nöjda får du lämna banken.
Citera
2019-09-30, 01:07
Medlem
Det är nog ganska övervägande risk att du någon gång kommer frågan om pengarnas ursprung. Banken har en skyldighet att agera vid minsta misstanke om penningtvätt. Att försöka bullshitta ihop någon story blir nog knepigt. Misstänks svarta pengar blir det ännu jobbigare.
Citera
2019-09-30, 01:14
Bannlyst
skaffa en hobby, och skatta 22% på låt oss säga de första 80000kr . Tex köpa o sälja kontant på loppis.
Därefter slutar banken fråga.

Tricket är att uppvisa en legitim inkomst som man betalar skatt för.
Annars är det kört
Citera
2019-10-01, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nu ser jag ingenstans dar det star du ar kvinna [om nu inte den konlosa avataren asyftas]

Edit

Jo nu star det i din signatur. Kunde jag ta gift pa saknades sist jag tittade...men men

Kvinna som Man.
Tror man pa allvar skattesatsen pa vinst vid forsaljning av vara ar 22% da ar man efterbliven

Nej, signaturen finns där varje dag 24/7. Men visst. Fortsätt kalla mig efterbliven.

Jag ser ingenstans att jag sagt att man betalar 22% skatt

TS vill stoppa in 15k I månaden svart.
Jag skrev att 80tkr om året räcker för att inte väcka misstanke. Dvs en effektiv skattesats på 22 % eftersom TS bara deklarerar en del av sin vinst som hobbyinkomst.

Jag debatterar alltså aritmetik med en främling på Flashback som antagligen har grab dyslexi eller inlärningssvårigheter. Samma person kallar andra för efterbliven enbart för att projicera.

Det är jätte
Citera
2019-10-01, 13:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Du inser att jag felstavar där och endast där av en anledning? Dyslektiker kan inte skilja på v och b.

På samma sätt som p blir b.

Exakt!

För övrigt så har bankerna numera även börjat förhöra folk som tar ut kontanter i kassan vad de ska ha pengarna till! En bekant till mig som är pensionär fick just den frågan när han tog ut 3000 kr i kassan! (Han har inga bankkort).

Det märkliga är ju att man får ta ut "hur mycket man vill" ur bankomaterna utan att bli förhörd om vad man ska med så mycket kontanter till! Men det är väl bara en tidsfråga innan man börjar ringa och förhöra folk som tagit ut några tusen kronor!
Citera
2019-10-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Nej, signaturen finns där varje dag 24/7. Men visst. Fortsätt kalla mig efterbliven.

Jag ser ingenstans att jag sagt att man betalar 22% skatt

TS vill stoppa in 15k I månaden svart.
Jag skrev att 80tkr om året räcker för att inte väcka misstanke. Dvs en effektiv skattesats på 22 % eftersom TS bara deklarerar en del av sin vinst som hobbyinkomst.

Jag debatterar alltså aritmetik med en främling på Flashback som antagligen har grab dyslexi eller inlärningssvårigheter. Samma person kallar andra för efterbliven enbart för att projicera.

Det är jätte

Sa nu ar det helt plotsligt 22% effektiv?
Da TS svartar det mesta och betalar moms arbgavg och loneskatt [alt 22% vinst+20%aktieutdeln]pa en del?

Kan aldrig bli hobby om avsikten ar att tjana slant. Det har diskuterats i otaliga tradar redan.
Sa full skatt fran forsta intjanade kr.

Och vad ar vitsen att skatta pa viss del av inkomsterna?
Blir TS granskad sa ar han kord anda. Han kan aldrig forklar bort 50%[eller vad han nu ska svarta] av instattningarna.

Antingen kor man vitt till 100% pa det som ska in i systemet och svartar det man kan ta kontant/byte.
Eller sa kor man helsvart och ar medveten om konsekvenserna om man aker pa revision/kontroll.
Citera
2019-10-03, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Sa nu ar det helt plotsligt 22% effektiv?
Da TS svartar det mesta och betalar moms arbgavg och loneskatt [alt 22% vinst+20%aktieutdeln]pa en del?

Kan aldrig bli hobby om avsikten ar att tjana slant. Det har diskuterats i otaliga tradar redan.
Sa full skatt fran forsta intjanade kr.

Och vad ar vitsen att skatta pa viss del av inkomsterna?
Blir TS granskad sa ar han kord anda. Han kan aldrig forklar bort 50%[eller vad han nu ska svarta] av instattningarna.

Antingen kor man vitt till 100% pa det som ska in i systemet och svartar det man kan ta kontant/byte.
Eller sa kor man helsvart och ar medveten om konsekvenserna om man aker pa revision/kontroll.

Kort svar: uppbär man en vit inkomst så blir man inte granskad.
nolltaxerar man så blir man granskad.
Jag talar inte om skatteverket utan om Swedbanks KYC som definitivt kommer begränsa kontot om man inte kan visa på någon slags vit inkomst.

är verksamheten varaktig så är det att betrakta som näringsverksamhet , dvs skatteverket kommer att underkänna hobbyinkomst deklaration och kräva EF och f-skattesedel eller liknande , i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in